Debatt: Vi vill nå höga klimatmål
Publicerad torsdag, 01 april 2010, 06:55 av Redaktionen
– Lidköping ligger i framkant inom flera klimatområden och vi måste vara på tå för att fortsätta arbetet, skriver miljöpartisten Göran Larsson i en debattartikel.
Vi gröna i Lidköping vill verka för att vi når våra höga klimatmål inom kommunen och att vi ska vara en ledande aktör på detta området i Sverige. Att vi 2008 utsågs att vara på 2:a plats av Naturskyddsföreningen får inte göra att vi sätter oss lugnt till ro utan vi måste vara ”på tå” i arbetet framgent. Vår nu gällande klimatplan går ut 2010 så därför har man i mars månad startat den klimatprocess som ska leda till att vi i slutet av året ska kunna fastställa en handlingsplan inom klimatpolitiken som stakar ut en långsiktig hållbar väg.
Detta gör att man nu tittar under alla stenar, stort som smått, för att se vad som behövs göras i framtagandet av underlaget till denna klimatplan.
Lidköping ligger i framkant inom klimatområden som uppvärmning , energieffektivisering och förnyelsebara bränslen m m . Vi har dock en utmaning gällande våra transporter där vi har ökat bilåkningen med cirka 30 % sedan 1990, samtidigt som vi i stort sett har minskat våra kollektivtrafiksresor inom kommunens statstrafik med 60 % . Detta är inte hållbart och nu är det bra att vi har ett underlag för hur vi kan öka vår egna stadstrafik under de kommande åren.
Kommunen har också nu börjat bygga på den biogasanläggning som ska leverera flytande biogas som bussar och tung lasbilstrafik kan köra på och då är det självklart att detta skall nyttjas när denna möjlighet ges inom en snar framtid.
De fantastiska grönområden som finns i vår kommun och då inte minst de stadsnära med dess skogar och parker är väldigt viktiga ur klimatsynpumkt och det jobbas nu med framtagande av en skogspolicy som ska ge grunden för långsiktighet för dessa rekreationsområden.
Det finns studier som visar att städer som erbjuder alla sina invånare en grönyta inom ett avstånd på 300 meter förstärker hälsan hos människorna.
Miljöpartiet ser klimatfrågan som en våra viktigaste valfrågor och kommer arbeta mycket aktivt i dessa frågor för att skapa ett Lidköping som lever upp till sin vision att vara välkomnade och hållbar.
Göran Larsson MP


Om ni är så i framkant gällande miljön varför har ni då medverkat till en sänkning av hastigheterna från 50 till 40?
Detta ökar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med 20-50%.
Har ni inte utbildats i ECO-driving eller kan ni inte räkna?
1 minskar vi onödig bilism med 30 procent o samtidigt ökar bussåkandet med lika mycket o att bussarna drivs med biogas så blir det en betydande klimatvinst. Gällande att köra säkert o sakta med bilen är detta viktigt. Genom att nyttja eco driving o samtigt köra på biogas så ser jag inga problem med 40.
Undrar Göran vad du menar m onödig bilism. Jag tror att alla som äger bil, inkl dig själv inte kör mer än d absolut nödvändigaste. Vad gäller bussåkandet, tror du vi lever i en storstad med bussar 1 gång i kvarten, hur gör du själv, åker du buss. Ni MP har en vision om ni endast själva tror på. D ni kan komma att lyckas m är att skattebelasta oss arbetare så vi inte har råd att varesig äga bil eller koka kaffet på mornarna om ni får makten
ECO-driving går ut på att snabbt komma upp på högsta växeln. Att ligga i 40 km/tim på 3:ans växel slösar bara bränsle och släpper ut mer CO2. Tyvärr har ni nog inte begripit vilka effekter detta får och försvarar nu ett idiotiskt beslut.
Det är bara att beklaga att kunskapen om bilar och bilmotorer är så dålig hos beslutsfattarna. Förtroendet skulle faktiskt öka om ni vore så pass ödmjuka att ni kan kontrollera fakta och inse verkligheten.
Jag är en av de mijöbovar som hellre tar bilen än bussen till mitt arbete, trots att jag arbetar inom samhället. Varför?
Jo, helt enkelt pga av den tidsbesparing jag gör. När jag tar bilen kan jag åka 20 minuter innan jag börjar. Tar jag bussen får jag traska hemifrån 50 minuter innan jag börjar. Det tråkiga är även att om min buss är sen till bytet vid Resecentrum (händer emellanåt) kommer jag 20 minuter försent till mitt arbete.
Jag är glad buss o tågåkare o har bytt livsstil gällande att nyttja kollektivtrafiken o jag vet att vi kan ha lika många bussresenärer som 1990 om 4 a år. Jag vet detta med eco driving men på totalen så är inte de nya hastigheterna problemet. Vi ska öka kollektivtrafiken- mer gångstråk i centrum-utveckla parkeringsdeck så att torgparkeringen kan nyttjas till cafeer mm. Andel av biogasdrivna bilar ska stimuleras att öka. Men jag är säker på att pl
Att vi kan klara utmaningen att bli en stad vars transporter är hållbara. Lund är en kommun att ta lärdom av. Med bra planering av gång o cykel o buss stråk o bra bilparkeringsstruktur så når vi klimatmålen inom transportsektorn.
” Gå ” ut med särskild info ang lokaltrafik till pensionärer de flesta tycker att det är krångligt att ta bussen med de nya regler ang. betalningssätt .Då kommer vi pensionärer att börja åka buss igen Man kan kanske lösa kort i livsmedelsaffären . Ps Chaufförerna är bussiga och förklarar så gott de kan ds
Ja du Göran, jag tror dina tankar är goda likväl som alla andra partier vad gäller miljötänk. Men kära du vad skriver du, jag vet inte om jag är obildad men fattar inte ett dugg av det du skriver, ex.”. bra bilparkeringsstruktur så klara vi transportsektorn” va menar du?
Typiskt politiker. Det man direkt kan påverka idag med rätt beslut där fattar man fel beslut och framtiden drömmer man om.
Det bästa vore om vi enbart hade haft biobränsle till våra bilar. Bilen är en frihetssymbol och det mest praktiska och rationella transportmedlet för individen.
Att ha mer bildeck och minska på parkeringsplatser på .tex torget för att utnyttja denna yta till kafeer och annat är exempel på hur man kan förbättra parkeringsstrukturenö. Jag menar att underlättar vi än mer för gångare, cyklister och mer bussturer så kommer vi att kunna få ner andelen bilism kontra annan transportmedel. Vi har ett arbete nu för att fastställa klimatmålen i slutet av 2010 och då är frågan om transporter mycket väsentliga.
Det är inte bilen som är problemet, det är bränslet. Detta är den fråga vi måste jobba med mest. Ingen buss, inget tåg eller cykel kan ersätta varken den bekvämlighet eller tidsvinst man får med bilen, dock kan vi med skattemedel försöka styra över användandet till kollektivtrafik. Detta tar tid, att ändra vanor är svårt. Billigare eller helst gratis med lokaltrafik och bilar som inte smutsar ned miljön är en vision som vi arbetar för.