Gå direkt till Nyheten (“Motorflyg tar dig till högre höjder!”)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 maj 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

“Motorflyg tar dig till högre höjder!”

Publicerad Thursday, 24 September 2009, 16:59 av Redaktionen

landning_privat_90924Motorflygklubben har i kväll ett informationsmöte för intresserade, och med anledning av detta har en artikel och några bilder ställts till Lidköpingsnytts förfogande.

Motorflyg tar dig till högre höjder

Människan har i alla tider drömt om att kunna flyga. I Lidköpings motorflygklubb finns möjligheten att förverkliga den drömmen genom att själv ta motorflygcertifikat.

landning_privat_90924

Med sikte på landningsbanan. Foto: Nils-Martin Karlsson
Bilderna i reportaget kan klickas till storformat

– Det är en helt otrolig känsla själv få flyga ett flygplan, säger Niklas Nilsson som är medlem i klubben. Det ger helt andra perspektiv på livet.

Lidköpings motorflygklubb bildades i början av sextiotalet och har runt 45 aktiva medlemmar. Klubben håller till ute på Lidköping/Hovby flygplats.

Klubben förfogar över en Piper PA28 Warrior II, ett enmotorigt flygplan med plats för fyra personer. Det är ett av världens vanligaste flygplan och finns i nästan varje flygklubb och flygskola. Klubben använder planet i certifikatutbildningen och för kortare eller längre nöjesflygningar.

– Planet är stabilt och lättfluget och är perfekt för skolning, säger Niklas Nilsson. Men det går också att göra längre turer och planet har både varit nere i Tyskland och upp i norra Sverige.

flygning_privat

Foto: Tore Svensson

Vad är det då som är så härligt med att flyga?

– Frihetskänslan och att man klarar av att flyga ett flygplan, säger Niklas Nilsson. Gemenskapen i klubben och med andra flygare är också en viktig del.

Man kan börja utbildningen till motorflygare när man fyllt 16, men man måste vara 18 år för att göra uppflygningen för en kontrollant. Utbildningen omfattar både teori och praktisk flygning med flyglärare. I teoridelen läser man bland annat meteorologi, navigation, flygplanslära, flygradio och aerodynamik. Det är ganska mycket som ska pluggas in, men är man intresserad så går det ganska lätt.

– Teoridelen läser man i grupp under vinterhalvåret med medlemmar från klubben som handledare. Flygningen drar igång på våren när vädret är bättre, berättar Niklas Nilsson. Den praktiska flygningen omfattar minst 45 timmar där minst 35 är med lärare och 10 timmar där man flyger ensam.

flygning2_privat

Foto: Nils-Martin Karlsson

– Första gången man flyger ensam är något man aldrig glömmer. Flygläraren brukar skylla på att han måste kissa eller har glömt något i hangaren så han måste gå ur planet och då brukar han säga: ”Du kan väl ta en sväng under tiden.”

– Första ensamflygningen är något speciellt, fastslår Niklas Nilsson. Det var både spännande och lite skrämmande. Du är ensam i planet och har ansvaret, men flygläraren vet när han kan låta dig flyga ensam och släpper inte iväg dig om du inte är mogen för det.

Under skolningen lär man sig navigera i luften, starta och landa på olika flygplatser och flyga planet säkert. Säkerheten är viktig och man startar aldrig utan att kontrollera planet först. Dessutom genomgår planet regelbunden service för att alltid vara i toppskick.

När man gått igenom utbildningens alla steg är det dags för uppflygningen – examensprovet! Då kommer en kontrollant från Luftfartsverket för att se att du klarar att flyga och att du har de teoretiska kunskaperna som krävs. Kontrollanten åker med under ungefär en timma i planet och ser om du klarar att flyga säkert och hur du agerar i luften. De flesta blir godkända på första försöket.

– Det är en härlig känsla när kontrollanten säger att man har klarat sig, minns Niklas Nilsson med ett leende. Samtidigt fattar man inte riktigt att man är färdig förrän efter några dagar.

När man fått sitt certifikat kan man hyra klubbens flygplan och ta med familj och vänner upp i luften.

Lidköpings motorflygklubb brukar ha en kurs per år som leder fram till motorflygcertfikat och är man intresserad är det bara att kontakta någon i klubben för mer information

– Vi vill att fler upptäcker hur härligt det är att flyga och komma med i vår gemenskap. Det finns inget vackrare än att flyga en ljummen sommarkväll när solen går ner över Vänern. Man bara sitter och njuter, avslutar Niklas Nilsson.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Nisse
Gäst
Nisse
24 September, 2009 07:29

Läckra bilder!!!

nissse
Gäst
nissse
26 September, 2009 05:21

Är inte bilderna gamla.
Ladugården revs väl i vintras?