Gå direkt till Nyheten (Västtrafik är dyrare och sämre än Skånes)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Västtrafik är dyrare och sämre än Skånes

Publicerad måndag, 26 oktober 2009, 14:14 av Björn Smitterberg

genre_vesttrafikskylt_lopDet är betydligt dyrare – och  långsammare – att använda kollektivtrafiken i Skaraborg än i Skåne. Västsvenska Handelskammaren är myckete kritisk till kollektivtrafiken i hela Västra Götaland.

Kollektivtrafiken är en förutsättning för att arbetspendlingen ska fungera. Göteborgs arbetsmarknadsregion hade dubbelt så många invånare som Malmös hade 1970, idag är de lika stora. Ett av skälen är den bättre kollektivtrafiken i Skåne.Västsvenska Industri- och Handelskammaren har jämfört kollektivtrafiken i Västsverige med den som lyfts fram som Sveriges bästa, nämligen den i Skåne. Rapporten visar att Skåne är betydligt bättre på samtliga områden.

– Tyvärr blir det fem-noll till Skåne, säger Johan Trouvé, vd på handelskammaren. Skåne har till exempel 18 procent fler nöjda kunder, tilläger Johan Trouvé.Kollektivtrafiken i Skåne är snabb och uppfattas som prisvärd. Dessa faktorer ligger enligt handelskammaren bakom den snabba ökningen av antalet resenärer i Skåne. Kollektivtrafiken i Skåne är 20 procent snabbare och cirka 25 procent billigare. Idag åker skåningen i genomsnitt 182 mil kollektivtrafik varje år mot 126 för en genomsnittlig västsvensk. Trots dyrare och långsammare trafik, lägger den västsvenske skattebetalaren mer än dubbelt så mycket pengar på kollektivtrafiken per kilometer trafik som produceras.

– Vi tror att ett första steg mot en bättre kollektivtrafik är att låta regionen vara ensam ägare till Västtrafik. Det skulle minska den politiska detaljstyrningen, menar Johan Trouvé.

I utredningen föreslås att Västtrafik skall fokusera på de sträckor som har mest passagerare. Ökat fokus på trafikstarka stråk, mer deltagande från entreprenörerna och en utbyggnad av infrastrukturen är andra förändringar handelskammaren efterfrågar.

– Vi ska ha Sveriges bästa kollektivtrafik och den ska kännetecknas av kostnadseffektivitet och mycket nytänkande, avslutar Johan Trouvé.

I undersökningen finns nedbrytningar på fyra västsvenska delregioner (Skaraborg, Sjuhärad, Fyrbodal och Storgöteborg). De fem parametrarna handelskammaren har tittat på är:
• Hur har resandet utvecklats?
• Hur nöjda är kunderna?
• Vad kostar det resenären?
• Hur fort går resan?
• Hur mycket kostar det skattebetalarna?

genre_busshallplats

Om trafiken i Skaraborg i jämförelse med Skåne skriver handelskammaren att för att åka mellan två kommuner på de mest trafikerade sträckorna kostar månadskortet 850 kronor. Motsvarande kort i Skåne kostar 780 kronor – en skillnad som över elva månader blir 770 kronor.

Skaraborg och Skåne är ändå den del av Västsverige som har lägst prisskillnad jämfört med Skåne. Det beror på att biljettsystemet inte inkluderar Göteborg.

Om man i beräkningen av priset tar med sträckorna som körs – då blir situationen ännu sämre för Västtrafik. Då blir Skåne 40 procent billigare.

Dessutom – påpekar handelskammaren – så är genomsnittshastigheten i Skåne 83 kilometer i timmen mot Skaraborgs 65 kilometer i timmen i snitt.

De vanligaste pendlingssträckorna i Skaraborg är:
Lidköping – Götene
Skövde – Falköping
Skövde – Mariestad
Skövde – Tibro
Skövde – Skara
Lidköping – Skara
Lidköping – Vara
Skara – Götene
Mariestad – Töreboda och
Skövde Hjo.

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Mats
Gäst
Mats
26 oktober, 2009 05:16

I granntråden var det uteslutande vår regerings fel till Västtrafiks höga, och framtida högre priser så man kan ju verkligen undra vilket land Malmö ligger i =)

andreas
Gäst
andreas
26 oktober, 2009 07:15

Malmö ligger väl i Danmark!

Skämt åsido, det är väl mer tätbefolkat i Skåne, och den dåliga trenden med höjda priser här leder säkert till färre resenärer (än annars) vilket leder tillbaka till högre priser o.s.v.