Gå direkt till Nyheten (Lidköping accepterar inte stängning av kanal)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 06 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lidköping accepterar inte stängning av kanal

Publicerad tisdag, 17 november 2009, 14:55 av Björn Smitterberg

Lidköpings kommun kommer inte att acceptera att Trollhätte kanal stängs av så att Vänersjöfarten hindras. Oppositionsrådet Carin Lexmon har tagit initiativ till en diskussion i kommunstyrelsens arbetsutskott om de problem för sjöfarten som planerade broar i Göteborg kan innebära.

– Det visade sig att vi är överens över partigränserna – vi måste bevaka det som händer i den här frågan, säger Carin Lexmon.

Länsstyrelsen har kallat till ett nytt möte om Vänersjöfarten den 24 november. Till detta är många kallade – men inte det för Vänerns hamnar gemensamma Vänerhamn!

– Det är lite konstigt, men redarna är i alla fall kallade och det är bra, säger Carin Lexmon.

Carin Lexmon har i förväg aviserat att hon skulle ta upp frågan om Vänersjöfarten på kommunstyrelsens arbetsutskott. Lite överraskande och helt oanmält tog kommundirektör Kenth Lindström upp frågan som allra första punkt på dagordningen. Varför detta skedda och om det var ett försök att avväpna Carin Lexmon är inte känt.

16 Kommentarer
Håkan H
Gäst
Håkan H
17 november, 2009 08:22

Detta är en viktig sak för Lidköping och andra hamnstäder…
Heja Carin L. Göteborg tänker inte längre än deras näsa luktar och de är inte ens förbi de broar som finns med rätt höjd för Färjorna till Danmark eller tyskland…. Innan havet Vänern verkar inbte finnas i för dem… Heja Lexmon!!!!

Undrande Inflyttad
Gäst
Undrande Inflyttad
18 november, 2009 12:57

Jag vet varför kommundirektören tog upp denna fråga som Lexmon tagit ställning i,,, jo det kallas ”härskar teknik” då man agerar så. Lindström hade ganska säkert blivit ombedd att agera så. Mycket pinsamt men synonymt för hur Hedvall o Co styr vår kommun. Jag ser mer o mer likhet mellan Hedvalls sätt att styra o hur Göran Persson styrde Sverige den sista tiden innan har försvann. Ta lärdom kära kommuninnevånare. Nu får det vara nog

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 november, 2009 03:25

Carin Lexmon var inte påläst i frågan och dåligt insatt.Hade mest gått på tidningsartiklar. Hade vart bra om även denne nyinflyttade hade tagit reda på hur det förhåller sig..

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
18 november, 2009 03:40

……och hur förhåller det sig då, mer konkret, angående denna fråga, herr. Kommunalråd? Du får mer än gärna presentera de fakta som media inte publicerat…..

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
18 november, 2009 03:42

Hon tog ju tag i frågan till skillnad mot dig.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 november, 2009 04:10

Om det är att ta tag i en fråga för att man springer till media.så varsogod.Tyvärr styrs inte ett samhälle på ett sådant sätt.
Miljödomstolens beslut att säga nej till lågbro som hindrar sjöfarten upphäver den politik som trott att man kan stänga av Vänern.Hotet ät därmed undanröjt.Carin Lexmon deltager inte i detta arbete. Däremot ställde hon frågor och svar har hon fått.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
18 november, 2009 04:15

Förklara anledningen till att frågan kom upp oanmäld av lindström.

KIRE
Gäst
KIRE
18 november, 2009 04:48

@Agust Vråk

Är det inte bättre att Du engagerar Dig i politiken ? Du har ju lösningar på ALLA problem !

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 november, 2009 05:49

Eftersom Carin av någon anledning informerat media att hon skulle ta up en fråga så visste jag om det. Därför tog jag med mig protokoll och underlag från senaste sammanträdet i Göteborg för att informera Carin i detta ärende.
CL har varit helt ointresserad av Vänerfrågorna i alla år. Valrörelsen verkar ha startar upp för alliansen , då går man till media för att tala om att man skall ta upp en fråga.Annars pratar vi med varandra varje dag,ler..

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
18 november, 2009 05:50

Redaktörrens förtydligande leder ju automatiskt till att jag gärna vill ha en replik i saken från Kommunalrådets sida. Att du håller dig till fakta betvivlar jag ju inte, men ditt tidigare svar blev ju lite ihåligt liksom……

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
18 november, 2009 05:52

Forts…
….förutom det obligatoriska partiutspelet förstås. Det var tydligt.

kjell hedvall
Gäst
kjell hedvall
18 november, 2009 06:23

Jag anser att miljööverdomstolens beslut spelat över det mesta av farhågorna. Givetvis kommer samma åsikt att gälla även för andra broar.Jag avvaktar nästa möte i Göteborg den 24 November och återkommer då med en aktuell rapport.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
18 november, 2009 08:02

#KIRE
Som det är nu har jag inte tid, det är fullt upp med att hålla de folkvalda under luppen. De tenderar ofta att ”glömma” att de är just det: folkvalda…

Eyeinthesky
Gäst
Eyeinthesky
20 november, 2009 05:28

Det vore ytterst intressant att få höra Lidköpings miljöpartister uttala sig i denna fråga. Det blir extra intressant i skenet av en ledande mp-politikers ,i Göteborg, skarpa reaktion på miljööverdomstolens beslut i frågan om gång- och cykelbro över Göta älv……

Elof
Gäst
Elof
20 november, 2009 06:04

Kjell H
Tror nog inte du ska dra för långtgående slutsatser av att domstolen sagt att en gång och cykelbro inte övervägde nyttan. Kan mycket möjligt komma fram till en helt annan slutsats om det blir frågan om bil- och busstrafik.