Gå direkt till Nyheten (Så blir LPI Fritsla Mekaniska Lidköping)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 February 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Så blir LPI Fritsla Mekaniska Lidköping

Publicerad Monday, 12 October 2009, 15:09 av Björn Smitterberg

magnus_johnsson_frista_9101Efter tunga förhandlingar i två dagar i förra veckan blev det klart sent i torsdags; Arkmek köper en stor del av LPI i Lidköping och anställer 26 av de som mist jobbet när LPI Mastec gick i konkurs. Magnus Johnsson som driver Arkmek tillsammans med sin far tycker det var en guldgruva. Tillgångarna är stora.
– Allt fanns på Mastec LPI – utom tillräckligt med inkomster.

Många är det som den senaste tiden fått lämna Mastec LPI i takt med att “tiderna förändrats”. I augusti, när konkursen kom var det sista chansen som rök för de då 87 som inte sagts upp eller varslats tidigare. 26 har återfått jobbet nu. Men i lokalerna – som fortfarande ägs av Mastec-koncernen – finns även MVV kvar som tog över utvecklings- och konstruktionsavdelningen från Mastec. 15 personer arbetar här bl a med Tetra Pak som kund.

Mastec Stålvall ligger i Partille men genom att behålla viss del av sin montering i Lidköping finns även det företaget kvar i “huset”. Tre eller fyra personer kommer att arbeta vidare här.

genre_frista_produkter

Och så kommer då Fritsla Mekaniska AB. När förhandlingarna i onsdags kväll tycktes ha gått i stå gick Magnus Johnsson en ronda i lokalerna för att se vilka värden som fanns och han säger att det var en “Aha-upplevelse” – det fanns så mycket som överraskade positivt.

– Vi tar över hälften av lokalerna, och har lagt upp en budget som täcker resten av året, säger Magnus Johnsson. För oss blir Lidköping ett viktigt komplement, vi har gjuterier sedan tidigare och här får vi nu bearbetning av det vi gjuter.

magnus_johnsson_frista_9101

Bilden är klickbar till stort format

Halva produktionen går till Volvo AB – det företag som tillverkar lastbilar och entreprenadmaskiner bland annat.

– Det finns utmärkta moderna maskiner här, kompetent personal och bra lokaler. Visserligen går golvet lite i vågor men maskinerna står på en stadig grund, och lokalerna är också väldigt välordnade, allt är välstädat och det finns stora värden i den material och köpts in.

Volvo är en stor kund – men det räcker inte.

– Du kan vara lugn för en sak – vi satte igång här i fredags och i dag har vi börjat marknadsföra oss och försöka få kunder som köper våra produkter, säger Magnus Johnsson.

genre_frista_metinstr

– Det vore märkligt om det här inte skulle gå. Lite förvånade blev vi när SKF hoppade av. Vi ville naturligtvis fortsätta den produktionen men SKF tog väl chansen för de ville inte ha några nya underleverantörer. Men jag har svårt förstå SKF.

– Det är ett problem att många inköpschefer vägrar se långsiktigt.

Nu står stora robotar stilla i den del som tidigare producerat för SKF.

Fritsla Mekaniska Lidköping blir koncernens eflte produktionsanläggning. Företagets specialitet är sandgjutning men genom att börja behandla den gjutna detaljerna till färdiga produkter kommer Fristla närmare kunderna. Magnus Johnsson säger att man själva får större inflytande över sin produktionskedja.

– Lidköping ligger bra till för oss – rent geografiskt.

Det finns många positiva inslag som Magnus Johnsson pekar på. Ny platschef blir Jesper Arvidsson.

jesper_karlsson_frista_9101

Bilden är klickbar till stort format

– Utan Jesper hade det nog inte blivit någon affär. Jesper kontaktade mig och började övertyga mig, han räknade och kom med kalkyler och vi pratade om det här nätterna igenom innan det blev affär.

– Jag ville verkligen det skulle bli något, säger Jesper Arvidsson. Det kunde bara inte få sluta med en konkurs. Här finns så mycket kunskap, erfarenhet och utrustning.

En del av lokalerna kommer att tömmas.  Drygt hälften av den stora lokalen kommer att användas så som planerna ser ut nu. Massor av maskiner och utrustning som inte kommer att användas skall auktioneras ut via internet. Det är utrustning och material för miljoner.

– Mastec har verkligen inte sparat på LPI, här finns förvånansvärt stora tillgångar i utrustning.

erik_berggren_lpi_91012

En av dem som arbetar vidare med ny arbetsgivare i dag är Erik Berggren. Han började vid fabriken som 16-åring för 43 år sedan.
I snart 25 år har han arbetat vid sin svarv – och tänker fortsätta med det.
Bilden är klickbar till stort format

– Den positiva inställningen som personalen har här hör till de stora tillgångarna, säger Magnus Johnsson, två meter lång och klädd som “gubbarna” på golvet och som gärna åker skidor och rullskidor på fritiden.

Men den självklara frågan: Hur blir det efter nyår?

– Ja vi gör allt för att få in fler kunder, visst har situationen blivit lite lite lite bättre än den var i våras. Men vi hoppas att förbättringen skall fortsätta och använder alla våra kontakter för att ta till oss fler jobb till våra anställda. Fritsla Mekaniska I Lidköping blir faktiskt vår största arbetsplats för bearbetning i koncernen.

3 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
ooups
Gäst
ooups
12 October, 2009 08:06

Fritsla Mekaniska i Mark AB finns det ett bolag som heter… men var ligger fristla?

MK
Gäst
MK
12 October, 2009 08:25

@ooups: Marks kommun, mellan Borås och Kinna.