Gå direkt till Nyheten (Debatt: Vi är många frustrerade över dåliga vägar)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Vi är många frustrerade över dåliga vägar

Publicerad onsdag, 04 november 2009, 14:20 av Redaktionen

ikondebatt– Vi är nog många som känner en stor frustration över skicket på våra västsvenska vägar och järnvägar, över den gamla (s)-regeringens uteblivna investeringar och brutna löften om satsningar på infrastrukturen, skriver oppositionsrådet i regionen, Gunilla Levén, Vara, i en debattartikel.

Infrastrukturresurser till väst

Vi är nog många som känner en stor frustration över skicket på våra västsvenska vägar och järnvägar, över den gamla (s)-regeringens uteblivna investeringar och brutna löften om satsningar på infrastrukturen. När Alliansregeringen tillträdde gjordes uppskattningen att det saknades uppemot 100 miljarder kronor till infrastrukturen och gör nu stora investeringar bland annat genom närtidssatsningar och budgetförstärkningar. Det innebär att flera efterlängtade satsningar realiseras. Även om stora investeringar nu görs finns åtskilliga hål att stoppa pengarna i.

För oss moderater råder det inget tvivel om att Västsverige och Skaraborg behöver bättre vägar och järnvägar. Att jobb och tillväxt är grunden till de resurser som krävs till sjukvård, utbildning och äldreomsorg blir särskilt tydligt i ljuset av den globala ekonomiska krisen där många kommuner nu tvingas till besparingar. Standarden på våra vägar och järnvägar är idag långt ifrån tillräcklig för att stödja tillväxten inom näringslivet.

Men infrastrukturinvesteringar handlar inte bara om tillväxt. Dagligen måste tiotusentals människor i Västsverige pendla till jobbet och skjutsa barn till skolor på vägar som på många ställen är mer eller mindre ofarbara. Vägverkets recept för att på kort sikt minska olyckorna och spara liv är att göra akuta satsningar på trafiksäkerhet och att sänka hastigheten på ett flertal västsvenska vägar. Men att dutta ut resurser är ingen långsiktig lösning. Vägarna måste byggas ut.

De infrastrukturobjekt och investeringar som föreslås i nationell och regional plan i och runt Göteborg är nödvändiga. Men investeringar är nödvändiga även utanför Göteborg. En utbyggnad av E20 kan inte vänta. Det handlar om att bygga en väg som både är trafiksäker och som kan möta de behov som näringslivet kräver för att kunna hävda sig i konkurrensen. Därför måste de nu förslagna infrastrukturinvesteringarna genomföras i sin helhet.

För människor på landsbygden har infrastrukturen ofta en avgörande betydelse för att få vardagen att gå ihop. Idag kämpar många glesbygds- och landsbygdskommuner, däribland flera Dalslandskommuner, för att inte tyna bort. Utvecklingen med nedlagda industrier och arbetstillfällen som flyr de mindre orterna med hög arbetslöshet som följd ställer krav på att dessa kommuner kan behålla och locka till sig människor.

Det är en stor skandal att den gamla (s)-regeringen lät vägarna förfalla med onödiga olyckor och dödsfall som följd. Oförmågan att göra investeringarna där de behövs, och inte plöja ner dem i en järnväg i norra Norrland, innebär att en hämsko har lagts över utvecklingen i Västsverige som vi tyvärr kommer tvingas leva med ett tag. Bristerna i infrastrukturen avhjälps inte så snabbt. Men de investeringar som Alliansregeringen nu möjliggör är välbehövliga och kommer göra skillnad.

Gunilla Levén (M)
Oppositionsråd, ledamot i regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen

5 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
funderar...
Gäst
funderar...
4 november, 2009 02:26

Synd att inte Gunilla är lite mer detaljerad vad förra regeringen INTE gjorde och vad den nuvarande regeringen HAR GJORT… Inte mycket mer, snarare satsat allt i stockholmsregionen… Lite mer detaljerat tack, istället för en massa ordbajs…

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
4 november, 2009 02:39

Ja resten av Sverige existerar ju inte utanför Stockholm. Men det går ju bra å besluta om en ny förbifart runt Stockholm för 28miljarder, istället för å t.ex bygga ut E20.

Oven
Gäst
Oven
4 november, 2009 05:21

Ja du Levén, vad har din partikamrat Widegren åstadkommit på E20 under mandatperioden? Stora löften i valrörelsen bidde ingenting, IGEN! Levén kanske har lika dåligt minne som Hägglund?
Och om det saknades 100 miljarder till infrastrukturen efter förra regeringen, varför lånar ni då nu för att sänka skatterna? Tala om att skjuta sig själv i foten!

Jan-Peter Glans
Gäst
Jan-Peter Glans
9 november, 2009 08:31

Med Vägverkets nya regler kommer det inte att spela någon roll vilken standard vägen har. De kommer att sätta 80 över lag på sikt. Så vi kan lika gärna införa grusväg igen. Då känns det mer narurligt at köra i 80. Med vägar byggda får 100-110 och hastighet på 80 blir vi alla kriminella.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
10 november, 2009 04:27

Har lurat lite på om alla olika hastigheter ur miljösynpunkt är så bra? T.ex sträckan från Skara-Göteborg. Finns ju snart mer hastighets skyltar än vägpinnar. Gasa-bromsa-gasa-bromsa… Vore det inte bättre om trafiken flöt mer utan en miljon variationer på farten??