Gå direkt till Nyheten (Debatt: Centern det kulturfientliga alternativet!?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 08 november 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Centern det kulturfientliga alternativet!?

Publicerad tisdag, 16 mars 2010, 13:36 av Redaktionen

ikondebatt– Jag har ställt frågor i en debattartikel om hur kulturen skall utvecklas i Lidköping. När jag läser om Centerns målsättningar finns inte en rad om kulturen, skriver Jörgen Larsson i en debattartikel.

Klicka här för att se Jörgen Larssons ursprungsartikel.
Klicka här för att läsa om Centerns målsättningar inför valet i Lidköping

Har tagit del av centerpartiets frågor inför valet 2010. Och noterar att det verkar var nya krafter på gång i partiet och man fokuserar på Lidköping som kommun, man talar om landsbygden och centrum utan att göra någon direkt avgörande skillnad. Kan bli ett spännande val för partiet och intressant att  följa centerns nysatsning i Lidköping.

Besvikelsen sänker sig dock fort över tankarna på Centerpartiet!

Inte en rad, inte ett enda litet tecken på att man ens vill diskutera kulturutveckling i kommunen! Det är skrämmande!

Vi har haft en ganska levande debatt i kommunen under några år om kultur kontra idrott, om kultur och dess framtid i kommunen. Och nu kommer ett av de traditionstyngda partierna i kommunen med ett nytt fräscht program och nya obrukade politiker. Och man väljer att helt ta avstånd från kultur frågan.

Tycker inte att det inger något förtroende! Tycker inte att man kan nonchalera en fråga med så mycket inneboende folkrörelse samtidigt som man, som parti, verkar inom folkrörelser och vill kalla sig för folkrörelseparti.

Jag ställde för en tid sedan i en debattartikel några enkla frågor till de politiska partierna ang. kultur och kulturscen osv. Jag fick bra svar från Kjell Hedvall och Carin Lexmon. Tack för det!

Men från andra partier har det varit tyst! Är Centerns tystnad i sitt program svaret på min fråga?

Jörgen Larsson
Oberoende liberal

20 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Apan^
Gäst
Apan^
16 mars, 2010 03:12

Du som liberal borde väl förstå att det inte är kommunen/staten som ska stå för kulturutbudet?

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
16 mars, 2010 04:27

Du måste, bästa Apa^, förklara hur du tänker! Tror faktiskt jag har lite svårt förstå hur du menar! Börjar med din förklaring så har säker båda jag och andra en del frågor till dig! För man måste ju utgå från att du ställer en seriös fråga! Utgå ifrån, men tveksamheten finns där hela tiden!

Frida
Gäst
Frida
16 mars, 2010 08:56

Vi i centern nonchalerar inte kulturen i Lidköping, vi har med flera punkter i vårat valprogram som omfattar kultur, men allt vi sattsar på syns inte i pressen. Jag håller med dig nu är de kulturens tur framförallt på landsbygden.

Kent Folkesson
Gäst
Kent Folkesson
16 mars, 2010 09:13

Jörgen visst bryr sig C om kulturen. Men två saker förutom att vi inte styr vad pressen ska skriva gör att inte kultur nämns i artikeln. 1. Jag och Hjalmarsson är inte kända i partiet som de som kan den frågan bäst därför blev det bara så att vi pratade annat på pressträffen. 2. Sidorna i vårt valprogram som omfattar kultur, omsorg om personer med funktionshinder och äldre låg kvar i min skrivare och kom inte med och då ställdes inga frågor i ämn

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
16 mars, 2010 09:41

Tack för ett redig, tydligt, klargörand och inte minsta politiska svar! Nu vet alla, precis alla, vad Centern tycker! Känns jätteskönt! Måste vara tryggt för övriga alliansen med rakryggad tydlighet utöver det vanliga! Kultursatsningar på landsbyggden! Nymålade byggdegårdar! Högläsningskvällar i hembyggtsföteningens regi. Och i bästa fall en julfest i byggdegården med den lokale centerpolitikern som tomte! Trodde mer om det nya Centerpartiet!

LIGIZT
Gäst
LIGIZT
17 mars, 2010 12:32

Personligen skulle jag ej ha något emot ett nytt liberalt parti på kommunalnivå, kulturen ska vara fri o kunskap till för alla. Kulturen o kunskap är på många sätt o vis essensen av mänskligheten, den får aldrig låsas in eller endast finnas till för ett fåtal. Okunskap leder oftast till dumhet, således finner jag Larssons inlägg som både nyttigt o viktigt

Kent Folkesson
Gäst
Kent Folkesson
17 mars, 2010 07:47

Jörgen Larsson jag trodde mer om dig menn du ätr tydligen bara ute efter att ta billiga poäng för egen del jag utgår från att även du förstår att man inte redovisar ett kulturavsnit på en dryg a fyra sida på 450 tecken. Men tydligen inte! Med den ton du använder här så kommer inte jag att bemöda mig med att svara dig mer be om ursäkt eller så anser jag denna debatt avslutad.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
17 mars, 2010 08:26

För att hålla en seriös debatt kan jag utan omsvep hålla med om att jag provoscerade! Inga problem med att be om ursäkt! Blev bara lite trött för det kändes faktiskt som det inte skulle komma någon redovisning! Men gärna, här är handen! Ursäkta! Väntar nu med spänning på ert kulturprogram! Med alla andra nya ideér borde även kulturen fått sig en uppfräschning, eller?

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
17 mars, 2010 09:17

LIGIZT du sätter ord på en spännande tanke! Tyvärr försent till valet 2010 men vem vet kanske nästa gång! Kanske vi då ser ett lokalt liberalt alternativ. Det organiserade liberala partiet som finns idag har inte satt några bomärken av bestående art i politiken på länge. Och man kan nog misströsta även med ny regim i ledningen! Har du fler tankar om ett lokalt alternativ? Hör av dig, även om din signatur låter skrämande!

Kent Folkesson
Gäst
Kent Folkesson
17 mars, 2010 10:57

Jörgen ursäkten accepteras. De olika delarna i vårt valprogramet kommer under vårens förvalskampanj att skickas som debattratiklar. Jag vet inte på rak arm vilken vecka som gruppen som jobbar med kultur skulle ha sin debattartikel färdig men det är iaf under första halvan av april.

Bertil Bertilsson
Gäst
Bertil Bertilsson
17 mars, 2010 02:01

Tack för underhållningen Hr. Larsson. Jag har tidigare uppfattat dig som en respekfull debattör . Nu skjuter du allt ifrån höften minsan. Dessutom drar du dig inte för att förlöjliga landsbygden och deras kulturgärningar. Vi, inom centern verkar verkligen för de breda lösningarna inklusive kultursattsningar i vår folkrörelse. Vi tar också ansvar för att hussålla och fördela efter råd och lägenhet. Vi tar vårt fulla ansvar för både stad och land.

Apan^
Gäst
Apan^
17 mars, 2010 03:13

Jörgen: Med tankte på att du kallar dig ”liberal” måste du också veta att det inte är statens/kommunens ansvar att stå för kulturen. Riktiga liberaler står för en nattväktarstat och där försvar, domstolar, polis, osv det enda staten ansvarar för. Intressant då att du som ”liberal” tycker att kulturen ska vara skattefinansierad. Som allt annat ska även efterfrågan på kultur tillgodoses av privata aktörer. Inte staten….

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
17 mars, 2010 03:57

Varsågod Bertil Bertilsson! Själv höll du i god underhållning för något år sedan då du tillsammans med Kultur- fritidsnämndens alliansgrupp inte ansåg det riktigt att debatten fördes på Lidköpingsnytt utan skulle ske i partigruppen. Du minns säkert detta! Jag har idag, personligen tryckt Folkessons hand och bett om ursäkt! Kändes bra! Kommer sova gott i natt! Men alliansgruppen i nämnden jag skrev sa inget! Sover ni gott?

Bertil Bertilsson
Gäst
Bertil Bertilsson
17 mars, 2010 04:55

Ja,ha ! Det var din tolkning och endast din vad jag kommer ihåg. Ja, – vad gäller detta som Du insisterar om så, – sover jag gått. Jag (vi) lärde oss då att det inte existerar någon form av gruppdialoger för somliga. Där har Du faktiskt en poäng.
Jag önskar dig härmed en godnatt och sov så gott, – nu när det börjar gå mot kvälls. En sak till, det var generöst av dig att ta Kent F – i hand.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
17 mars, 2010 10:14

Du vet, Bertil, det fria ordet låser man inte in på gruppmöte! Och att få gå på gruppmöte i politiken får msn bara om msn är med i ett parti! Alltså håller jag mig till det fria ordet! Känns riktigt bra! Och att få bekanta sig med Folkesson var riktigt trevligt. Han är nog en äkta centerpartist! Rejält handslag, trevligt samtal som kändes som att han pratar jag gärna mer med! Det är samma känsla jag har för många c politiker! Sen har vi politiken

Bertil Bertilsson
Gäst
Bertil Bertilsson
18 mars, 2010 09:30

Godmorgon !
Ja, – det finns bra o äkta människor överallt, även inom politiken, oavsett grupperingar o/e inte. Vi ska vara rädda om och vårda fria ordet både i tal o skrift. Jag och Du är samhällintresserade och vi försöker att påverka på med olika medel. Huvudsaken är att vi verkar i god demokratisk anda.
För övrigt: C kommer igen med förtydligande till din grundfråga i valrörelsen. ”diskussion är själens träningslokal” sägs det ju ! Vi hörs

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
18 mars, 2010 02:16

Vi är rätt överens, Bertil! Men borde det inte vara;

“kultur är själens träningslokal”

Ja, med tanke på den politiska organisationen, att kultur häckar ihop med fritid, vore det en klok skrivning! Att beskriva kultur som själens träningslokal gör ju att ni som bevakar idrotten i nämnden kanske också kan få upp ögonen för att ni även skall bevaka något så knepigt som kultur! Spännande, Bertil. Hoppas du får med alliansen på den tanken!

Bertil Bertilsson
Gäst
Bertil Bertilsson
18 mars, 2010 08:51

Bra, jag köper din reflektion och tror mig kunna definiera inebörden i begreppet kultur för min egen del. Kultur innefattar en hel del även inom idrotten som du tar upp. Det finns överhuvudtaget anledning att fundera över nämndsindelningarna anser jag och det bör inte vara statiskt som det är. Jag tycker att vi lyckats att tillskapa en hel del genom åren i K/Fn. Det finns många tankar och ideér om begreppet Kultur men,” se pengar ”, men se …..”

Zisse
Gäst
Zisse
19 mars, 2010 09:37

Bertil och Jörgen ! Har inte kultur och sport fått sin tilldelning av ekonomiska medel för en lång tid framåt ? Räkna Ni med att driva Era intressen utan större tillskott.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
19 mars, 2010 06:00

Zisse får nog förklara lite vad kulturen fått! Har nog gått mig förbi! Idrotten har fått men oxå avstått för andra evenemang. Men det kan ju vara mycket annat än kultur det! Så förklara gärna för en som inte vet!!