Gå direkt till Nyheten (Debatt: Låt Hovby bli fält för privatflyg)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 16 november 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Låt Hovby bli fält för privatflyg

Publicerad tisdag, 20 april 2010, 16:38 av Redaktionen

ikondebatt– Det är dags att växla ned flygplatsen vid Hovby och minska kommunens insats av pengar, skriver de båda moderaterna Bertil Jonsson och Annika Håkanson  i en debattartikel.

Slösa inte mer skattepengar på Hovby flygplats

Ofantligt stora belopp har genom årens lopp satsats av Lidköpings kommun på Hovby flygplats. Det har inte hjälpt. Att vi har en flygplats några minuters resa från centrala Lidköping innebär inte att vi har en möjlig marknad för kommersiellt flyg. Vi är för få människor för lönsamt reguljärflyg, och vi ligger geografiskt fel för att kunna motivera exempelvis service av fraktflyg med tanke på miljö och dagens höga flygbränslepriser. Realismen i de senaste månadernas högtflygande planer på reguljärtrafik till Landvetter, kan starkt ifrågasättas.

Verksamheten på Hovby flygplats är i dag nästan obefintlig. Men den status flygplatsen har med rätt att bedriva passagerarflyg kostar, och kommer att kosta, stora pengar. Eftersom Hovby flygplats är ett helägt kommunalt aktiebolag är det Lidköpings skattebetalare som står för notan när flygplatsens ekonomi inte går ihop. Varje år skjuts nya miljoner till.

Att gräva i historien nyttar dock föga. Pengarna är borta. Nu gäller det att se framåt och fatta kloka beslut om flygplatsens framtid. Det är ett uppdrag som i första hand ligger på flygplatsbolagets politiskt tillsatta bolagsstyrelse med kommunalrådet Kjell Hedvall (S) som styrelseordförande. Men även övriga kommunpolitiker bör ta sig en titt på flygplatsbolagets ekonomi för att förstå allvaret i situationen och de kostnader som det innebär för kommunen.

Vi anser att kommunen år efter år inte kan stöta in nya pengar, utan att få ut någon nyttighet för det. Därför bör vi växla ner verksamheten på Hovby till en flygplats för privatflyg, företagsflyg och ambulansflyg, det vill säga utan betalande passagerare. Därmed minimeras framtida kostnader för Lidköpings kommun och skattebetalarna.
Därefter bör en diskussion ta vid, där flygplatsens resurser i form av mark och byggnader analyseras utifrån perspektivet att ge kommunen mesta möjliga pengar tillbaka, för att i någon mån kompensera tidigare bortkastade investeringar.

Annika Håkanson (M)
Bertil Jonsson (M)

13 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
A Johansson
Gäst
A Johansson
20 april, 2010 05:33

Rätt tänkt

Henrik
Gäst
Henrik
20 april, 2010 07:14

Med den bemanning som finns idag kan man inte komma lägre ner utan att äventyra flygsäkerheten. Det Ni uttrycker med affärsflyg och ambulansflyg så behöver dessa torn, fri bana och administrativ uppföljning, mot allt vad det innebär med krav från Transportstyrelsens regelverk. Således, personal går inte att dra ner på!! Resten i kostnaderna är ju räntor och amorteringar på lån. Så vad vill Ni skära ner egentligen. Det lyser starkt av okunskap!

Julle
Gäst
Julle
20 april, 2010 07:30

Vad gör 5 anställda på Hovby?.

25 år som pilot i vapnet
Gäst
25 år som pilot i vapnet
20 april, 2010 11:15

Henrik!.Affärsflyg och ambulansflyg måste inte ha torn.
Den fria sikten sker visuellt med egna ögon vid skapligt väder.
Vid sämre väder kan dock piloten behöva info från tornet i Lidköping. Ex Dafgård flyger ju nästan hela tiden utan att info är öppet. Torn & fri bana via radion sker om piloten så önskat.
Jag är också övertygad att man klarar fältarbetet med max 3 man med all skötsel.Tycker helt klart att man kan klassa ner flygplatsen.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
21 april, 2010 07:57

Vore intressant att veta vad flygfältet kostat Lidköpings skattebetalare utöver köpesumman på 8,5 miljoner kronor? Vad finns det för skäl till att kommunen ska äga en flygplats och vad har kommunen för plan med flygplatsen?

rolf
Gäst
rolf
21 april, 2010 08:07

”Lyser starkt av okunskap” var det ja Henrik!

Henrik
Gäst
Henrik
21 april, 2010 08:45

Lidköpings problem har alltid varit att man aldrig talat om vad man vill ha flygplatsen till. Se till att besluta om uppgifter som man vill stå för och utifrån det bemanna vad regelverket kräver, inte vad tyck o tänk är för då hamnar alltid flygsäkerheten sist! Gör inte likhetstecken på att klassa ned med vilken numerär som krävs. Låt regelverket tala istället. En flygplats är alltid flygplats, inte lite grann nu o då när piloten behöver stöd.

Henrik
Gäst
Henrik
21 april, 2010 08:58

Med 25 år i vapnet förtjänar detta respekt, men likväl är det ändå ur ett perpektiv av uppgift och tillgänglighet som bemanningen måste ses. Det är lite raljant att bara slå ut en siffra om 3!! Du har helt rätt vad gäller att man kan landa fritt med mindre maskiner men det kan man göra även på en nedlagd flygplats utan bemanning. Risktagandet vid dessa rörelser får ju dessa bolag svara för vid tillbud. Vill man ha denna säkerhetsnivå på Hovby?

25 år som pilot i vapnet
Gäst
25 år som pilot i vapnet
21 april, 2010 10:19

Den trafik som idag är på Hovby sköter sig själv utan info stöd.Skulle någon besättning vilja ha stöd vid ex start eller landning så meddelas detta i god tid.
Man skulle då kunna samarbeta med tornpersonalen i Trollhättan så de kunde åka till Hovby de få gånger på året som infostöd önskas. Brandberedskapen svarar ju brandförsvaret för om det skulle behövas. En säker flygplats vill man ha, men utefter verksamheten.

Henrik
Gäst
Henrik
21 april, 2010 11:23

Regelverken är tydliga om vad som är möjligt o inte. Lekmannen hittar många bra och kreativa lösningar som patenteras i en egen bild av trovärdighet, men återigen, vad vill man egentligen med flygplatsen, uttryck detta, kom till beslut! För även om osten hyvlas på andra håll, så blir det ändå fortsatt minus i kassan.

Anna Kelemen Ejstes Mp
Gäst
Anna Kelemen Ejstes Mp
21 april, 2010 02:25

Till Agust Vråk, och alla andra,
Lugn! Sanningen eller ”Sagan om Hovby flygplatsen” kommer snart, men inte på bio utan ett beslut från ärendets ansvariga.

lilla my
Gäst
lilla my
22 april, 2010 07:56

Äntligen får man läsa något vettigt inlägg om den dyra flygverksamheten från politikerhåll .

Pia
Gäst
Pia
30 april, 2010 10:25

Låt de som använder flygplatsen dvs Bender, Dafgård och Jula betala och underhålla stället.