Gå direkt till Nyheten (Nya motorvägen öppnad)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 03 March 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Nya motorvägen öppnad

Publicerad Thursday, 05 November 2009, 06:36 av Björn Smitterberg

I dag på morgonen blev det lite lättare att ta sig från Skövde till Skara och Lidköping – motorvägsbygget är klart och nya vägen har öppnats. Visserligen går det lite lättare att åka även mot Skövde – men Lidköpingsnytt är lite patriotisk och hävdar att det är vägen västerut som är viktigast. /.

11 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
GS
Gäst
GS
5 November, 2009 12:29

Skönt, nu slipper man förlora mellan 10 och 15 minuter i restid dagligen!

Sten Hård
Gäst
Sten Hård
5 November, 2009 01:11

Det mest sunda borde ha varit att fortsätta där götene slutade med sin sträckning.Då kanske det hade varit motorväg fram till skaraberg.

DMF
Gäst
DMF
5 November, 2009 08:45

Det hade räckt med motorväg från Skövde, så man kommer fort från den stan

Zaphod
Gäst
Zaphod
5 November, 2009 09:24

I Skövde gör man…i Lidköping pratar man… :-)

GS
Gäst
GS
5 November, 2009 10:01

Det kunde kvittat helt och hållet, det finns åtskilliga mil väg i Skaraborg som är mycket sämre än den stäcka som nu gjorts till motorväg.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
6 November, 2009 01:18

Fattar inte riktigt vitsen. Förr var det 90km/h till Skövde. Nu ska det bli 100km/h från Skara till Axvall. Å 80km/h från Axvall till Skövde. Borde inte då tidåtgången bli precis densamma?? Visst är förbättring av alla vägar av godo, men jag tycker att det hade varit bättre å prioritera E20 istället i detta fall. Det vore ju en annan sak om man byggde ut hela sträckan Skara-Skövde. Det kanske oxå är tanken?

GS
Gäst
GS
6 November, 2009 08:31

Knut Haijby: Det resonemanget kanske fungerar i teorin, men i praktiken är vägen sämre mellan Axvall och Skövde med färre ställen att köra om på och då sjunker hastigheten vilket medför att restiden blir högre.
Tror du har rätt att man tänkte sig bygga om hela sträckan, men över billingen blir det dyrt och dessutom är det väl naturskyddade områden där också.

Jan
Gäst
Jan
6 November, 2009 09:03

Instämmer helt med Knut och GS.

Ronny Carlsson
Gäst
Ronny Carlsson
6 November, 2009 10:05

Vid kontakt med projektansvarig på Vv redan 2008 fick jag beskedet att “detta är regionens mest trafikintensiva vägavsnitt vilket finansieras med regionala medel”. Sträckningen vidare mot Skövde hade däremot inte nån hög ombyggnadsprioritet enligt den ansvarige. På min fråga varför man inte satsade dessa pengar på E20 istället påpekade han att E20 är ett nationellt ansvar som finansieras ur en annan portmonnä. Kommunala medel möjligen??

GS
Gäst
GS
6 November, 2009 12:10

Bara för att det är mycket trafik behövde vägen inte byggas om, har panedlat mellan Lidköping och skövde i över 20 år och aldrig sett en olycka mellan Skara och Axvall, däremot några mellan Varnhem och Skövde över billingen.

Knut Haijby
Gäst
Knut Haijby
6 November, 2009 04:07

Jag har länge tyckt att i E20s fall kunde betalmotorvägar typ de som finns i Frankrike mm vara ett gott exempel. Jag skulle gärna betala säg 15-20kr om jag fick en riktigt fin motorväg med fyra filer ner till Göteborg. Har nu iof ingen större tilltro att detta nånsin blir verklighet med tanke på svenskens gnäll i allmänhet om pengar å att man betalar vägskatt blablabla… Men det vore ju ett alternativ iaf. Säkrare vägar betyder färre olyckor.