Gå direkt till Nyheten (Omfattande klotter)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Omfattande klotter

Publicerad måndag, 12 oktober 2009, 17:09 av Redaktionen

Polisen har i dag fått flera anmälningar om klotter som skett på olika håll i Lidköping. I Porslinsstaden – Rörstrand – har ett omfattande klotter skett. Andra byggnader som är utsatta är Ciel-hotellet på Mellbygatan och Stenhuggerifirman på Strandgatan.

15 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Richie
Gäst
Richie
12 oktober, 2009 05:58

Sätt upp kameror för sjutton o sluta vara så mesigt svenska o hela tiden ha integritetstjafset som ursäkt!! Så trött på meseriet när många fall lätt hade blivit uppklarade med hjälp av kameror

Annelie
Gäst
Annelie
12 oktober, 2009 09:51

Håller helt med. Enda sättet att få fast dom!!!

Janne Stoffesson
Gäst
Janne Stoffesson
13 oktober, 2009 08:44

helt korrekt !

Calle
Gäst
Calle
13 oktober, 2009 11:10

Sverige har blivit så förbannat toleranta mot allt och alla, så vi klarar inte längre att eferleva våra egna lagar och förordningar.

gökboet
Gäst
gökboet
13 oktober, 2009 03:04

Håller helt o hållet med Richie. Man kommer inte åt dem annars.

Jan
Gäst
Jan
13 oktober, 2009 03:50

Instämmer till 100% med Richie. Har man rent mjöl i påsen ser inte jag några problem med kameror.

Elof
Gäst
Elof
13 oktober, 2009 06:49

Tror ni får ta och läsa på lite om ni tror att det hjälper med en massa kameror överallt. Fast ni kanske tror att alla brott och allt klotter och all nedskräpning i London t.ex. är borta? Ni som förresten inte har något emot övervakning kan väl sätta upp en massa webbkameror hemma hos er och lägga ut dessa 24/7 på nätet så vi andra kan övervaka så ni inte gör något olagligt? Har ni rent mjöl i påsen …

Peter Johanson
Gäst
Peter Johanson
13 oktober, 2009 07:37

Det är väl alldeles självklart att det hjälper med en kameraövervakning på ”känsliga” platser. Att jämföra Lidköping med London förefaller ngt överambitiöst. Den personliga integriteten är viktig men får ej överdrivas och utnyttjas till att skydda ljsuskygga personer!

Jan
Gäst
Jan
13 oktober, 2009 07:42

Elof.
Är det inte skillnad på vad jag gör i mitt hem och om någon klottrar på offentliga platser, det var väl det saken gällde eller har jag missat något?

Elof
Gäst
Elof
13 oktober, 2009 09:06

Peter Johanson
Det är inte alls självklart. Undersökningarna som finns säger snarare tvärtom så det där med självklarheten får allt stå för dig. En ungdom/gammal gubbe/whatever som vill klottra är inte dummar än att man slänger på sig kläder så det inte går att identifiera en. Om du har någon i svarta byxor och luvjacka på någon halvtaskig inspelning med gryning bild filmat mitt i natten, hur sjutton tror du att du ska få reda på vem det är?

Peter Johanson
Gäst
Peter Johanson
14 oktober, 2009 07:29

Elof
Hmmm, en undersökning som visar att brottsligheten ökar vid kameraövervakning? Låter som en märklig utredning tycker jag. Jag vet inte om du är bekant med brotts preventiv
verksamhet? Dit hör definitivt kameraövervakning.
Om ditt resonemang skall hålla så kunde vi ju lika gärna släppa tex vapenhandeln fri. Vi har licenstvång på vapen idag. Trots det har folk ihjäl varandra med skjutvapen…Vi kan inte lägga oss platt inför kriminalitete

Elof
Gäst
Elof
14 oktober, 2009 09:12

Peter Johanson
Visst, jag överdrev lite för att få dig att vakna. Men du pratar på om att kameraövervakning är så bra. Men varför säger då undersökningarna att det inte hjälper? Varför begås brott fortfarande i London fast de har kameror i varje gathörn t.ex? Du tror och hoppas saker men undersökningarna säger annat. ”Intresset för kamera­övervakning växer. Men kameror minskar inte våldsbrotten, visar en rapport från Brå.”

Demokrat
Gäst
Demokrat
14 oktober, 2009 09:33

Nog för att jag inte är motståndare till klotter men att ”skrämma” folk till att inte begå brott har väl visat sig vara en dålig metod. Vill någon klottra så kommer de att göra det oavsett om det finns kameror eller inte. Kanske dags att försöka ta itu med själva problemen, varför klottrar folk? Varför håller ungdomar på med skadegörelse osv.

rolf
Gäst
rolf
14 oktober, 2009 11:39

Brandmännen i Rosengård fick inte sätta kameror på sina bilar, den personliga integriteten var tydligen viktigare än brandmännens säkerhet! Sverige är fantastiskt för de kriminella!

Peter Johanson
Gäst
Peter Johanson
14 oktober, 2009 07:08

Elof
Ok, du går från att öka till att inte minska vad gäller effekten av kameraövervakning?? Vad har Brå gjort för undersökning som ger detta vid handen? I Sverige är det ju knappast tillåtet med kameraövervakning på allmän plats. Måste vara svårt att mäta då eller? Sedan vet jag inte om kameraövervakning är det optimala, men det kan ju vara en del i brottsbekämpning av karaktären skadegörelse.