Gå direkt till Nyheten (Debatt: Levande centrum – eller näringsbrist?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 27 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Levande centrum – eller näringsbrist?

Publicerad onsdag, 21 oktober 2009, 15:55 av Björn Smitterberg

ikondebattLidköpingsnytt har vid ett par tillfällen de senaste månaderna tagit upp den ovanligt stora tillgången på lediga butikslokaler i centrala Lidköping, och att det är höga hyror och svårighet att få startkapital som bromsar.
Signaturen Fritänkare tar upp frågan i en debattartikel om levande centrum eller ett centrum med näringsbrist.

Levande centrum eller centrum med näringsbrist

För åtskilliga decennier sedan började trenden att bygga externa köpcentra med jättelika parkeringar.
Nu tycks denna utveckling även ha nått Lidköping.

Man kan nog utgå från att vi ligger i bakkant av utvecklingen. I USA har det vänt och man skyddar gamla stadskärnor med biltullar och försköningsprogram. Ett tungt skäl för externhandel i Lidköping är att man vill öka den så kallade volymhandeln. Detta begrepp avser handel med varor som är särskilt tunga och/eller skrymmande.

Det vore således logiskt att begränsa kommande externa etableringar till just volymhandel.

Det är väl i övrigt ingen nyhet att externhandel medför
•         Ökat bilberoende och utsläpp av växthusgaser
•         Färre närbutiker
•         Utarmning av bostadsområden och en levande stadskärna
•         Utslagning av småbutiker i centrum och på sikt förslumning

Jag måste erkänna att vi i vår familj någon gång per år åker till Överby eller Nordstan i Göteborg. Vi gör det dock inte för att det saknas utbud i Lidköping utan mera för att få en utflykt. På samma sätt träffar man i centrala Lidköping folk från Trollhättan, Mariestad och Alingsås som är på utflykt. Det är vårt levande torg som lockar.

Kanske skulle en och annan av dom hyra en kärra och handla volymvaror på Änghagen men jag är inte helt säker.

Med detta inlägg vill jag mana till mera eftertanke. Försvinner sedan biblioteket så får vi ytterligare tomma lokaler som tidigare varit en stark magnet i bästa centrala läge.

Fritänkare

14 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Pokey
Gäst
Pokey
21 oktober, 2009 05:43

Beträffande tomma lokaler i centrum,så har det till stor del att göra med att en privat aktör köper upp stora,tomma och mycket billiga fabrikslokaler i ”utkanten av centrum”.Renoverar dessa,dumpar hyran för att få det uthyrt och slutligen hyr ut dessa lokaler för ca halva marknadhyran.Detta fenomen ställer till med betydligt mer problem för etablering i centrum än vad köpcentra skulle göra i utkanten av Lidköping.

lila
Gäst
lila
21 oktober, 2009 07:10

Håller med! Har själv läst på högskolan i Vänersborg. Staden upplevde jag som ”utdöd” pga Överby. Detta kunde även märkas i Trollhättans centrum. ”Vi” Lidköpingsbor fick också mycket ros av studiekamrater boendes i Lilla Edet, Brålanda m.m för vårt fina torg och handeln närmast torget. Omdömena löd: mysiga gator, trevliga småbutiker och caféer. Detta är kanske något att tänka på! Hur trevligt är det egentligen med stora köpcentrum och arkader?

Snubbe
Gäst
Snubbe
21 oktober, 2009 08:01

Biltullar har knappast skyddat någon handel, snarare tvärtom. Det de gjort i USA är att förbjuda vissa typer av företag, som tex McDonalds och Starbucks att etablera sig inne i stan. Supermarkets typ Walmart brukar de få bort genom att låta bli att stryka dem medhårs med skatterabatter, mark etc.
Det bästa att hålla Lidköping vid liv är ha en fri marknad och locka till sig och behålla företag, ha bra skolor även högskola. Bra ställe att bo på…

Jan
Gäst
Jan
21 oktober, 2009 08:25

Hurvida det är trevligt med stora köpcentrum kan ju diskuteras, men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna parkera (Utan parkeringsavgifter) på ett ställe, och där kunna köpa nästan ”allting”.

Eventuell butiksägare
Gäst
Eventuell butiksägare
21 oktober, 2009 10:49

Ägarna av lokaler inne i centrum får väl dumpa hyreskostnaderna också då när de ser vad som händer. Hyran är ju en stor utgift för de som går i tankar att öppna affär.

Har själv funderat på det men som sagt så avskräcker ju hyran i centrum. Men om en billigare skulle dyka upp vid exempelvis Änghagen så skulle det ju vara intressant.

Fritänkare
Gäst
Fritänkare
22 oktober, 2009 11:02

Plan- och bygglagen och lokala plandokument ger kommunen alla möjligheter att styra utveckl. Numera förespråkas ofta en blandstad. I begreppet ingår en funktionell blandning av bostäder, handel, kontor, kultur, nöjen. Jan har rätt externhandel är praktiskt för både kunder och köpmän förutsatt bilen med dess nackdelar. Jag efterlyser politisk vilja att leva upp till de egna målsättningarna. Miljö, levande centrum. Inte lätt? Stora aktörer igång!

Göran Larsson
Gäst
Göran Larsson
22 oktober, 2009 11:12

Vi har ett fantastiskt levande centrum och vi ska nu snart i slutet av året fastställa vårt stads miljöprogram. Vi har ett unikt centrum med dess handel och torg som besökare så starkt värderar och självklart ska detta satsas på och självklar så ska inte detta faktum att vi går från 1 till 2 statsnära köpcentrum kunna hota detta. Jag anser att vårt centrumvärde har ett unikt värde i Sverige men vi måste förvalta detta väl och ge stöd till den.

Fritänkare
Gäst
Fritänkare
22 oktober, 2009 12:57

@GL Håller med dej om det mesta. Men vi har ju centrum och Framnäs för dagligvaror så begränsa Änghagen till volymhandel. Varför slå ut småbutiker på gångavstånd till förmån för handel som bygger på 60 år gamla idéer som förutsätter bilburna kunder med de nackdelar som det innebär.
Tänk framåt. Slåvakt om centrum. Bidra inte till den utarmning som pågår.

Fritänkare
Gäst
Fritänkare
23 oktober, 2009 09:35

Inte bara centrum. Det pågår en överetablering av dagligvarubutiker. Ytterligare påspädning kommer att inleda en utslagning. De stora och kapitalstarka klarar sig. Kolla gula sidorna och pricka för vilka du tror viker ner sig. En gissning är att det blir småbutikerna i bostadsområdena. En viss styrning med de instrument som finns är fullt möjlig. Det behövs inga ideologier. Bara sunt förnuft! Obs! Jag har inga kopplingar till köpmannaföreningen.

Pokey
Gäst
Pokey
23 oktober, 2009 03:04

Replik ”Eventuell butiksägare” Problemet är att man inte dumpar hyrorna i centrala Lidköping.Det man gör är att man bygger om eventuell affärslokal till lägenheter istället.Det vet man att man får uthyrt.Detta medför att antalet lokaler för verksamhet kommer att minska i centrum.Det är detta som är pudelns kärna,och nackdelen när en ensam aktör rear ut lokaler strax utanför centrum.

Fritänkare
Gäst
Fritänkare
25 oktober, 2009 04:46

@Pokey m fl. Blandningen av bostäder och affärslokaler i centrum är bra, men det är förödande om alltför många verksamheter försvinner. Flyttningen av biblioteket är ingen höjdare. Ev. butiksägare funderar över Änghagen. Frågan är om hyrorna blir lägre där? Göran L talar om ett miljöprogram. Tankarna på externhandel går på tvärs med miljömålen. Om det inte redan är för sent så är det dags att agera direkt.

Trött
Gäst
Trött
28 oktober, 2009 02:22

Jag skulle vilja se den som kommer kånkande på en 42tums platt Tv för att sen ta bussen, bara för att vi ska ha ett levande centrum

Fritänkare
Gäst
Fritänkare
28 oktober, 2009 02:50

Det är klart att trött blir trött. Det kan man bli av kreativitetsbrist. Själv fick jag TV:n hemkörd från en centralt belägen butik utan extra kostnad. Priser kollade jag även i två butiker med parkering ”änna inté”.

Anders
Gäst
Anders
28 oktober, 2009 05:16

Fritänkare

Har det betydelse vem som kör bilen, du eller Tv-butiken?