Nya fartgränser kommer i Nya Staden
Publicerad torsdag, 29 april 2010, 14:55 av Björn SmitterbergDet finns nu förslag på förändrade hastighetsregler för Nya Staden, Vänersviksområdet, Kartåsen, Råda och flera andra gator i Lidköping.
Vid nästa möte med samhällsbyggnadsnämndens arbetsutskott kommer förslagen att prövas politiskt.
I korthet föreslås följande:
Delar av Härenevägen får 60 kilometer i timmen
Gatorna i Kartåsens industriområde för 40.
Skaragatan och anda gator i Vänersvik får 40.
Gatorna i Änghagen får 40.
Flertalet gator i Nya Staden får 40.
Vissa sträckor på Läckögatan och Örslösavägen får 60.
Inom Rådaområdet skall en särskild översyn göras – här finns medborgarförslag om 30 kilometer i timmen inne i bostadsområdena. Detta skall ännu utredas – de övriga förslagen föreslås träda i kraft 14 jun i.


NÄÄÄÄ…..låt det vara som det är med 50 km/h… det går inte att hålla reda på alla hastigheter längre, de enda som tjänar på detta är Polisen som får in pengar på oss fartsyndare….
Finns väll skyltar där hastighetsgränsen står angiven så det kan väll inte vara så svårt att hålla rätt på gällande hastighet.I denna stad finns dessutom något som heter cykelövergångsställe ofta i anslutning till övergångställe för gående men trotts att jag som cyklist går av cykeln och går över på övergångsställe för gående så väljer bilisterna att inte stanna.Har själv körkort för bil och visar hänsyn mot både gång och cykeltrafikanter.
Bra med sänkta hastigheter – både för oskyddade trafikanter och för miljön!
Mia: Haha. Vet du inte om att den effektivaste hastigheten är omrking 70-80? Blir du påkörd i 40 eller 50 spelar ingen roll, men buskörningen ökar garanterat om det står 40 på skyltarna… Förresten – den enda dödsolyckan som har skett i Lidköpings trafik är (tåg borträknat) är en mc-olycka, där denne körde på bakhjulet. Skulle det hjälpt med lägre hastigheter? Nej.
Förresten ger jag blanka fan i vad som står på skyltarna och kör efter eget förstånd och omdöme.
Neeeeeeeeeeej. jag trodde det skulle bli bättre när RondellSjögren inte är kvar i komunens tjänst
snart får vi väl ställa bilen o ta cykeln…….
Skylttillverkarna gnuggar också händerna… Vad kostar en skylt stycket?
Jag tycker det är jobbigt att hålla reda på alla olika hastigheter…
Är själv nästan 40 år jag åker moped till jobbet har en vespa och den gör knappt 45 km/h, då kan jag alltså åka fast för fortkörning på 40 väg. Låter lite väl löjligt.
@Apan – med effektiv hastighet menar du då att det är effektivare att köra på en oskyddad trafikant i 70-80 km/h än 40 km/h? Det verkar ju förståndigt och omdömesfullt… Dig vill jag inte möta i trafiken!
@Reinart – Varför inte?
@KEB – Bra för dig att det snart är 40 km/h i hela Lidköping som även i alla tätorter i kommunen! 30 km/h vid skolor kanske du redan kände till?
Hur bra är alla olika hastighetsgränser som är på vägarna egentligen.
Gasa, sakta in, gasa osv
Faran med att införa den typpen av skyltning som vi gör i Lidköping är att ALLA tappar repekt dels för hastighetsbegränsningarna och dels för de som MOT majoriteten av innvånarna väljer att följa denna linje. DEt finns ett och annat högljudande undantag men annars verkar 8-9 av 10 vara EMOT denna ändring. Demokrati??
Om det är 40 eller 50 spelar kanske inte så stor roll, på en del gator är t o m 40 orealistiskt högt. Det viktiga är att man är konsekvent och inte tramsar till det med småbitar med högre hastighet. Sen undrar jag varför man inte har infört s k gångfartshastighet generellt på de mindre gatorna i villaområden som inte har några gångbanor. Det är minst lika viktigt som 30 vid skolor, ungarna som går på gatan befinner sig ju mitt i trafiken.
Om man inför 40 som generell hastighetsgräns vattnar man totalt ur respekten för 30 skylten. Idag så tas 30 på allra största allvar för att bilister vet att det är ett område där man skall iakttaga största försiktighet. Om hela stan är skyltad med 40 kommer med automatik denna respekt att försvinna. Vad vinner vi på det? För övrigt hade vi en diskussion vid fikabordet. Av 20 st var INGEN positiv till om-skyltningen. SKiter man i vad folk tycker?
Lidköping blir snart vald till Svergies tråkigaste stad…staden där inte tjänstemännen bryr sig om invånarna…varför inte sänka till 10 km/h.
Jag kör mycket folk i stan och det är inte många som är för en sänkning, det är bara konstarera.
tjänstemännen lyssnar bara de de VILL lyssna på
T o m vanliga poliser som jag pratar med privat tycker det är åt .h…….e med dessa fartgränser
Man måste väl för guds skull lära sig att anpassa hastigheten efter var man kör! En massa tavlor som visar lämplig hastighet hjälper föga. Även gångtrafikanterna måste lära sig att det handlar om ett samspel i trafiken inte bara rättigheter.
Se över utfarten vid Margretelundsgatan och vid Skjutbanegatan där är det verkligen farligt att köra ut men det räknas väl inte som viktigt !! bättre att sänka farten där det inte behövs eller är något större problem med hastigheten.
Tror ni att ansvariga duckar för debatten? vanligtvis verkar dom vara pigga på att kommentera och delta men nu verkar det som alla vanliga kommentatorer har gått under jorden.
Vad ligger bakom beslutet, har vi haft många olyckor? Eller är beslutet taget för att det anses politiskt korrekt att sänka farten. Det är inte farten som är problemet, det är dåliga förare.
Lidköping igen, sänkta hastigheter, höjda p-avgifter, p-kaos vid arenan.
Det vore kul med något positivt
Så blir det när hastighetstalibaner får bestämma. Snart är vi tillbaka till hästkärrornas tid. Tydligen nostalgiskt för vissa. LEDSAMT!!!!!
oj oj vart f-n ska det sluta
Kan inte alls förstå mig på detta totala kaos som skapats omkring alla olika hastigheter i stan..man vet ju inte längre när man åker vilken hastighet som gäller..alla gator har ju olika hasighet..detta gör bara invånarna irriterade och leder ju ingen vart….förslag för att skapa ordning igen: skapa en inre centrumzon där 40 gäller och en yttre zon där 60 gäller..med undantag för utanför skolor där 30 vore lämpligt som idag.
Man kan undra om det är ett skämt med de nya hastighetsskyltarna. Hastigheterna i rondellerna är höjda, Hamngatan har fått höjd hastighet utanför Kapellet och resten sänkt. Vissa farliga korsningar har fått höjd hastighet till 60 (t.ex utfarten vid Tändsticksfabriken).
Är Lidköping ingen kommun längre? Eftersom man plockar ned nästan alla kommunskylltar som innebär 50km/tim vid infarterna till ”stan”.
Ingen ide att sätta hastigheter som ingen bryr sig om iaf! 50km/h är lagom i stan. 30km/h utanför skolor å dagis mm. Å 70km/h på ringleden. Folk blir ju bara irriterade på för låga hastigheter som ingen respekterar iaf!
Det är så förvirrande och det finns ingen som helst logik i skyltningen. Jag har frågat en person med insyn i planeringen och ”goddag yxskaft” skulle vara ett bra svar jämfört med det svar jag fick. Frågade en gång till och fick då svaret ”men lyssnar du inte eller fattar du trögt”. Jag tror att vi är många som fattar trögt här i Lidköping!