Gå direkt till Nyheten (Debatt: Stenportsgatan är mest lämplig för bibliotek)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 11 november 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Stenportsgatan är mest lämplig för bibliotek

Publicerad torsdag, 08 april 2010, 09:48 av Redaktionen

ikondebattI en insändare framförs att det är f d Försäkringskassans lokaler på Stenportsgatan som är mest lämpade för bibliotek och kritiserar Lidköpingsnytt (!) för att inte något arkitektalternativ för Stenportsgatan finns med i omröstningen om Sockerbrukets bästa alternativ.  

Som medborgare, kommunalskattebetare tar jag mig friheten att rösta på på den mest kompletta platsen i Centrum för ett  nytt bibliotet i Lidköping.

Försäkringskassan är de mest lämpade lokalen.Fastigheten i centrum med synnergieffekter som utveckling av ett komplett lärocentra och  intregration av stadens centra med centrumsprofiler som ger  möjligheter till fler arbetstillfälle ochh att vara framtidens attraktionstad i Västra Götaland till att börja med.

Den arkitektoniska profileriongen borde kommunens egen stadsarkitekt  få förtroende att göra. Han är prisbelönt för biblioteksdesign som en av de bästa i Sverige och är en indirekt gratis tjänst för oss skattebetalare.

Fastigheten på Stenportsgatan är nu såld till en lokal fastighetsägare med mycket gott renomé där politikerna säkert kan få sin vilja fram till en speciell dragningskraft till bibliteket för boende, besökande, kulturen och samhörigheten.

Beslutet om Sockerbruket är ett färgat beslut där färgen också får bära ansvaret för en långsiktlig investeringsperiod på minst 30 år och att det säkerligen kan jämföras med beslutet (resultatet) om Rörstrandsbron.

Lidköpingsnytts ansvarige utgivare borde också respektera medborgarnas vilja att först få rösta på bibliotekets lämpligaste plats i kommunen även om om det diffusa beslutet är Sockerbruket där de som har rätt färg  inte får gå emot det så kallade bibilteksbeslutet (skrivarens egna uppfattning).

Se skrivningen som ett medborgarförslag som inte är beredd att betala mer skattepngar till arkitektförslag. Vi behöver inte hoppa över vattnet i Lidan när vi har kompetensen i kommunen.

Vänligen paridon

26 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Karin
Gäst
Karin
8 april, 2010 10:15

Håller med ovanstående, självklart ska vår egen arkitekt rita detta, och lokalerna i gamla försäkringskassan måste vara mycket bättre. Har det gått prestige i att fylla sockerbruket, hoppas verkligen att det inte är så.

Stig C
Gäst
Stig C
8 april, 2010 10:30

”Biblioteket förlagt till Stenportsgatan” borde finnas med som ett alternativ. En röst på något av de tre alternativen i Sockerbruket måste ju ses som en acceptans av lokalisering dit. Det är säkert många som har annan uppfattning.

Björn Smitterberg
Redaktör
8 april, 2010 10:36
Svarar  Stig C

Alternativet Stenportsgatan finns ju bara hos allmänheten – inte hos beslutsfattarna. Än i alla fall. Nu gällde det att välja bland de fyra alternativen för Sockerbruket. Kan det vara så svårt det? /red

fundersam
Gäst
fundersam
8 april, 2010 11:00

Då jag är helt emot flytt av biblioteket till Sockerbruket kan jag inte gå in och rösta på något av de presenterade förslagen gällande just Sockerbruket. Kan det vara så svårt att förstå detta redaktörn?
Jag håller med ovanstånde talare och anser alltså att Stenportsgatan borde funnits med som alternativ i denna omröstning. Skulle varit väldigt intressant att se hur omröstningen slutat då.

Sorro
Gäst
Sorro
8 april, 2010 11:09

Så beslutsfattarna kan bara köra över allmänheten då, eller vad menar redaktörn. Om vi ska ges möjlighet att rösta på förslag så ska det väl vara även möjlighet att rösta på läget. Att rösta på olika arkitekt förslag i Sockerbruket gör att Beslutsfattarna sedan säger att allmänheten, kommuninvånarna själva har röstat fram det nya bibloiteket. Lyssna på väljarna, Stenportsgatan är bästa läget, om det nu ska flyttas överhuvudtaget.

Björn Smitterberg
Redaktör
8 april, 2010 11:16
Svarar  Sorro

Men det handlar ju inte om läget nu. Det handlar om vilket förslag som är bäst i Sockerbruket. Kommer det förslag på hur det skall se ut någon annanstans får väl en omröstning göras då. Just nu finns bara förslag om Sockerbruket. Vill ni inte ha det där och inte kan tänka er att rösta på vad ni tycker är bäst om biblioteket hamnar i Sockerbruket är det upp till var och en. Red tar inte ställning till var det ska ligga utan har utgått från de förslag som finns. /red

Kicki
Gäst
Kicki
8 april, 2010 11:29

Har våra ”beslutsfattare” tänkt på ungdomarna som går på gymnasiet som får en lång väg att gå till sockerbruket. Eller besöker de aldrig biblioteket?

Maniak
Gäst
Maniak
8 april, 2010 12:15

Men snälla Kicki och andra vilsna – gymnasiet har ett eget alldeles utmärkt bibliotek. Eleverna ska använda folkbiblioteket på fritiden och då skadar det väl inte med en promenad, eller hur?

Biblioteksvän
Gäst
Biblioteksvän
8 april, 2010 12:16

Den representativa demokratin kan naturligtvis köra över opinionen. Sett ur beslutfattarperspektivet är det smart att locka folk att rösta på de skissade förslagen men jag känner mej manipulerad. Läget är viktigast och det måste komma i första hand även om vi råkar äga sockerbruksfastigheten. Lidköping har en kunnig arkitekt med intresse för biblioteksfrågor och det pågår rekrytering av bibliotekschef. Varför är det så bråttom just nu?

Björn Smitterberg
Redaktör
8 april, 2010 02:05

Brådskan beror på att att majoriteten har en tidplan som innebär ett beslut före valet i september om vilket alternativ som ska väljas. Ingen politiker har begärt att något annat alternativ skall prövas. Ingen vet om gamla försäkringskassan ens är tillgänglig så jag förstår inte varför det skulle vara med som alternativ i omröstningen. Ifall omröstningen gällt läget hade nog Stenportsgate-alternativet varit med. /red

Demokrat
Gäst
Demokrat
8 april, 2010 12:38

Kommunen utlyser en tävling på hur biblioteket kan se ut i SOCKERBRUKET, och ni klagar på att stenportsg. inte finns som alt.? Barnsligt.
Sorro: Kanske dags för ”allmänheten” att engagera sig politiskt isåfall? Trots allt allmänheten som väljer beslutsfattare.
Kicki: DLG har ett eget bibliotek. Men har de som förespråkar stenportsg. tänkt på alla ungdomar som reser kollektivt eller vistas på ungdomsverksamheten?

Erik
Gäst
Erik
8 april, 2010 01:09

I omröstningen kunde det funnits ett alternativ som var att man inte tycker något av förslagen är bra. Då kunde även de som vill ha biblioteket på annan plats röstat.
Tycker det är synd att våra skattepengar går till att ta fram förslag på lokalerna i sokerbruket innan man löst parkeringsproblemet för redan befintliga verksamheter.
Ett alternativ vore att bygga en ny hamn längre ut så att parkeringen i hamnen kan bli större.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
8 april, 2010 01:32

Måste säga atrt jag häpnar över denna debatt! Det finns inriktningsbeslut och det finn förslag till lösningar och platsen är Sockerbruket. Det är så enkelt! Visst jag tycker också att Stenportsgatan är ett kanonallternativ! Men just nu ägs detta hus av någon som inte ens sagt vad huset skall ha för verksamhet! Kanske vill inte nye ägare ha biblioteket där, vem vet? Se frågan som den är!

KERE
Gäst
KERE
8 april, 2010 02:41

De här me politik e inte min starka sida,men visst e Stenportsgatan bästa ställe för nytt bibliotek. Är daglien på biblioteket o möter ”stamgästerna” där. Centralt o bra. En promenad kan ja ta ändå men de äldre? Måste väl kunna röstas fram på ngt sätt. Någon kunnig som vet hur? Allt behöver ej finnas på Sockerbruket o ska vi inte värna om centrum? Betalar skatt jag me.

Demokrat
Gäst
Demokrat
8 april, 2010 03:39

KERE; Du säger emot dig själv. Om man ska tänka på de gamla och de som helt enkelt inte klarar av att gå så ska man givetvis ha biblioteket i sockerbruket, bredvid resecentrum, dit man kan åka buss & tåg.

Undrande
Gäst
Undrande
8 april, 2010 05:15

Varför inte ha en ruta för de som inte röstar på Sockerbruket?
Röstar jag för Sockerbruket: NEJ.

Zisse
Gäst
Zisse
8 april, 2010 05:51

Det skall byggas nya boenden för handikappade,och det sägs att det skall ligga centralt,det skall byggas långt ut på Östbygatan där en gång Lilla Bommens fotbollsplan låg.
Man tyckte det var halvvägs till Vinninga men nu sägs det vara centralt. Men Sockerbruket ligger inte centralt, så man kan undra vad man har för måttstock.

Bålli.
Gäst
Bålli.
8 april, 2010 07:03

Utöka bokbussarna och kör inne i ”stan” också så kan äldre och handikappade få lättare att få en bok att läsa. Det fungerar ju bra på landet med bokbuss…..Tuta o kör! Vi läser!

fundersam
Gäst
fundersam
8 april, 2010 10:01

”Brådskan beror på att att majoriteten har en tidplan som innebär ett beslut före valet i september om vilket alternativ som ska väljas.” Redaktörns ord i kommentaren ovan. Tror 17 det att de vill ha beslut före valet. För blir de utröstade då så har de inte en chans att genomföra alla sina stolleprov. Sockerbruket är ju inte det enda de rör i…

Yim - Yung
Gäst
Yim - Yung
8 april, 2010 10:25

2010-04-08 kl 22.30

Jag tycker att det till o med skulle vara ett bättre alternativ att placera biblioteket nere på Rörstrands området. Där ligger det minst lika ocentralt som det gamla ostlagret, men det ligger ändå lite mera rätt där. Dessutom så kan man passa på att slinka in och läsa NLT (eller nån annan pappers tidning) när man ändå har vägarna förbi till soss.

paridon
Gäst
paridon
8 april, 2010 10:50

Debattartikelns kommentarer började bra med kommentarer i sakfrågan demokrartins manipulering till utanförskap kan höra dit men att Lidköpingsnytts ansvarige utgivare ger sig ini debatten och bortförklarar sina egna misstag hör däremot inte till sakfrågan att manipulera i debatten genom att lägga sig i kommentarena är anmärkningsvärt Många fler kommentater hade säkert fått läsarna att yttra sig om inte kommentaren manipulerats. Vänl. paridon

LHL
Gäst
LHL
8 april, 2010 11:30

Värna om centrum och de äldres möjligheter att besöka biblioteket.

Jörgen Larsson Oberoende liberal
Gäst
Jörgen Larsson Oberoende liberal
9 april, 2010 07:13

Lidköpingsnytt har ett stort värde som debattarena och kunskapsspridare gällande b la kommunpolitik. Men att ge sig på redaktörn och begära att en omröstning skall ta upp flera saker än vad politiken har beslutat blir ju snevriden demokrati. Vore rätt otäckt om demokratiska beslut skulle fattas genom omröstningar på Lidköpingsnytt. Redaktörn har ju bara redovisat vad politiken beslutat! Finns regler för folkomröstningar, ta reda på och följ dem!

Zisse
Gäst
Zisse
9 april, 2010 09:32

Håller med Jörgen och herr redaktör. Nån dj…a ordning måste det vara.

JZ
Gäst
JZ
9 april, 2010 08:19

Varför kan ni inte bara acceptera att biblioteket kommer ligga i sockerbruket? Det är väl bra att en så vacker byggnad används till nåt bra som ett bibliotek? Och det är inte så jäkla långt att gå, lite motion har väl ingen dött av.

Zisse
Gäst
Zisse
10 april, 2010 08:36

När nu Sockerbruket är i kommunens ägo,ligger myc ket centralt,har skapligt med parkeringsplatser,i motsats till andra förslag, kan det då vara vettitt att hyra lokaler för miljonbelopp.
Räcker det inte med spenderingarna ett tag.Vi vill inte få höjda
skatter nu igen. Eller hur ser Ni på det som brukar prata för motsatsen.