Gå direkt till Nyheten (Kulturhus och sporthall skjuts upp)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 27 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Kulturhus och sporthall skjuts upp

Publicerad tisdag, 03 november 2009, 17:23 av Björn Smitterberg

Kommunstyrelsens arbetsutskott har ägnat nästan hela dagen av en genomgång av de investeringar som behöver göras de närmaste åren. Inga beslut fattades – genomgången kommer nu att föras ut i partigrupperna och de båda blockens samarbetsgrupper. Men helt klart är att den omfattande önskelista som Kultur och fritidsnämnden lämnat troligen skjuts på framtiden.

Kultur och fritidsnämnden önskade bland annat kulturhus och nya idrottsanläggningar. Det är viktigt att påpeka att det var en slags önskelista.

Lidköpings kommun har just nu en investeringsbudget på cirka 200 miljoner kronor – den måste halveras för att ekonomin inte skall skena iväg.

33 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Inomhusaktör
Gäst
Inomhusaktör
3 november, 2009 06:00

Så fick man det svart på vitt. Med Villa för ögonen samt dess farmarlag så prioriteras bandyn i stan och då finns det pengar i massor. Det samma gäller i Sparbankens kassa som hjälper kommunen att stötta stans ”stolthet”. Vad man inte vill se utan istället glömmer är alla de ungdomar som inte får plats att utöva sin idrott i Idrottens Hus utan får träna utspritt över stan i diverse små gymnastiksalar som oftast är för små. Skäms Lidköpings Kommun

Tänkande August
Gäst
Tänkande August
3 november, 2009 06:02

Och de folkvalda aade: (bandy) evenemangsarenan kommer inte att påverfka vår ekonomi så att annan verksamhet får stå tillbaka. Vi kommer att ha råd med annat viktigt också Skyll på krisen,ni., när ni nu har chansen… Ni är nu fastnaglade vid sanningen, den ni så olyckligt undvikit att räkna med….

Bo-ko
Gäst
Bo-ko
3 november, 2009 06:11

Det är ju synd att det inte blev en sporthall före arenahallen, den hade varit mer behövlig eftersom golv ytan i idrottens hus är för liten både för handboll och innebandy.

Anders
Gäst
Anders
3 november, 2009 06:13

Och alla vet ju varför!!

Kerca
Gäst
Kerca
3 november, 2009 07:31

För femtio år sedan då Idrottens Hus byggdes lät det precis som idag. ”Satsa våra skattepengar på kommunala basåttaganden”, vilket fick till följd att man efter långa debatter tvingades pruta ner sporthallsbygget till nuvarande storlek. Hade man byggt den anläggning som från början planerades hade vi haft en annan situation idag. Med facit i hand så skulle man naturligtvis byggt med internationellt godkända mått enligt ursprungsförslaget.

Bara jag...
Gäst
Bara jag...
3 november, 2009 08:31

Som jag trodde; (Bandy-) Arenan, motor mm. har intecknat drift och investeringsutrymmet. Detta trots försäkringar om motsatsen. Intressant att följa utvärderingen av det sk. ”styrkort” för Kultur&Fritid som föreskriver prioritering av kulturverksamhet. Är svaret månne de ”informella strukturer” som sägs styra vår kommun ? Visst är ni politiker ,liksom vi medborgare , intresserade av denna utvärdering??

Pernilla
Gäst
Pernilla
3 november, 2009 09:31

Håller helt med ”Inomhusaktör”. Några få kommer att ha glädje av bandyhallen. Alla andra får stå tillbaka. Skäms.

Invånare
Gäst
Invånare
3 november, 2009 09:51

Vad förvånad jag blir, det behövdes väl ingen större matematik för att räkna ut att bandyhallen är en ”gökunge” inom Lidköpingsidrotten. Bara gratulera till Sparbankens ”breda” satsning på Ågårdsområdet. Man undrar om det sitter lite för mycket ”bandyfolk” i Sparbanksstiftelsens styrelse?? Övriga idrotter får dela på lite smulor från bordet. Nej, jag ska i alla fall sluta skjuta till pengar till den bankens vinster så fort jag kan.

heylon
Gäst
heylon
4 november, 2009 08:12

kul att se att så många tror att alla åtgärder på olika plan kan göras direkt efter varandra, tids nog kommer nog de flesta få sitt, nej tacka vet ja gnäll Lichöpings motto sätt det på skyltarna utanför sta´n så andra vet hurdana vi är här ;)

Demokrat
Gäst
Demokrat
4 november, 2009 08:54

Vad klagar ni på? Att vissa saker på en önskelista skjuts på framtiden? Oavsett om vi hade byggt arenan eller inte så skulle vi givetvis inte investerat i allt som alla nämnder önskade ändå. Och det är väl betydligt fler åskådare på bandyn än det är åskådare på innebandy och handboll?

Invånare
Gäst
Invånare
4 november, 2009 09:23

Demokrat: Det är inte många fler åskådare i snitt en vecka på bandy jämfört med övriga inmhusidrotter sammanteget. Är det då rätt att satsa 250 miljoner i investering och 25 mille i drift/år på en idrott och en tiondel på de andra. Antalet utövare är också är mindre i bandyn jämfört med alla hallförenigar sammantaget. Självklart ska bandyn ha en hall, men det får ju vara rimlighet i kostnader, då får fler del av kakan.

cn
Gäst
cn
4 november, 2009 09:40

hahaha , det spelar ingen roll vad man bygger eller beslutar så finns det alltid folk som gnäller och klagar.

cn
Gäst
cn
4 november, 2009 09:42

till inomhusaktör.

passar det inte så kan ni ju alltid strunta i att träna så slipper ni dom bekymrena.

Intresserad2
Gäst
Intresserad2
4 november, 2009 09:50

Sign.”Bara jag” nämner styrkort, vilka används inom kommunen.
Har jag förstått det rätt finns inga styrkort, framgångsfaktorer och nyckeltal framtagna för arenan. Den ligger nog i gräddfil.

Sture
Gäst
Sture
4 november, 2009 11:03

Man får inte bortse ifrån att hallen även gynnar övriga isföreningar. Det har alltid varit ett STORT problem med för få isytor och istider. Sen kan man diskutera hallens propotioner och hurvida det är motiverat att bygga så stort. Men, förutsättningarna kommer att förbättras betydligt för väldigt många ungdomar både inom bandy, hockey och konståkning. Man glömmer ofta vad som finns utanför Villas A-lag.

Intresserad2
Gäst
Intresserad2
4 november, 2009 11:46

@Demokrat m fl. Det är helt klart att alla önskelistor inte går igenom. Ändå är det ju synd att de beslutsansvariga inte drog i nödbromsen. De flesta som följde utvecklingen hade på känn att krisen kom. Nu infinner sig eftertanken om en klokare fördelning av investeringspengarna.

Jimmy Jansson
Gäst
Jimmy Jansson
4 november, 2009 11:52

Lidköping kunde byggt hallen på presis samma sätt som i Edsbyn men då hadde den bara kunnat användas til en enda sak: Bandy! Tror inte kommunen vill göra samma misstag som med idrottens hus där måtten är för dåliga för intrenationella evenemang. Samma sak då, massa gnällspikar som tyckte det skulle sparas på fel saker och som då fick igenom sina beslut.

GS
Gäst
GS
4 november, 2009 12:30

Tycker det är tråkigt att det blivit de sparaingar som det skrivs om, MEN kan inte förstå varför arenans kostnade ALLTID måste överdrivas som Invånare gör här. Byggkostnadeen för den är 217 miljoner OCH INTE NÅGOT ANNAT, varav Sparbanken satsar 70 (alltså 147 och inte 250 för kommunen), Driftskonstaden ligger väl på närmare 15 är de 25 som påstås. förstår (kanske) om en del är irriterade på detta, MEN SNÄLLA HÅLL ER TILL SANNINGEN, ÖVERDRIV INTE

GS
Gäst
GS
4 november, 2009 12:31

Håller med Sture att det är ju många fler än Villa och villas A-lag som har nytta av detta bygge och de utökade möjligheter för isidrotterna det ger.

Patrik
Gäst
Patrik
4 november, 2009 12:32

Många verkar ha missat att hallen gynnar alla, för det är många här i stan, barn och ungdomar som håller på med bandy. Det blir mer istider och mycket bättre förhållande för träningar och matcher. Men alla negativa invånare i våran stad som fått för sig att hata vårat enda elitlag tjatar enbart om att det är Villas A-lag som drar nytta av hallen. Vakna upp och sluta va så enögda och försök vilken stor grej detta blir för Lidköping

Patrik
Gäst
Patrik
4 november, 2009 12:36

Och angående att Sparbanken sponsrar Hallen med så mycket pengar, har dem inte rätten att sponsra vilka byggen dem vill? Om dem tycker att bandyn är en viktig del av Lidköping, har dem inte rätt att göra precis vad dem vill med sina pengar? Man blir ju mörkrädd av folks inlägg på den här sidan.

Fred
Gäst
Fred
4 november, 2009 02:10

Kommunens 147 miljoner till hallen är 147 miljoner till svensk, manlig medelklass. Konsekvensen: kommunen sparar in på den typen av aktiviteter och idrotter som invandrare och tjejer sysslar med. Nej, hallen gynnar inte alla. Är det rättvist med tanke på det sociala ansvar som exempelvis fotbollen tar i jämförelse med bandy och hockey? Det är inte Villa kommunen ringer till när de vill ha hjälp med integrationsfrågor.

TG
Gäst
TG
4 november, 2009 03:29

Ni bandyfolk gör det väldigt enkelt för er och kallar all kritik för gnäll, men det är klart det blir väl så när man är egoistisk och bara ser till egna intressen!

heylon
Gäst
heylon
4 november, 2009 03:43

herre j..lar lägg ner allt en gång för alla, tycker synd om LN som alltid får dras med alla nyheter att de kommer att handla om denna HALL, men tänk va tyst och lugnt det hade varit om den inte byggts TIG

GS
Gäst
GS
4 november, 2009 04:34

TG: Vad är konstruktivt i ditt inlägg där du drar allt bandyfolk över en kam? Jag hittar det inte

TG
Gäst
TG
4 november, 2009 06:35

GS, än har jag inte läst någon kommentar där ni bandyfolk själva tycker att bandyhallen är för dyr! Hade motorarena kostat så mycket pengar hade jag som motorsportintresserad haft full förståelse att folk som inte delar mitt intresse kommit med kritik. Eller gnäll som ni bandyfolk kallar det!

trött
Gäst
trött
4 november, 2009 08:08

Ta gärna lokalerna på Sockerbruket som biblioteket skulle ligga till kulturhus, så behöver inte politikerna ha samvetskval att det inte används och flytta sedan biblioteket ditt folket vill – fd Försäkringskassan gamla lokaler.

C J
Gäst
C J
4 november, 2009 10:43

Vill slå ett slag för svenska språket. Ordet ”dem” används allt mer och mer på ett felaktigt vis av t.ex Patrik. Varje gång Du menar De så skriver Du Dem. Du är inte ensam så ta det inte personligt men jag har noterat detta fenomen på fler ställen, t.ex i Aftonbladets kommentarsfunktion. Tack för ordet.

GS
Gäst
GS
5 november, 2009 08:38

TG: Läs min 1.a kommentar i detta ämne några gånger till så de ser vad jag skrivit. Där skriver jag att jag har förståelse för irritationen många har, men den synpunkten passar väl inte in i hur du tycker att ”bandyfolk” är och har för åsikter. enligt dig är ”vi” ju enbart egoistiska och ser enbart till egna intressen. Så återigen, var konstruktiv och hitta inte på hur andra är för att det ska passa det ”ni som är emot bandyn” tykcer.

Patrik
Gäst
Patrik
5 november, 2009 12:44

CJ: Nej jag tar det inte personligt. Men att det heter ”de” och inte ”dem” enligt ”svenska språket” det vet jag.Men jag använder hellre ord så som jag uttalar dem. Jag säger ”dem”, alltså skriver jag ”dem”. Men jag förstår vad du menar, är ofta väldigt slarvigt med folks stavningar, även fast jag själv bidrar….

Patrik
Gäst
Patrik
5 november, 2009 12:50

TG: Det verkar vara DU som har problem att skilja på gnäll och kritik. När det varje gång det skrivs nåt om hallen kommer 15 pers härinne och förklarar att det är en j-vla Villahall ”de” byggt och ingen hall som många kommer att ha nytta av, då blir det väldigt tröttsamt att läsa detta varje gång. Sen om man är för eller emot hallen är en helt annan sak. Sitter man bara och skriver att hallen enbart är byggd för Villas a-lag så blundar man ju…

Patrik
Gäst
Patrik
5 november, 2009 12:54

…för sanningen. Det är en stor investering, men samtidigt kommer den, om kommunen utnyttjar den som man bör, att inbringa stora inkomster på olika evenemang. Att jag som villait sen 20 år tillbaks skulle tycka den blir för dyr är att säga emot mig själv, för jag har ju längtat den så länge. Men att det finns folk som är emot den har jag STOR förståelse för. Men när kommunen tillsammans med sparbanken nu bestämde sig för att bygga den, är det…

Patrik
Gäst
Patrik
5 november, 2009 12:57

….nån ide att hålla på att ”gnälla” på den då? Är det inte bättre att se dess fördelar istället? För den står där nu, och den lär knappast rivas. Så är inte det bästa att utnyttja den på bästa sätt, även om man inte är bandyintresserad? För första gången har vi ett ställe där man kan ha stora evenemang, stora konserter. Det tycker jag känns underbart. Äntligen har vi tagit ytterligare ett steg från att vara en liten tråkig ”bonnhåla”