Gå direkt till Nyheten (Debatt: Om behovet av vägar)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 27 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Om behovet av vägar

Publicerad tisdag, 20 oktober 2009, 16:47 av Redaktionen

ikondebatt – I stället för motorvägar bör järnvägar och kollektivtrafik byggas ut, skriver miljöpartisten Göran Larsson, Lidköping, i en debattartikel.
– Men på landsbygden finns ofta behov av bil eftersom här saknas kollektivtrafik och Lidköping behöver det finmaskiga vägnätet och det behöver rustas.

Väg behövs där det inte går att åka kollektivt

Miljöpartiet vill inte satsa på stora vägprojekt eftersom all forskning visar att det leder till mer privatbilism vilket ger större miljöpåverkan.
I de stråk där motorvägar byggs är det ofta så stora volymer av person- och godstransporter att det istället är samhällsekonomiskt lönsamt att utveckla järnväg och kollektivtrafik. Bor man i centrala Göteborg behöver man inte bil. Ändå är det boende i storstäder som kör mest bil. I städerna bör fler åka kollektivt och att Miljöpartiet satsar på kollektivtrafik är nog väl känt.

Men på landsbygden finns ofta behov av bil eftersom det saknas kollektivtrafik som ett attraktivt alternativ. Genom att välja bort stora motorvägsprojekt, exempelvis den föreslagna Marieholmstunneln i Göteborg, får Miljöpartiet resurser att kunna satsa på vägar där det verkligen behövs.

I Lidköping och i andra delar av regionen behöver det finmaskiga vägnätet byggas om och upprustas, för att det skall vara möjligt att bo och verka här. Om vi menar allvar med att hela regionen skall leva så är detta helt nödvändigt. Västra Götalandsregionen antog den 20 oktober en regional infrastrukturplan där Miljöpartiet föreslog utökade resurser till kollektivtrafik, de mindre vägarna, trafiksäkerhetshöjande åtgärder och gång- och cykelvägar. Vi avsätter exempelvis 407 miljoner kronor till trafiksäkerhet och 174 miljoner kronor för gång- och cykelvägar i hela regionen, vilket skulle ge resurser att trafiksäkra exempelvis vägen mellan Lidköping och Läckö och samtidigt bygga ut cykelväg utmed sträckan.

Enligt Vägverkets sektorsrapport 2003 orsakar en fullastad 60-tons långtradare samma slitage på vägbanan som 75 000 personbilar! Detta medför att de små vägarna håller mycket bättre om vi minskar lastbilstrafiken.

Miljöpartiet vill bygga ut järnvägtrafiken kraftigt, och flytta över gods till från lastbilstrafik till järnvägen. Förutom bättre landsvägar minskar vi också klimatpåverkan när vi flyttar gods från väg till järnväg. I vårt förslag läggs 300 miljoner kronor på att rusta upp de mindre järnvägarna bland annat Kinnekullebanan och Karlsborgsbanan samt industrispår.

Miljöpartiet kämpar för en infrastruktur som är anpassad efter människors olika behov samtidigt som den använder våra gemensamma resurser på ett klokt sätt och är klimatanpassad.

Göran Larsson, regionpolitiker (Mp) Lidköping

19 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Peter
Gäst
Peter
20 oktober, 2009 04:51

Försök få dina partikamrater i Fjollträsk att förstå att det finns folk som bor där det inte finns någon tunnelbana och därför behöver bilar. Lyckas du med det så har ni min röst i nästa val !

Fundersam
Gäst
Fundersam
20 oktober, 2009 05:06

Det är ofta fokus på vad miljöpartiet inte vill göra när Göran skriver.

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
20 oktober, 2009 07:40

…..men inte ett ord om den eventuella dödsstöten för Vänersjöfarten som närmar sig allmer……Är inte sjöfarten om något, miljövänligt?? Man kan nästan tro att våra politiker inte vill ta i frågan alls…..eller har jag fel??

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
21 oktober, 2009 04:02

Det skulle ju vara intressant å höra var allt gods skulle ta vägen som fraktas med lastbil? Ska vi ha räls till varje industri? Fakta är att järnvägen tappar gods till lastbilen. Sen är inte lastbilarna ute å åker på vägarna för sin egen höga nöjes skull, de gör så samhället fungerar. Men det verkar gå visa förbi. Dagens Lastbilar med Euro 5 motorer är även, i förhållande till sin vikt mycket bränslesnåla å släpper inte ut särskilt mycket.

Kurre
Gäst
Kurre
21 oktober, 2009 10:50

Det är på tok för dyrt att köra på järnväg har jag förstått.
Det är tydligen billigare i dagens läge att köra 30 långtradare till Norrland än ett tåg med en lokförare och 30 st vagnar…det är fruktansvärt fel.
Om jag ex kunde leverera ett paket billigt med tåg och jag fick hämta det på tågstationen så vore det kanon men jag kan skicka det paketet med lastbil/buss och få det hem troligvis billigare.
Måste vara något fel kostnaden för järnvägen

Lotta
Gäst
Lotta
21 oktober, 2009 12:11

Anledningen till att lastbilstransporter idag är så billigt beror ju på att de inte behöver betala för slitage på vägar, medan järnvägen måste betala banavgifter och sjöfarten hamnavgifter. Politikens uppgift bör vara att göra det miljösmarta billigare.

Anti
Gäst
Anti
21 oktober, 2009 01:56

Lotta. Menar du att lastbilar inte betalar någon skatt på bränslet? Du är nog ute och reser lite där…… Vägtrafikskatt är inte direkt gratis heller.

Kim Thieme
Gäst
Kim Thieme
21 oktober, 2009 02:26

lätt för politiker att sitta o säga att vi ska åka mer kollektivt… när dom själva aldrig skulle göra det.. antingen åker dom i sin egen bil .. eller så åker dom taxi.. så varför ska vi sitta o trängas i en buss, och släpa hem kassar och dyligt från busshållplatsen :)

Kurre
Gäst
Kurre
21 oktober, 2009 02:37

Lotta
Du är helt ute och seglar i okunskap….
Lastbilstrafiken betalar enorma summor i vägtrafikskatt och skatt på bränsle.
Däremot så tar nog Banverket ut för stora kostnader för tågtrafiken.
Det borde ex vara billigare att åka tåg än vad det är.
Det är ju nästan lönande att åka bil ensam istället för tåget och det är sjukt, vart tar intäkterna på biljetterna vägen ?????

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
21 oktober, 2009 02:44

Låt alla pensionärer, skolungdomar och föräldrar med barnvagn åka gratis på tätortsbussarna, så tas ett stort steg mot ett miljötänk. Då kan parkeringsplatserna på torget användas till ngt kreativt istället. Utöka turlistan, framförallt på landsbygden. Kollektivtrafiken är i realiteten inte ett hållbart alternativ för majoriteten idag.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
21 oktober, 2009 02:51

Lotta är nog ute å cyklar lite. Lastbilar betalar visst skatt. Vägskatt. Å inte så lite heller. Transporterna är billiga bara för det väller in div utlänska åkerier som utför tillfälliga inrikestransporter i Sverige, sk cabotage transporter. Vissa har satt det i system å va här en längre tid. De betalar skitlön till chauffören, betalar ingen vägskatt, tankar i hemlandet. Skulle de få böter kan de kasta lappen å köra vidare.

Lotta
Gäst
Lotta
22 oktober, 2009 10:42

Lastbilstrafik betalar inte på långa vägar för den negativa påverkan på samhället som de ger. Många andra länder har inför kilometerskatt för att lastbilstrafiken ska betala ett vettigt pris. Det är ju för att transporter är så billigt som exempelvis fisk transporteras från Norge till Kina för paketering och sedan tillbaka. Om transporter skulle ha ett mer rimligt pris så skulle fler arbetstillfällen stanna i Sverige

Wikström
Gäst
Wikström
22 oktober, 2009 10:48

Enligt Vägverket sliter en 60-tons lastbil lika mycket på vägen som 75 000 personbilar. Jag vill ha bort lastbilarna från vägarna för att inte slita ner och förstöra våra landsbygdsvägar.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
22 oktober, 2009 02:33

Sluta jiddra. Lastbilen kommer aldrig å försvinna från vägen. Den är en förutsättning för att samhället skall fungera. Om nån kunde precisera hur gods flödet ska lösas med järnväg så vore det ju kul! Tyskland har redan infört kmskatt (Mauten). Men det är oxå Europas transitland för lastbilstrafik. Liknande förslag har varit på tapeten i Sverige, men runnit ut i sanden pga bristande intresse.

Kurre
Gäst
Kurre
22 oktober, 2009 03:45

Kilometerskatten tog Sossarna bort i mitten-slutet av 90 talet..!!
Fullständigt idiotiskt..nu kör ju alla utlänska långtradare gratis i vårt land, de tankar väl inte ens i Svergie !
Lastbilen betalar otroligt mycket skatt och på bränslet betalar vi:
6,90 kr/ liter Bensin
5,42 kr/l Diesel

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
24 oktober, 2009 02:22

Ja du Wikström. Du tror att jorden är platt oxå eller?

Madeleine Larsson
Gäst
26 oktober, 2009 09:41

Sverige är ett U-land när det gäller kollektivtrafik, järnvägsnätet är omodernt.
Järnvägen byggdes under 1800-talet, sedan har det inte hänt så mycket mer där. Skulle vi vara beredda på att acceptera ett vägnät från 1800-talet? Underhåll och förbättra det lilla vägnätet, och satsa ordentligt på utbyggnad av järnvägen istället för vansinniga motorvägsprojekt som ändå inte kommer att hålla i längden…

Trött
Gäst
Trött
28 oktober, 2009 02:10

En anledning till att lastbilar taröver frakter från järnväg, är delvis att företagen pressar sina kostnader. Det tillverkas inte mot lager i dag och deras kunder har ingen lagerhållning för råvaror. Det optimala är ”precis i tid” då fungerar inte järnväg med flera dagars leveranstider.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
28 oktober, 2009 03:06

Det bästa är om Järnväg å lastbil kan samarbeta på längre sträckor. Tyvärr läggs t ex Combitrafiken ner på sträckan Sthlm-Luleå pga av bristande godsunderlag till Greencargo. Å det är synd. Det är ett smidigt sätt å köra väldigt stora volymer gods på längre sträckor förhållandevis miljömässigt.