Gå direkt till Nyheten (Barn på flykt får egen klass i Lidköping)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 11 november 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Barn på flykt får egen klass i Lidköping

Publicerad tisdag, 20 april 2010, 14:21 av Björn Smitterberg

De 15 ungdomar som kommer till Lidköping i maj, och som enligt konventionerna är flyktingar som kommit ensamma, skall få en egen klass vid De la Gardiegymnasiet.

Alla 15 är i gymnasieåldern och tas emot gemensamt av Lidköpings och Götene kommuner. Än så länge är det oklart vilka insatser som behövs – eleverna kan vara allt fån analfabeter till mycket kunniga. Hela undervisningen måste anpassas och skolan kommer att anställa tolkar och utnyttja andra resurser inom skolvärlden i Lidköping för att få allt att fungera.

48 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Annelie
Gäst
Annelie
20 april, 2010 09:52

Jag tycker att det är väldigt konstigt men nu verkar det helt plötsligt finnas gott om pengar!! Utbildning, boende m.m Det borde väl kosta en slant….

Maggan
Gäst
Maggan
20 april, 2010 10:14

Och migrationsverkets pengar kommer från en okänd donator med obegränsade resurser…

Nils
Gäst
Nils
21 april, 2010 07:41

Vad är problemet? Att samhället bekostar flyktingbarns utbildning eller att detta ska äga rum i Lidköping?
Tycker man att detta är fel så har man nog inte insett poängen med att vara en del i ett samhälle.

jeanatte
Gäst
jeanatte
21 april, 2010 07:58

Vilken småsinthet!:(
Alt handlar väl inte om pengar… Detta är barn som förlorat allt, hur vore det att plocka fram empatin!

Gunnar
Gäst
Gunnar
21 april, 2010 08:47

jeanette jag förstår dig men har du empati för alla som väntar i sjukvårdköer en del väntar så länga att de hinner dö. Slåss du lika mycket för de

jeanatte
Gäst
jeanatte
21 april, 2010 09:13

Gunnar: Ja det gör jag.

Jonny
Gäst
Jonny
21 april, 2010 11:20

Barn?

Caroline
Gäst
Caroline
21 april, 2010 12:35

Jaha nu finns det pengar, egna klasser och allt.
Egna tolkar, det är inte gratis direkt.

När min gammelmorbror skulle in på ålderdomshem fanns det då inga pengar inte, men nu..

Arkan
Gäst
Arkan
21 april, 2010 12:58

@Jeanette. Hur vet du att de är ”barn”? Hur vet du att de förlorat allt? Erfarenheterna från Malmö visar att väldigt många anpassat uppgiven ålder för att kunna klassas som ”barn”. Att de förlorat ”allt” vet man ju väldigt lite om. Vad vi vet är dock att någon betalat ca 100.000 kr för att få dem smugglade till Sverige.

Rimligt vore att ålderstesta alla, ge dem tillfälligt uppehållstillstånd samt vid 18-års ålder utvärdera skyddsbehovet.

JZ
Gäst
JZ
21 april, 2010 12:59

Det är väl bättre att pengarna går till något som detta än att det läggs på något som det alltid läggs pengar på i den här stan; bandy!!

Jeppe
Gäst
Jeppe
21 april, 2010 01:48

Man kan väl inte ställa den ena skaen mot den andra. Då skulle vi ju tillslut bara kunna göra en enda åtgärd i taget. Vi som lever i världens högsta välfärd har väl råd att hjälpa en handfull ungdomar til ett liv här hos oss, o hjälpa dom i i samhället. Kostnade betalar dom tillbaka när dom blivit ne av oss andra och kan bidra med sina skatter. i sista ändan blir det ingen kostnad. Måste humanitära åtgärder alltid värderas i pengar.

Jeppe
Gäst
Jeppe
21 april, 2010 01:54

Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Ni missunsamma, har ni någonsin hjälpt någona annan som är i nöd?? Kan ni känna gjädje i att hjälpa andra? Kan ni inte det så är det nog ett tecken på snålhet och missunsamhet. När har vi fått nog här. Ska vi aldrig betala tillbaka något av den utsuging av u-ländernas folk och resurser . Nu kanske det har blivit vår chans att hjälpa till lite lite grann.

peå
Gäst
peå
21 april, 2010 02:12

Jz,du behöver inte oroa dej,fortsätter det här så försvinner bandyn och inte bara den utan alla andra aktiviteter med….!

Stefan
Gäst
Stefan
21 april, 2010 03:57

Jesper: Vad menar du med ”en handfull” ungdomar? Har följt nationell integrationspolitik de senaste 5 åren? Vad tror du om ökade hjälpinsatser på plats i oroshärdar och flyktingläger istället för att på svenskt pk-manér gödsla pengar på de fåtal som kan hosta upp 100000 pix för att bli hitsmugglade?

Trisse
Gäst
Trisse
21 april, 2010 05:32

Om tre år upphör statsbidragen och Lidköping och Götene kommun får ta kostnaderna över socialbudgeten.Nya nedskärningar att vänta inom vård och omsorg.

Jeppe
Gäst
Jeppe
21 april, 2010 08:23

Med handful analet ungdomar menar jag de 15 stycken som kommer till Götene/Lidköping.fåde hjälp och kan känna sig välokmna så kanske de söker jobb som vårdare och kan ta hand om oss när det är dags för oss att behöva hjälp. Me besparingar till trots så har vi bland världens högsta kvalitet på vården, både i utförande och effektivitet. Hur många onödiga tekniska prylar,mm. köper vi inte idag? Kan de pengarna användas till vård/omsorg istället?

Jeppe
Gäst
Jeppe
21 april, 2010 08:30

Ursäkta stavfelen mn sitter med en liten notebook som är svårmanövrerad….som sagt vi kanske inte kn hjälpa alla, men vi kn göra något för dom som inns här o ber om vårt stöd…Vad kan vi avstå utan att drabbas av nöd.. Stort bekymmer för vi har det ju så svårt här..Synd att vi inte är födda i Afganistan,där kan man ju bo utan att frukta för sitt liv..?

Jan
Gäst
Jan
21 april, 2010 09:30

Jeppe
Har vi inte tillräckligt många arbetslösa i det här landet? Ser ingen anledning att ta in arbetskraft.

micke
Gäst
micke
21 april, 2010 11:08

Konstigt att ni som ömmar om dessa barn, i regel pojkar(män) inte nämner ett ord om flickorna sominte har en möjlighet att komma hit. De här pojkarna kommer från länder där man bedriver ett ruskigt kvinnoförtryck men det är pojkarna som vi ska värna om vadå EMPATI. ta hit flickorna istället om om det är nån som ska ha skyddsbehov från de länderna(somalia o afganistan). Och var är alla feminister eller är ni bara ute efter ungt lammkött, MORAL???

Annelie
Gäst
Annelie
21 april, 2010 11:12

Ja men herregud, man kan väl inte hjälpa hela världen heller!!! Hjälp svenskar i första hand och ta hand om de äldre som har byggt upp Sverige!!! Folk som bara kommer hit och kostar pengar för vad vet man om deras bakgrund?? Inte ett skit!!!! Är dom hiv-testade???

Stefan
Gäst
Stefan
22 april, 2010 01:44

Jeppe: Ärligt, du verkar vara en genomsnäll kille som aldrig sätter dig själv i första rummet. Du är även väldigt naiv. Vad händer när migrationsverket kommer med nästa ”handfull” ungdomar, och nästa? Du förstår, i Afghanistan, Somalia och Irak är det vida känt att, tar man sig bara till Sverige (inget pass+snyfthistoria=uppehållstillstånd), så får man pengar ”ur ett hål i väggen”, det är inte så att endast ”en handfull” är av denna uppfattningen

Carl-Gustaf Urse
Gäst
Carl-Gustaf Urse
22 april, 2010 03:41

De som inte vill prata om kostnader är de som inte vill veta verkligheten av humanismen. Visst är det humant att hjälpa ett ensamkommande flyktingbarn för 950.000kr/år när man kunnat hjälpa många fler i närområdet för den kostnaden? ja så mycket kostar en enda av dessa ungdomar att hjälpa i Sverige varje år. Det är väl humant? om jag minns rätt kom det ca 2000 ensamkommande förra året. En siffra som ökar varje år.

Trisse
Gäst
Trisse
22 april, 2010 04:22

Svar till sign ”Jeppe”

Vi har inte direkt någon arbetskraftsbrist.Snarare något som kan liknas vid massarbetslöshet.

Ungdomar födda i det här landet har ytterst svårt att vinna insteg på arbetsmarknaden.

Bildspråk; När badkaret är fullt och det rinner över kanterna brukar varje sunt tänkande människa vrida av kranen.

Jeppe
Gäst
Jeppe
22 april, 2010 07:17

Redan nu förändras populationen och det leder snart till att det fatts arbetskraft. Alla 40-talister går i pension, tillskottet minskar. Jämställdhet och arbetbrist är helt annan politisk fråga. Varför fattas inte beslut om att varje anställd ska ha en praktikant med sig, istället för att gå sysslolösa. Det saknas politiska beslut, det för bara löpa på liksom…

Jeppe
Gäst
Jeppe
22 april, 2010 07:27

Förresten detta är ju inte fråga om att vårt behov av arbetskraft ska tillgodoses. Det är ju en fråga om humanitär hjälp. Vi kom visst lite snett i diskussionen. Arbetsmarknadspolitik och jämställdhet och jämnlikhet är ju andra politiska områden.

Gunnar
Gäst
Gunnar
22 april, 2010 07:55

Till er som tycker det är rätt med detta. Jag tycker inte om att vänta ett helt år för att röntga ett knä med ev: avslitet ledband. Tänk själva. Trisse, Carl-Gustav, Stefan, Jan, Caroline, Ni Verkar se problemet bra. Ni är inte blinda som en del är i detta tabu område

Jeppe
Gäst
Jeppe
22 april, 2010 09:28

Inte får du ditt ledband snabbare åtgärdat för att vi stoppar hjälp till asylsökanden. De ämnena hör inte ihop. Skulle köerna försvinna skulle snabbt pengana dras in från staten så köerna kommer tillbaka igen oavsett invandringen. Ett ledband kanske är en bagatell mot att riskera att få huvudet avskjutet.

Mmia
Gäst
Mmia
22 april, 2010 10:00

Ni som bara ser problem med dessa ungdomar- jag skäms över er inställning. Visst halkar en och annan med som inte har asylskäl, men huvuddelen av ungdomarna behöver faktiskt skydd. Er okunskap är skrämmande och er empati – ja, den existerar inte. SD verkar har en gedigen kärntrupp av sympatisörer här i regionen!

Infödd Lidköpingsbo
Gäst
Infödd Lidköpingsbo
22 april, 2010 10:44

Att Lidköpingsbor är småtänkande, trångsynta egoister som bara tänker på sport är väl känt, men att de är helt empatilösa är ändå mer kräkrelex betonat.

Nils
Gäst
Nils
22 april, 2010 01:06

Gunnar: Hur du prioriteras inom sjukvården är inte det minsta intressant.
Trisse: Menar du på allvar att Sverige är är överbefolkat?
Stefan; Tror du verkligen att det fungerar så? Hur kan man få pengar från staten om man inte ens har ett svenskt personnummer?
Skrämmande att folk inte inser svenska statens ansvar i denna fråga. Det handlar om barn som flyr från krig och andra helveten. Läs FN:s barnkonvention!!!

LArs
Gäst
LArs
22 april, 2010 01:33

@Nils, FNs barnkonvention är inte lag. Inget land MÅSTE ta ansvar för andra länders medborgare.
Att det handlar om barn som flyr krig och förtryck är dessutom den största myten i modern tid. Använd internet, det finns gott om information.

Jeppe
Gäst
Jeppe
22 april, 2010 01:37

Tack Mmia, Nils Infödd lidköpingsbo, m.fl Jag började misströsta ang. om det fanns folk med hjärta o medkänsla kvar …Alltgår inte at värdera i pengar det finns vikigare livsvärden..exv. empati, ställ upp för andra, mm. Inget hindrar att man skickar pengar och hjälper till i hemlandet. Carl-Gustaf Urse; vad gör du som vet hur man kan hjälpa så många? Vi kan bidra att utrota lidandet på många olika fronter. Bara man gör något som hjälper andra.

Jeppe
Gäst
Jeppe
22 april, 2010 01:43

ett ev-lidande här på hemmaplan är bagateller och ett socialt nätverk som fungerar finns att tillgå. Att göra gott för andra är väl enda praktiska sättet för oss att försöka tillrättalägga alla i-länders utnyttjande av naturrerser och folk i andra länder. viken skillnad är det på dessa ungdomar och våra infödda. Man kan ju inte välja var man föds. Oavsett det måste alla ha samma rätt till ett acceptalet värdigt liv.

Gunnar
Gäst
Gunnar
22 april, 2010 01:48

Nils
Har vi inte pengar till de flyktingar som vi inte kan ta hand om skall vi då åta oss fler.
Det skulle finnas pengar i statskassan till sjukvård skola och allt annat vi får dra in så det skulle ha betydelse.
Om du skänker bort alla dina pengar vad skall du leva på då.
Och Nils vart skulle du fly snabbats möjligt om du var förföljd.
1. Mot Norge
2. Spara pengar i nåt år så du kan betala din flykt
3. Få huvet avhugget.

Carro H
Gäst
Carro H
22 april, 2010 02:49

@ Lars: Hahaha ”använd internet, det finns gott om information”. Ja, och allt som står på nätet är sant då, eller? Herregud! ” Den största myten”.. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Stå på dej Jeppe, du har helt rätt!!

Stefan
Gäst
Stefan
22 april, 2010 03:45

Nils: Jag menar givetvis inte att folk kliver av lastbilen och tar vägen via bankomaten till Migrationsverket, men du ska inte tro att personer på flykt från dessa länder hoppar upp på flaket och ”får se” vart dom hamnar. Sverige står högt i kurs i dessa länder. Detta är välkänt hos migrationsverket. För övrigt missbrukas ordet ”flykting” rätt ofta. Innan man fått flyktingstatus är man per definition ”asylsökande”.

Mmia
Gäst
Mmia
22 april, 2010 05:42

Oavsett vad som skrivs här, så är vi många i Lidköping som kommer att se till att de här ungdomarna får en dräglig tid här hos oss. Vi inser att allt inte kommer att gå helt friktionsfritt, ungdomarna kommer ju inte hit direkt från ”söndagsskolan” utan från krig och terror. Men nu har vi en chans att visa vad medmänsklighet och demokrati innebär. Den chansen får inte gå oss ur händerna p g a några ogina och rädda innevånare i Lidköping

Trisse
Gäst
Trisse
22 april, 2010 08:27

Att ta emot tio ensamkommande flyktingbarn kostar miljontals kronor.

– En stor majoritet av flyktingar/invandare som kommer till Sverige får hjälp av personer som tjänar stora pengar på deras elände.Flyktingsmugglare.

– Hjälpen bör istället ges i deras egna hemländer.Vad säger att en person som inte kan betala 10-tusentalskronor för att komma hit är mindre värd än någon som inte kan få fram dessa pengar?

tingeling
Gäst
tingeling
23 april, 2010 10:33

till Nils ”Vad är problemet? Att samhället bekostar flyktingbarns utbildning eller att detta ska äga rum i Lidköping?”
Problemet bara om att ’barnen’ ska bosättas i det område jag bor :)

Trisse
Gäst
Trisse
23 april, 2010 04:20

Svar till sign ” tingeling”
Samhället.Det vill säga stat,landsting och kommun är vi själva.

Detta är inget ”ymmnighetshorn”som en del här tycks tro.

När statsbidragen efter tre år upphör faller kostnaderna ut på Lidköping resp. Götene kommun.

Frågan är vilka verksamheter som då skall få stå tillbaka för att finansiera verksamheten. Är det vård skola och omsorg som skall få se fram emot nya neddragningar?

tingeling
Gäst
tingeling
23 april, 2010 07:43

till Trisse
visst är det så, men jag tycker att det är bara en del av problemet. Jag ser det från ett lite annat perspektiv dvs vill inte ha potentiella brotslingar i området var jag bor.

Trisse
Gäst
Trisse
24 april, 2010 08:07

Svar till sign ”Tingeling”

Man skall inte generalisera. Men inte heller sticka under stol med att dom har en våldsam överrepresentation i brottstatistiken.(enl BRÅ)

Valår.Men inga av de nuvarande partierna i fullmäktige talar om frågan.- Den ”oberörbara frågan”.

Alla som vågar ha en avvikande mening stämplas som ”rasister”.Jag hoppas verkligen på en ändring efter valet.

Så här kan det absolut inte få fortsätta.Inte på några villkor.

Oven
Gäst
Oven
24 april, 2010 09:54

@Trisse, såvitt jag vet så fungerar integrationen i Lidk. så bra att kommunen till och med går med vinst tack vare ers. från migrationsverket. Vad som däremot försämrar för kommunerna är Alliansens politik med indragna statsbidrag och ändringar i trygghetssystemen som lägger över kostnaderna på kommunernas socialtjänst (arbetslinjen kallar de det visst).

Jan
Gäst
Jan
24 april, 2010 10:08

Instämmer med Trisse till 100%

tingeling
Gäst
tingeling
24 april, 2010 10:33

till Trisse
”Man skall inte generalisera.”
det tror jag inte att jag gör. Om hela Sverige misslyckades med integrationspolitik, varför klarar lila Lidköping alla de problem?
Ärligt talat är jag rädd, rädd att se en grupp fullvuxna män som defilerar genom gatorna sena kvällar och nätter, rädd för inkompetens och naivitet bland de styrande i vår kommun, rädd att Lidköping förvandlas till Landskrona så småningom…

Trisse
Gäst
Trisse
24 april, 2010 03:26

De politiker och nuvarande partier vilka nu tecknar avtal med Migrationsverket om emottagande av flyktingar / invandrare och s.k ” ensamkommande flyktingbarn skall också kunna utge svar på denna fråga;

– V i l k a verksamheter inom resp kommun (Götene,Lidköping) skall få stå tillbaka den dagen statsbidragen upphör och kostnaderna faller ut på omsorgsnämnden?( Tre-årigt statsbidrag.Så är det!)

Den viktigaste valfrågan,anser jag !