Gå direkt till Nyheten (Lidköping köper IT-tjänster:
Sök bygglov på nätet)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 16 november 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Lidköping köper IT-tjänster:
Sök bygglov på nätet

Publicerad tisdag, 27 april 2010, 14:08 av Redaktionen

Som en del i att etablera e-förvaltning i Lidköpings kommun har kommunen tecknat avtal med Sirius IT om leverans av plattform för e-tjänster samt e-tjänster.

Införande av en elektronisk förvaltning är av stor vikt för en effektiv kommunal administration i framtiden. Införande av e-tjänster för medborgare, företag och organisationer är av stor betydelse för att möta medborgarnas förväntningar på god service, tillgänglighet 24 timmar om dygnet, korta svarstider och möjlighet att se sitt ärendes gång i handläggningsprocessen.

Genom Sirius IT:s plattform för e-tjänster får Lidköping tillgång till ett antal komponenter på vilka e-tjänster successivt och på ett flexibelt sätt kan byggas. Plattformen innehåller bl a Mina sidor, e-legitimation, formulärtjänst och SHS. Via Mina Sidor får medborgaren ett medborgarkonto där man kan lägga upp och ändra sin profil, se status på sina inskickade ärenden och ta emot meddelanden från kommunen.

De första e-tjänsterna som införs är
• Synpunkter/Felanmälan/Medborgarförslag
• Ansökan om bygglov
• Ansökan om trygghetstelefon

Genom plattformen kan fler e-tjänster på ett enkelt sätt läggas till i den utbyggnadstakt som kommunen väljer.

Via E-Synpunkt/Felanmälan kan medborgarna när som helst på dygnet anmäla fel, t ex gatubelysning som inte fungerar, utebliven sophämtning eller lämna synpunkter till politiker och tjänstemän.

E-Bygglov gör det möjligt för medborgare att direkt på webben kunna skicka in ansökan om bygglov samt bygganmälan. Ansökan om bygglov/förhandsbesked skrivs under innan det skicka in till kommunen.

E-Trygghetstelefon gör det möjligt för medborgare att direkt på webben kunna skicka in ansökan om trygghetstelefon. Ansökan skrivs under innan den skicka in till verksamheten.

Förutom möjligheten för medborgarna att sköta sina ärenden när som helst under dygnet, snabbas hanteringsprocessen upp genom att kommunen får ett mer komplett och lättläst underlag på en gång, utan att behöva begära kompletteringar.

Leveransen bygger på Sirius IT:s infratjänster och omfattar mer än en teknisk implementering. Användarvänlighet i lösningen, användarroller och -rättigheter, integration med verksamhetssystem, inloggning och säkerhet, optimering av verksamhetsprocesser m m är element i den samlade lösningen. Sirius IT arbetar med hela värdekedjan – från att bistå kunderna med planläggning och design av en lösning till utveckling, integration, implementering, drift samt förvaltning och vidareutveckling.

– Pressmeddelande –

1 Kommentar
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Sture Nord
Gäst
Sture Nord
27 april, 2010 09:48

Visst är det bra att kunna göra allt dygnet runt. Bygglov, anmälan allt. Kul och se hur kommunen kommer att organisera sig för att handlägga ett bygglov kl 23 en lördag. När i h-e skall vi lugna ner oss och fatta att vissa saker tar tid och måste ta tid. Ett bra exempel är att i vissa stater i USA kan man inte köpa handeldvapen utan att göra två besök med mist ett par dagar mellan besöken. Varför denna enorma stress? Ta ett djup andetag!