Politiker studerade Vänersjöfart
Publicerad måndag, 19 april 2010, 12:10 av Björn SmitterbergDe borgerliga riksdagsledamöterna i Skaraborg, förstärkta med region- och kommunpolitiker i Lidköping, träffade i dag Anders Källsson vid Thunrederierna för att tala om Vänersjöfarten. Och det var en på ett sätt ganska dyster bild Anders Källsson gav.
– Vänern glöms bort!
Det är i utredningar av staten och sjöfartsverket som Vänern blir bortglömt. Den stora järnvägssatsning som sker i Göteborg skulle inte behövas – om sjöfarten tagits med i planerna.
– Det satsas massor av miljarder på att bygga järnväg och järnvägsbro till hamnen i Göteborg, sa Anders Källsson.
– Men man tycks inte ens ha funderat på att låta containers och annat gods gå vidare till andra hamnar genom Trollhätte kanal till Vänern. Kapaciteten på Trollhätte kanal är bara använd till en femtedel.
Politikerna, det var Ulrica Carlsson, Centern, Holger Gustafsson, Kristdemokraterna, Lars Elindersson, Moderaterna, Maj Ader, Kristdemokraterna, Kent Folkesson, Centern, Awaz Karim, Folkpartiet, Sten bergheden, Moderaterna, Carin Lelxmon, Lidköping, och Cecilia Widegren, Vara.
Anders Källsson berättade för politikerna om sjöfarten som är i ständig utveckling och ständigt anpassar sig till kundbehov.
– Vänertrafiken kan utvecklas, men det kommer ofta inte fram i utredningar som i stället lägger stora resurser på att få fram förslag för järnväg och landsväg. Göteboorgs hamn har tidigare inte sett Vänersjöfarten som ett komplement och en möjlighet och vid Sjöfartsverket har man heller inte lyft fram Vänern utan alla utredningar har inriktat sig på kustens hamnar.
– Vi Skaraborgspolitiker har ju i olika sammanhang försökt lyfta fram Vänersjöfarten i regionens arbeten, men lyckas inte, sa Carin Lexmon, oppositonsråd i Lidköping.
Bland de problem som kostar pengar för Vänersjöfarten lyftes bl a frågan om lotsningen fram. Befälhavare och fartyg som ofta kommer till Vänern skulle kunna befrias från lotsplikt – men kraven för att få göra det är mycket hårda.
– Med ett lättare regelverk här skulle vi komma långt. Jag tror dessutom att en stor del av kostnaden för lotsplikten ligger i transporten av lotsen mellan lotsningarna, sa Anders Källsson.
Isbrytningen togs också upp.
– Det har varit en dyrbar vinter – dels med järnvägsbron i Trollhättan som krånglat men även förseningar på grund av is. Kustbevakningen har tillåtits bygga nya kraftiga fartyg – men kustbevakningen lever ett eget liv. De nya fartygen skulle mycket väl kunna ha använts. Och landets bästa isbrytare var vid Sydpolen när den behövdes som bäst i Östersjön och vid Norrlandskusten.
En utblick mot framtiden gavs också, med gasdrivna fartyg som är under utveckling.

