Vinterdäck krav vid utlandsresa
Publicerad torsdag, 22 oktober 2009, 11:58 av Björn SmitterbergRegeringen har i dag beslutat om de nya reglerna för vinterhjul och dubbdäck. Bland annat tas det undantagbort som givit trafik från utlandet dispens från regler om vinterdäck eller dubbdäck. En svensk på väg till utlandet har inte behövt vinterhjul tidigare – men nu införs det kravet. Dessutom kan det bli dubbförbud på vissa vägsträckor.
Regeringen har vid dagens sammanträde beslutat att ge kommunerna möjlighet att, på viss väg eller vägsträcka, meddela förbud mot trafik med fordon som har dubbdäck.
– Det här blir ett kraftfullt verktyg för de kommuner som har stora problem med höga partikelhalter att faktiskt kunna säga nej till dubbdäck och ja till friskare luft i våra städer, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Regeringen beslutade också i dag att ta bort undantaget för utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet så att de också omfattas av de svenska reglerna om vinterdäck.
Förordningsändringarna träder i kraft den 15 november.
– Det här är ytterligare åtgärder för att minska luftföroreningar och buller i våra tätorter, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Sedan mitten av 1990-talet finns möjligheten för svenska kommuner att införa miljözoner för tunga dieseldrivna fordon. I en miljözon för tunga fordon begränsas möjligheten att använda äldre och utsläppsmässigt sämre fordon. Sådana miljözoner finns för närvarande i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Lund.
Uppdraget förväntas ge svar på om miljözoner för andra fordonstyper som till exempel personbilar eller arbetsmaskiner kan vara ett verksamt och tillämpbart medel för att minska luftföroreningar och buller i svenska tätorter.
Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 15 maj 2010.
Fantastiskt om man inte kommer att få köra med dubbdäck på vissa vägar av miljö själ. Så kommer jag hädanefter att få köra med ett x-tr gäng hjul i bilen också, för att stanna och byta där så behövs. Och dessa hjul lär ju inte öka min bränsleförbrukning vintertid. För bränsleförbrukningen påverkar ju inte miljön .
Vad är det för idioter som styr det här landet.
Man skulle ju givetvis förbjudit dubbdäcken om de har en så stor miljöpåverkan.
Antingen så får vi ha dubbdäck i hela sverige eller så är det dubbfritt som ska gälla.Man ska inte behöva stanna halvvägs för att byta däck om man ska ut på en biltur.Hjärnsläpp kallas detta beslut aliansen!
Om jag ska resa till Tyskland som har dubbförbud ska jag då ha med mig sommardäck och byta när jag lämnar Sverige. Man tror inte det är sant! IDIOTER är bara förnamnet på dessa politiker.
Janne du borde nog läsa på lite vad som gäller innan du tar ton. Vad är det som är så anmärkn värt att man måste ha vinterdäck då det råder vinterväglag, oavsett om man är utländsk trafikant eller svensk. Sak samma vad gäller S H kommentar.
För övrigt så tycker jag det är ett bra förslag, talar av egen erfarenhet med många hundra tusen mil på svenska o utländska vägar. Kommunerna ska själv få avgöra detta beslut om dubb/utan dubb, de ser problemen och resultaten. Har under de senaste 15 åren kört utan dubb utan några som helst problem, jo vid ett tillfälle, det var minusgrader och regnade då önskade jag att jag hade dubbdäck.
Bra förslag säger nån som kört ”många hundratusen mil”. Ogenomtänkt i allra högsta grad vill jag påstå. Vilka omvägar tvingas jag åka mellan Ystad och Haparande om vissa kommuner på vägen inte accepterar dubbdäck? Är som flera forskare säker på att det inte är miljökonsekvensen som beaktats i första hand utan rent ekonomiska aspekter vilket inte gör förslaget starkare, men det kan ju ge några välbehövliga miljöröster frampå höstkanten 2010.
Svar till U.Inflyttad,det är inte anmärkningsvärt att ha vinterdäck på när det är vinterväglag.Det som är anmärkningsvärt är att du inte kommer att få åka vart du vill med dubbade vinerdäck i Sverige pga att vissa kommuner kan komma att förbjuda dubbade däck på vissa vägsträckor.Åter igen hjärnsläpp aliansen!!
det korkade är inte att man förbjuder dubbdäck – det korkade var att det tilläts från början. Det är upp till varje enskild bilförare att köra med hänsyn till väglage – inte till hur många dubbar man har som i sin tur dödar andra. Dubbdäcken flyttar statistiken från antalet trafikdöda till antalet lungsjuk-döda.
Alliansen visar återigen att de inte kan klarar att sätta sig in i människors vardagsproblem. Ett mer ologiskt beslut har väl aldrig tidigare sett dagens ljus i Sverige. Politisk inkompetens av alliansen, igen! Men vem blir förvånad längre?
Det gäller att kunna anpassa sig till de rådande trafikförhållanden som för tillfället gäller, inte hur mycket dubb du har i däcken. Ja jag vet av egen erfarenhet att det är YTTERST få tillfällen du behöver dubb i däcken men då får du köra därefter, svårt, nej. Det är väl inte alliansen som förbjudit, de har givit kommunerna redskapet. Sosse snack S H, som vanligt.
Ronny din påhittade resa kommer du inte att göra, jag vet.
Undrande inflyttad: Eftersom du antagligen känner mig riktigt väl kan jag väl hålla med dig, resan mellan Ystad-Haparanda kanske inte blir av. Däremot vill jag möjligen åka till/genom andra kommuner som med detta beslut får möjligheten att bestämma min resväg vilket jag anser vara tokigt. Kanske en ny innovativ tanke: GPS-tillverkarna lägger in ”dubbfria zoner” i vägvalet så vi guidas runt de kommuner som har dubbförbud. Bra idé kanske?
Som vanligt i det röda Sverige så förväntar sig dess sympatisörer att allt ska vara som det alltid har varit och att PARTIET tänker åt dig! Även när det gäller dubbdäck.
Om du bor i den delen av sverige där det finns behov av att ha dubbdäck så kan det bli så att vissa delar av sverige vintertid kan du glömma att besöka pga där råder det dubbförbud.Såvida man inte har dubbel uppsättning vinterdäck.Åter igen antingen så får man köra med dubb i hela Sverige eller så förbjuder man dubb.Kan inte aliansen fatta ett riktigt beslut!!!Hoppas att U.Inflyttad och A.Vråk har förstått frågan nu.
August Vråk o co försvarar alliansen in absurdum. Nu är det bra att alliansen försvårar vardagen för folk. Det hade väl varit bättre med dubbdäcksförbud efter 2015 och på det viset fasat ut dubbdäcken naturligt.
@ Fundersam, om alla var lika ”perfekta” som dig så skulle det nog aldrig hänt några olyckor alls. Har du ngn teori om varför olyckor kan hända på torra sommarvägar också? Under perfekta förhållanden. Jo människan (vi) är inte ofelbar.
Bra Ronny. Jag köper ditt resonemang. Nu tror jag inte/vet att man kommer att hamna i en situation där det behövs däcksbyte vid resa mellan två orter. Däremot kan/kommer dubbdäck förbjudas i vissa begränsade områden/sträckor, se på Tyskland o andra länder, har de problem? GPS tekniken kommer var så säker, redan i dag finns dessa ”filter” i gps systemet. Välja/undvika exv motorväg, tullar, färjor mm. Ha en bra dag
# Oven
Jag måste säga att jag fick mig ett gott skratt när det gäller att försvara in absurdum! Hört talas om ordspråket: Man ska inte kasta sten i glashus?
@Fundersam skulle ju vara @Undrande Inflyttad naturligtvis.
Oven, Det blir inget dubbdäcksförbud då dubbdäck fortfarande behövs i norra delarna av sverige. Här i söder räcker det med gott med dubbfria (nordiska) vinterdäck.
Dessutom verkar det bli mindre zoner som blir dubbfria, då kan man faktiskt lika gärna åka kommunalt in i dom zonerna.
Hur ofta har vi ett tjockt lager av snö/is på vägarna? Väldigt många kör dubbat helt i onödan.
Är väglaget allt för jävligt så kan man även ställa bilen hemma.
Undrande Inflyttad: Det gäller inte kravet på vinterdäck. Utan att man på vissa vägar inte kommer att få köra med dubbdäck. som är monterade på min bil. Jag åker i hela landet samt Norge och jobbar. Det blir lite konstigt när jag får framföra min bil på 98% av vägnätet med dubbdäck, Och när jag skall besöka kunder i storstäderna skall jag vara tvungen att yta till dubbfritt för att min miljöpåverkan helt plötsligt ökar just där.
Jag trodde att jag skulle få välja själv om jag ville köra dubbat eller ej. Individens frihet brukar det ju heta från alliansanhängarna.
Bra inlägg Janne för den delen, men de ”tänkte” nog inte på det heller ;-)
Tror ju så mycket jag vill att det handlar om ”partikelhalter i luften” Det enda som de vill spara är pengar. Det kommer alltid i första hand. De skiter väl i miljön. Men bara för det har blivit mode helt plötsligt så passar det ju bra! För övrigt är det ju dubbarna som tuggar upp isen som bildas i städerna av allt åtkört snö å slask så det blir lite fäste. De andra däcken polerar ju bara ytan.
D är alltid lika intressant att läsa då experter uttalar sig, vilka menar du Knut, du skriver ”de”. Vad jag kan tyda så måste det vara MP eller ngn annan miljöaktivist du menar. Eller är det som ngn alltid brukar göra, skyll på den nuvarande regeringen. Brukar inte vänster klaga på att högern inte har ngt miljötänk. I de två sista meningar beskriver du tydligt okunnande. Har du fundrat på vad dubbarna gör m vägbeläggningen, nej ja tänkte väl det
Ja du undrande inflyttad. Du verkar ju ha djupa kunskaper i ämnet så du kanske kunde dela med dig lite av din visdom till oss andra? Vad menar du egentligen? Får man bättre grepp utan dubbar?
Konstigt Knut att du inte förstår vad det innebär då dubbar river upp en vägbana, det uppstår partiklar som medför allergi, astma problem mm. Du måste väl ändock förstå att ett dubbdäck har fler negativa aspekter på miljön än ett däck som inte har dubb. Därav möjligheten för kommuner att begränsa användandet. Ja Knut det trodde jag du förstod, ursäkta mig.
Janne o Oven
Kan det möjligen vara så att det bor lite fler människor på en liten yta i storstäderna och därav en en ökad påverkan på människornas hälsa.
Om Janne åker runt på kundbesök även i Norge borde han väl redan ha stött på problemet han oroar sig för. Oslo tex har redan dubbfria zoner på vintern…
Om man kör inne i stan och på huvudvägar så tror jag att det går lika bra med odubbade vinterdäck. Men vi som måste åka på småvägar som är längst ner på vägverkets prioriteringslista, vi behöver dubbar, särskilt om det är backigt. Trots träning, försiktighet och att man dessutom lärt sig diverse knep, så kan det bli svårt att köra. För vi skall väl inte behöva flytta in till stan bara för att det är vinter ett par månader om året?
Partiklarna som bevisats kommer från dubbdäcken är Wolfram, kanske Knut gillar att andas in dom? Det finns avhandlingar i ämnet, prova att söka lite på det…..
Jag skulle väldigt gärna vilja se statistik över hur många som tar skada i våra städer varje år efter ha andats in wolfram-dubb-partiklar. Undrande Inflyttad: Min två sista meningar är tydligen svårbegripliga för dig? Du kanske kunde bringa lite klarhet i vad du menar egentligen?
@Knut:
Det sägs att det är ungefär lika många som kommer kana av vägen eftersom dom inte får använda dubbdäck….typ.
Gör du dej dum eller?? Måste du se statistik för att förstå att det knappast är lämpligt att andas in wolfram eller andra cancerframkallande ämnen??
Själv har jag kört bil yrkesmässigt i 30 år snart, varav 10 utan dubb, dessutom utan att köra i diket och jag ser inte problemet….
Förresten, hur fungerar dubb på blöt/torr asfalt?
Tack Ulf, du besparade mig besväret. Ja vad säger man, jag håller med dig fullständigt.
Det är väldigt mycket snack hit o dit utan hänvisning till nån källa men fine!!! Ulf! Jag vet inte riktigt vad du yrar om? Jag påpekade att det är bättre fäste på is med dubbar, samt för dem som kommer efter utan dubb. då dubben luckrat upp ytan. Efter som jag bevisligen andats in skiten i alla år tidigare är det ju ett under att jag lever? Det finns inte annat som är långt värre?
Undrarande inflyttad jag väntar fortfarande på din motivering
Om man är på genomresa från söder till norr i Sverige.Skall man då inte få köra igenom städer med dubbdäcksförbud?
Mellan 15 April och första Oktober är det dubbdäcksförbud.
Vinterdäck skall användas till senast 30 April.är det då meningen att man skall köra dubbfritt 14 dag för att sedan byta till sommardäck?