Gå direkt till Nyheten (Debatt: Ouppfostrade hundägare!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 januari 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Ouppfostrade hundägare!

Publicerad måndag, 28 september 2009, 11:22 av Redaktionen

ikondebattEn insändare till Lidköpingsnytt tar upp problemet med lösa hundar.

Ouppfostrade hundägare.

Jag är innerligt trött och förbannad på dessa ouppfostrade hundägare. De har sina hundar lösa på gångvägar, cykelvägar, strandpromenader, i skogen, på gator och på sina gårdsplaner (ingen vågar gå ur bilen och med risk att de blir påkörda.)

De skäller och gapar så fort man närmar sig. De hoppar och studsar omkring en och skitar ner byxor och jackor. De kan stå och skälla i timmar utan att den ouppfostrade ägaren bryr sig det minsta.

Tittar man då på den som finns i andra änden av kopplet (som sällan används) ser man för det mesta en helt okunnig person som snarare tror att hunden är en ägodel och inte en levande varelse som de har ansvaret för.

Varje dag stöter man på den klassiska kommentaren: ”Min hund är så snäll, den skulle aldrig försöka bitas”, Hur ska jag kunna veta eller lita på det?

Jag vill inte ha hundar som kommer emot mig i full fart och skäller och morrar. Jag vill inte ha hundar som hoppar upp på mig eller på min bil. Jag vill inte lyssna på uttråkade hundar som skäller i timmar. Jag vill inte trampa i hundskit när jag är ute och går.

Jag kan förstå att man vill ha hund men kontakten med mig ska ske på mina villkor, inte på den ouppfostrade hundägarens!

Skärpning hundägare!

”Tremula”

33 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Allmän åsikt
Gäst
Allmän åsikt
28 september, 2009 11:39

Mycket bra skrivit ! Precis så är det, vill bara tillägga att de hundägare som sköter sig inte ska känna sig träffade men det är tyvärr många som borde begrunda detta.

Zisse
Gäst
Zisse
28 september, 2009 11:47

Håller med Dig fullständigt.När man gått i motionspåret och tittar i botten på skon blir man inte glad,för att inte tala om vad det luktar när man skall taga bort det. Varför togs hundskatten bort ? Ett återinförande kan det stävja till en del. 1000 kr per onödig hund zskulle kunna rädda hemvårdsbidraget på köpet.

GF
Gäst
GF
28 september, 2009 12:02

Instämmer, har råkat ut för inkompetenta hundägare i Kartåsskogen två gånger. Ena gången var det två åldringar med var sin schäfer som de hade noll koll på, andra gången var det en kvinna som inte hade vidare pli på sina ”snälla” hundar heller! Inte roligt bli attackerad av en ouppfostrad hund!!

Mm
Gäst
Mm
28 september, 2009 12:21

Jag är ägare till en liten hund och jag håller med er fullständigt att hålla hundarna kopplade.Kommer inte ihåg hur många gånger jag har blivit vettskrämd när lösa hundar kommer springande mot min hund. Och min tidigare hund fick avlivas pga att en lös hund som bet honom så illa. Visa respekt hundägare!

Pricken
Gäst
Pricken
28 september, 2009 12:36

Är det tillåtet att ha lösa hundar i innerstaden? Min kopplade hund har blivit påflugen flera gånger, och jag blir galen på dessa inkompetenta hundägare. I gamla staden finns det många lösa hundar. Ska man behöva gå med kniv, för att ”försvara” sig? Jag ska inte behöva vara rädd, att min hund blir ihjälbiten, eller???? Det spelar ingen roll, om ägaren säger att ”min hund är snäll”. Min hund o jag ska inte påtvingas ett möte!!! Skaffa kunskap!!!

MG
Gäst
MG
28 september, 2009 12:38

Jag undrar bara hur ni hundägare tänker som först plockar upp
hundbajset i en påse och sen slänger den på stigen eller i skogen? Det finns MÅNGA såna påsar runt om stan!

Fia
Gäst
Fia
28 september, 2009 12:44

Håller med men bara delvis. Hur jag har min hund på min egen gårdsplan är faktiskt upp till mej. Dessutom måste hunden tränas för att bli lydig, kanske i skogen.
Måste också tillägga att det finns gott om folk som inte respekterar när jag säger till att de INTE får hälsa på mina hundar. Har nu börjat säga att de inte är påliltliga, med risk för dåligt rykte. Men det är faktiskt jag som avgör om mina hundar ska hälsa på andra, folk eller hundar.

Sjörövaren
Gäst
Sjörövaren
28 september, 2009 12:46

Hundar ska vara kopplade på allmänplats,och givetvis så tar man upp efter sin hund.Däremot på en privat inhängnad gård så får hunden vara lös.Hundar som skäller är ej värre än barn som skriker,finns hörselskydd för ljudkännsliga människor.

mp
Gäst
mp
28 september, 2009 01:02

Instämmer jag med men vill tillägga att hundägarna ska oxå tänka på alla allergiska för alla tycker faktiskt inte om hundar eller tål dessa djur..Inte roligt att få ett astma anfall det vill jag lova…

MJ
Gäst
MJ
28 september, 2009 02:16

Även när man har hunden i koppel ska man hålla kort koppel när man möter folk och andra hundar. Annars är det ju nästan lika illa som en lös hund.

Nils
Gäst
Nils
28 september, 2009 02:21

Nu ska vi inte vara fördomsfulla. Bara för att några rötägg till lösa hundar beter sig illa så betyder inte det att alla hundar är sådana. Jag tycker att en hund kan få gå lös på allmän plats under ägarens uppsikt om det sköts rätt. Majoriteten hundar som jag ser verkar vara bra skötta och uppfostrade.

Anders
Gäst
Anders
28 september, 2009 02:25

Håller med dig där Fia, ibland vill man faktiskt inte att det kommer folk fram till ens egna hund. Skulle hunden i det fallet bita är det ägaren som får stå för kalaset. Ganska tänkvärt att säga detta till sina barn framför allt. Sen du som kallar dig mp… Hundar framkallar inte astma, det är hundens sekret folk blir allergiska emot. Då får hunden vara bra torr i halsen om den ska framkalla Astma….

Sjörövaren
Gäst
Sjörövaren
28 september, 2009 02:38

mp Jag får migrän av barnskrik ej roligt det heller!

Fredrik Andersson
Gäst
Fredrik Andersson
28 september, 2009 02:52

Hundägare.jag har en liten hund ,som redan blivit biten 3 gånger. Tycker att det borde va tvång att ha koppel på sin hund inom stan..

GS
Gäst
GS
28 september, 2009 03:00

Det finns de som är allergiska mot pälsdjur och för dem kan det räcka med att en hund varit i rummet eller t.ex. bussen för att de skall få ett anfall.
FIA; Jag vill allt själv säga ifrån innan du bestämmer att din hund skall hälsa.
Inte mycket till Sjörövare du är som får ont i huvet av lite oväsen ;=)

Madde
Gäst
Madde
28 september, 2009 03:28

Anders: Det är faktiskt hundens hårceller som framkallar allergi o astma. Jag vet då jag har hund.

Tycker att man på allmän plats ska hålla hundarna kopplade, i skogen tränas dom o har dom pli på hunden så ska dom kunna gå lösa. KLan dom inte det borde dom tränas på brukshundsklubben.

Fia
Gäst
Fia
28 september, 2009 03:51

GS: Nu läste du bara hälften, Jag har problem med att folk, med och utan hundar, VILL hälsa på mina hundar. Det är då jag vill bestämma själv.

GS
Gäst
GS
28 september, 2009 04:22

Fia, Ja det gjorde jag nog, du verkar vara en av de många bra hundägare som också finns. Tyvärr försvinner ni i mängden när det dessvärre är för många som inte sköter sig.

K.H
Gäst
K.H
28 september, 2009 05:09

”Pricken” nix det är inte tillåtet att ha lösa hundar i samhälle / stad det är lag på koppeltvång i tätbebyggt område, oavsett hur lydig hunden är. vissa tider på året gäller även koppel på i skog & natur. jag håller med Tremula… hundskatten gick till rastgårdar och hund latriner, så inför det igen då har man mer koll på vilka hundar som befinner sig i orterna.

hs
Gäst
hs
28 september, 2009 05:29

Är det inte så att Lidköpings Komun har bestämt att det är koppeltvång hela året. Rätta mej om jag har fel

Skrollan
Gäst
Skrollan
28 september, 2009 05:37

Håller helt med att hundar skall vara kopplade på allmän plats. Men det hjälper ju föga när folk envisas med dessa jävla flexikoppel. Så trist att inte kunna vara ute bland folk med sina hundar, då andra hundägare i många fall inte kan hålla koll på sina djur och det uppstår konflikter mellan hundarna. Trots att de då är kopplade, men det hläjper ju inte när kopplet är åtta meter och en slö ägare i andra änden.

SB
Gäst
SB
28 september, 2009 05:44

Håller med om att hundar skall vara kopplade. Det är ont om ställe där man kan slänga ” hundskiten”. Man har tagit bort några utmed i Lidan i sommar.

hundägare
Gäst
hundägare
28 september, 2009 06:49

Hundägare är alltid ansvarig för sin hund. Under tiden 1 mars-20 augusti får hund inte löpa i mark där det finns villebråd.
Den som äger eller tillfälligt vårdar en hund är skyldig att följa bestämmelserna som kommunfullmäktige har antagit. Detta gäller inte för ledarhund eller hund i offentlig tjänst.
Under vistelse på offentlig plats ska hund hållas under uppsikt,
hunden får inte skada park eller plantering eller på något annat sätt skada.

hundägare
Gäst
hundägare
28 september, 2009 06:56

fots
Hund skall hållas kopplad på följande platser: skolgårdar, idrottsanläggningar o av kommunen skyltade motionsspår.
Tikar ska under löptid hållas kopplad inom hela kommunen, dock inte inom inhägnat område. När hund inte är kopplad ska den ha ett halsband med ägarens adress, telnr.

hundägare
Gäst
hundägare
28 september, 2009 07:06

föroreningar efter hunden ska alltid plockas upp, så förhindrar du spridning av sjukdomar och andra olägenheter som att t.e.x. trampa i hundbajset.

Anders B
Gäst
Anders B
28 september, 2009 08:32

Om kommunerna satsade på hundrastgårdar, skulle problemet som påtalas här bli betydligt mindre. Hundägare och även de som anser sig bli provocerade av hundar beter sig oftast lika dåligt, kommentarer som ” jag ska sparka ihjäl din j-a hund om du inte har den i koppel’ gör ju inte vänskapen och förståelsen bättre mellan hundägare och hundhatare. Hundägare ska naturligvis ta upp efter sin hund!

Annelie
Gäst
Annelie
28 september, 2009 09:20

Men Nils, det är just såna människor som du som inte ska ha hund och jag hoppas heller inte att du har någon. Hunden kan ju få en knäpp och jag vill inte ha några hundar springande lösa som kan attackera mig och mina barn. Dessutom hur ska du kunna hålla koll på var din hund skiter när du släpper den lös och den får springa fritt och rasta sig själv. Dessutom så märker en hund när du blir rädd och den får övertaget och jag är livrädd för hundar.

Snubbe
Gäst
Snubbe
28 september, 2009 11:23

Jag kan inte lagen, men jag misstänker att den säger att hundar ska vara kopplade på alla allmäna platser. Enda stället där den får springa lös är hemma i huset, bilen, bakgården och i skogen ( under vissa tider).

Henrik
Gäst
Henrik
28 september, 2009 11:41

Äh så farligt är det väl inte ?
Jag har mött lösa hundar 2 ggr på en vecka i ågårdsskogen. Ena gången skulle den lille busen jogga med mig men han ändrade sig efter några meter :)
Nästa gång märkte inte ägaren att jag kom springande bakom men hon sa förlåt och hade rätt bra koll på sina hundar. Så länge dom plockar upp efter hundarna stör jag mig inte på det. Är mer rädd för att springa på en älg…

Fia
Gäst
Fia
29 september, 2009 08:43

Tror att ”hundägare” enl ovan citerar direkt ut lokala ordningsstadgan. Den anger klart och tydligt var hundar ska vara kopplade och var bajs ska plockas upp. Annelie; hundar får inte ”en knäpp” och naturligtvis har man inte hunden på längre avstånd än att man har kontroll över läget. Nils har helt rätt, har du en väluppfostrad hund är det inget problem, den kommer aldrig att besvära dej eller dina barn om inte du besvärar mej eller mina hundar.

Uffe
Gäst
Uffe
29 september, 2009 02:55

Klart att hundar kan få en knäpp. Problemet är att hundägare litar blint på sin hund och absolut inte tror att just hans hund kan anfalla någon.

Annelie
Gäst
Annelie
30 september, 2009 09:15

Jaså du Fia, hundar får inte en knäpp??? Och inte människor heller eller?? Vilken värld lever du i??? Och Henrik, älgar FÅR springa lösa!!! INTE hundar!!!! Var i skogen senast idag och det var två damer som hade sina golden lösa… Dom ropade in hundarna men det var ingen som lyssnade. Till saken var att det var barn med som blev väldigt rädda. Jag låter inte mina ungar springa och kladda på andra folk och jag vill inte ha otäcka hundar kladdande

kikkan
Gäst
kikkan
9 december, 2009 10:00

min granne har en hund som skäller så att han inte kan ha den inomhus, för att då stör den honom och hans familj, därför har han köpt ett hundhus där den nu bor, och står och skäller i timmar utomhus istället, och då blir det grannarna som blir störda, hur tänker folk, egentligen! han ser ut som ett levande frågetecken när man påtalar detta, och kan alltså inte förstå situationens allvar, jag vill INTE BLI störd av hans hund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!