Gå direkt till Nyheten (Västtrafik höjer vid nyår)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 02 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Västtrafik höjer vid nyår

Publicerad Friday, 23 October 2009, 18:40 av Redaktionen

Västtrafik justerar upp priset på områdesladdningarna med 2 procent. På övriga biljetttyper, exempelvis kontoladdning, enkelbiljetter och SMS-biljetter kvarstår nuvarande priser. Detta innebär en genomsnittlig prishöjning på cirka 1,5 procent den 3 januari 2010.

Västtrafik justerar priserna beroende på ökande kostnader samt sänkt ersättning från staten.

– Västtrafik förlorar under nästa år stadsbidrag som motsvarar cirka 1 procent av prishöjningen. Kvar finns ungefär 0,5 procent som ska täcka kostnadsutvecklingen och här väljer vi att enbart höja priserna på områdesladdningarna, säger Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist.

13 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Kerca
Gäst
Kerca
23 October, 2009 07:08

Alliansregeringen arbetar frenetiskt för att “verklighetens folk” även i fortsättningen skall välja bilen istället för kollektivåkande. Som en följd av detta kommer kommunerna att frestas att införa fler dubbfria zoner också vilket försvarar tidigare alliansförslag. Heja alliansregeringen, de jobbar som vanligt aktivt för miljön, ibland, aldrig, eller hur var det nu!?

Ulf
Gäst
Ulf
23 October, 2009 07:26

Eller hur, visst är det alliansregeringens fel att Västtrafik inte har kunder??
Intressant att man baserar ett kollektivtrafikföretag på bidrag från regeringen…. hur såg den budgeten ut från början?
Hmmm…. vi kanske skulle höja timpengen på verkstan? Man kan ju alltid skylla det på alliansen!

Kerca
Gäst
Kerca
23 October, 2009 08:42

Ulf: Påpekade bara att minskade statsbidrag till en företagsamhet som vill framstå som miljövänlig självklart påverkar prissättningen, konstigt vore väl annat. Men som vanligt så gäller det tydligen att i första hand försvara allianspolitiken, därefter kan det möjligen bli en stund över för eftertanke och acceptans för åsikter som strider mot dina borgerliga värderingar.

Rickard
Gäst
Rickard
23 October, 2009 09:18

Inte konstigt att dom får höja priserna så som dom kör.. Det måste gå en himla massa bränsle..

andreas
Gäst
andreas
23 October, 2009 11:10

Ulf, jag tror att det svaga kundunderlaget på många sträckor utanför Göteborg beror på för höga priser och för dåliga turer, i förlängningen är det väl inga problem att härleda det till regeringen. Dock såg det ju inte bättre ut på den frontet med tidigare regering (eller, visst, priserna var några kronor lägre, men turerna fortfarande kassa på många sträckor). Tråkigt att det satsas så dåligt på kollektivtrafiken, men frågan är var man ska skära

bitter
Gäst
bitter
23 October, 2009 11:53

ulf, svårt att gissa på vad du röstar på, sluta försvara och våga kritisera din egen regering. när dom höjer priset på kollektivtraffiken och bensin priset är det nåt som är fel, ta av det ena och ge till det andra borde vara rätt

Wolfram
Gäst
Wolfram
24 October, 2009 01:28

Kanske dags av västtrafik att lära sig av Örebros länstrafiks prissystem…

Zaphod
Gäst
Zaphod
24 October, 2009 06:29

Rickard
Håller med dig…har börjat nyttja Västtrafik mer och mer och kan bara säga att det finns några rejäla stolpskott som sitter bakom ratten på bussarna. Är man inte rent otrevlig mot passagerarna så kör man emellanåt som om man har snott bussen…

GS
Gäst
GS
24 October, 2009 11:50

Wolfram: …och hur är det, för oss som bor och åker buss i “skaraborg” vet iinget om det?
Sedan har jag svårt att se prishöjningar som en politisk vänster – högerfråga, Länstrafiken ägs ju av regionen och kommunerna och där är det ju blandat och satsningen för prisvärda alternativ är svagt. Man har bl.a. tagit bort 20 kortet i Skaraborg medan Göteborg (tills vidare) har kvar sina rabattkort och höjde priser i samband med införande av det nya bi

GS
Gäst
GS
24 October, 2009 11:52

forts. och höjde priser i samband med införandet av det nya kortsystemet i våras.Tragiskt att man kallar sig för ett miljösatsande företag, när man inte aktivt jobbar för att fler ska åka med dem!

he
Gäst
he
24 October, 2009 06:58

Om en typ av inkomst försvinner så måste man ju såklart få tillbaka dessa pengar på annat håll för att hålla traffiken levande. Ju fler som åker ju lättare är det också att höja priserna. Jämför ett månadskorts kostnad i Stockholm och här och kom och gnäll om priser. Det är ju inte direkt som att man tjänar mer som Stockholmare än som Lidköpings bo. Eller?

Danne
Gäst
Danne
24 October, 2009 07:20

Östgötatrafiken – en riktig förebild och något att ta efter

GS
Gäst
GS
24 October, 2009 09:06

he. Jag jämför priset för att resa Lidköping – Skövde med kontoladdniing med Västtrafik och kostnaden med egen bil och då är bilen billigare. Helt fel tycker jag. Nej, jag kan inte resa buss varje dag av olika orsaker, så därför kan jag inte köpa månadskort.