Gå direkt till Nyheten (Hamnstaden får exploatörer)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 15 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Hamnstaden får exploatörer

Publicerad onsdag, 21 oktober 2009, 09:57 av Redaktionen

Förarbetet för Hamnstaden i Lidköping har nu kommit så långt att det i dag inleds en utvärdering för att utse fyra olika företag som ska få vara med i exploateringen med mål att med start tidigast 2011 börja bygga.

Vilka fyra som utses blir troligen klart denna vecka, men beslutet blir inte offentligt förrän senare i höst.

26 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Leif
Gäst
Leif
21 oktober, 2009 09:59

Planering får ta åratal, byggandet skall gå på nolltid.

ch
Gäst
ch
21 oktober, 2009 12:03

lägg pengarna på nåt annat istället

Granat
Gäst
Granat
21 oktober, 2009 12:34

Skall trädridån som skymmer sjöutsikten vara kvar?

Mike
Gäst
Mike
21 oktober, 2009 12:46

Jag tycker det borde byggas lite mer lägenheter som vi dödliga har råd att bo i istället.

vilken galenskap
Gäst
vilken galenskap
21 oktober, 2009 01:41

Vi är många som håller med dig Mike!, de kommer väl att bygga en kåkstad med skjul till oss dödliga , kolla bara Mellbygatan 14 där är fortfarande lediga lägenheter, vi har inte råd att betala 8400 kr för en 2:a!.För vem bygger man, ja inte för medelsvensson och absolut inte för våra ungdomar var ska de bo ? ska de flytta? ,det verkar vara det enda alternativet. Jag tycker kommunen ska sluta upp med överklassfasonerna!

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
21 oktober, 2009 02:28

Det som både Mike och ”vilken galenskap” påpekar är ju ett faktum. Det vore intressant att få höra hur våra politiker tänker i boendekostnadsfrågan oavsett vilken partifärg man makeupat sig med.Vilken plats har våra ungdomar och låginkomsttagare på Lidköpings bostadsmarknad? Var det bara förr i tiden som kommunens bostadsföretag hade ett visst samhällsansvar? På sossarnas tid var det bättre….ja, just det…det är ju sossar vid makten nu oxå!!

Björn Smitterberg
Redaktör
21 oktober, 2009 02:33
Svarar  Eyeinthesky

Varför skulle det bli billigare att bygga på andra håll i Lidköping? /red

Pendlare
Gäst
Pendlare
21 oktober, 2009 02:40

Tänkt ett steg längre. De som flyttar till Hamnstaden, vad flyttar de ifrån? Just det.

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
21 oktober, 2009 02:48

Björn:
Såvitt jag kan se, så blir boendekostnaden oförskämt hög var i kommunen det än byggs/ska byggas. Hamnstaden, Mellbygatan, Älvgatan etc….Jag emottager tacksamt tips om nybyggnation i kommunen med rimliga hyror…. ;-)

Göte
Gäst
Göte
21 oktober, 2009 02:53

Det kanske inte är billigare att bygga på nåt annat ställe men man kan bygga lite enklare och därmed billigare. Jag vet att delar av kommunstyrelsen varit på studiebesök i lyxlägenheter i Gbg och det är tydligen denna standard som hamnstaden skall få.

Christina
Gäst
Christina
21 oktober, 2009 03:38

Ja, nu har alla gnällspikar fått ny fyr under tungan. Alla är vi dödliga.

Men det finns de som vill bo där och vill se en utveckling av staden. Det är väl inte bara ungdomar som finns i Lidköping?

NI vill tydligen att staden ska skall sjävdö och stoppa all nyinflyttning. De finns ”rika” stadsbor som säkert vill flytta till Västra Hamnen.

Demokrat
Gäst
Demokrat
21 oktober, 2009 03:52

Jag instämmer i frågan om att det behövs betydligt fler billiga lägenheter. Dock tror jag att det krävs nya fina (och dyra) lägenheter för att pressa ner priserna och öka tillgången på hyresrätter.

vilken galenskap
Gäst
vilken galenskap
21 oktober, 2009 03:57

Hej Redaktören, jo jag tycker det verkar vara så att om läget på fastigheterna är bra, läggs oerhört mycket pengar på själva standarden i lägenheterna de flesta blir onödigt lyxiga och det är väl det som kostar.

vilken galenskap
Gäst
vilken galenskap
21 oktober, 2009 04:08

läser att vissa tycker att vi gnällspikar inte tycker om att se staden utvecklas, det finns ju dock många olika sätt att utvecklas på. Jag tror inte ”staden” självdör utan hamnstaden, däremot dör centrum ut om allting ska flyttas till Sockerbruket, därför att kommunen kanske gjort en dum affär och nu måste se till att få in så många hyresgäster som möjligt.

Lars Undrar!
Gäst
Lars Undrar!
21 oktober, 2009 04:45

Samma tjöt när ”Gräddhyllan” på Vänerblick skulle byggas!
Bygga bostäder är bra.

TG
Gäst
TG
21 oktober, 2009 05:13

Jag tycker ni ska sluta använda ordet gnällspikar om folk som kommer med kritik!

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
21 oktober, 2009 05:53

Det är väl ändå fantastiskt att det är gnäll att anse att de kommande generationerna ska kunna bo till ett rimligt pris. Det byggs väl rätt mkt åt höginkomsttagarna och 50+arna? Det är dock genomgående dyra boenden, som få unga har råd med. Vad är alternativen för dom här i stan? Att bygga till rimliga kostnader går om bara ambitionen finns. Bygg gärna Hamnstaden, men bygg också alternativ, så stan kan utvecklas för alla. Är det så otänkbart??

Björn Smitterberg
Redaktör
21 oktober, 2009 07:14
Svarar  Eyeinthesky

Eftersom jag tidigare lagt mig i debatten får jag väl för en gångs skull fortsätta; Varför skulle det byggas dyrare (jmed högre standard) i Hamnstaden än på andra håll? Det är väl ingen som vet vilken standard som planeras i Hamnstaden. Så finns det en hel del människor som gärna satsar på sitt boende i stället för exempelvis bil./ red

Lillen
Gäst
Lillen
21 oktober, 2009 08:17

Centrumbutikerna kommer delvis att dö ut när köpcentrum byggs vid Bacho ! Stoppa det istället !
Köpstarkare personer (läs 50+) kan komma att delvis rädda centrums butiker & restauranger eftersom det bli en lagom promenad att gå till centyrum och handla.
Kan inte si något fel i att 50+ spenderar sina intjänade pengar på gott leverne, hög standard och modernt boende.

Jag tycker oxå att det är ”gnäll” inte ”konstruktiv kritik” som framförs.

En Ångström
Gäst
En Ångström
21 oktober, 2009 09:02

De va ju bra att kommunen utvecklade Sockerbruket – för ungdom & bl.a. teater.

De är toppen att de kommer igång i Västar hamnen.

Hoppas att kommunen nu också marknadsför staden ute i de större städerna runt om i Götaland – då får vi hit fler skattebetalare och köpstarka hamnboende.

mikael
Gäst
mikael
22 oktober, 2009 05:28

Det måste man väl förstå att bostadsbolaget vill få in så mycket pengar som möjligt och detta får man inte genom att hyra ut nya lägenheter billigt. Hur dålig standard det än är så kostar grundkonstruktionen ungefär det samma, kan man då lägga till lite ”lull lull” och ta dubbla priset är det klart man gör det. Detta gäller inte bara i Lidköping utan överallt, det är så det fungerar när man har en marknadsekonomi.

Kilroy
Gäst
Kilroy
22 oktober, 2009 08:16

Gå ned till västra hamnen där hamnstaden är planerad att ligga en dag nu på hösten när nordanvinden ligger på så får ni känna vad skönt det är, lägg sedan till lukten från värmeverket och reningsverket plus rök och ljud från gjuteriet och kollagret. Vem f-n vill bo där?

B-G
Gäst
B-G
22 oktober, 2009 12:38

Håller med kilroy var vid ssw i tisdags ock där luktade det inte kärlek precis när vinden låg på.

TG
Gäst
TG
22 oktober, 2009 02:58

Det är väl bättre bygga på Östra Sannorna.

Mike
Gäst
Mike
22 oktober, 2009 04:45

Jag tror inte att hyrorna i hamnastaden kommer sättas enbart efter lyxen, Läget kommer ju skjuta priserna i höjden. Som en del oxå har påpekat så går det bygga till rimliga priser om man vill, Men då kan man ju inte motivera dom höga hyrorna, Dessutom har dom ju tjänat in bygg kostnaden väldigt snart om hyrorna ligger på 10-15000. Det blir ju inte heller billigare att bo för att man bygger dyrare, Hyrorna höjs ju konstant överallt. ”En gnällspik”

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
22 oktober, 2009 07:25

Ser verkligen fram mot att Hamnstaden byggs, har själv ställt mig i kö, kommer att efterlämna en stor villa i ett attraktivt område ;)) säkert många spekulanter :)). Men en sak varför denna negativa inställning till Hamnstaden, om detta bygge planerades ut på Råda mosse då vore det bra men nu lite närmar Vänern då genast bedrövligt. Säger fy fa.. va pinsamma ni motståndare är, är ni avundsjuka på de som ämnar flytta in där eller vad är det.