Här är fartgränsen 40
Publicerad tisdag, 13 juli 2010, 09:24 av Björn SmitterbergKartegårdsvägen – mellan Dalängsskolan och Rådarondellen – har länge varit ett problem då den inbjudit till höga hastigheter. Nu har Ronney Hedvall fotograferat och kommer med ett färskt bildbevis på fortkörning.
Gatan har under senaste året byggts om för att minska farten, men det har inte hjälpt, anser Ronney Hedvall vars klagomål riktar sig mest mot Lidköpingsnytt för att redaktionen inte medverkar till att trafikanter sänker farten opch dessutom mot kommunen vars åtgärder han anser vara otillräckliga. Enligt Ronney Hedvall är tolv grannar överens om att på olika sätt agera för att få kommunen och polisen att ingripa. Mailbombning mot kommunkontorets trafikenhet är en metod som prövas, enligt honom.
Säkert är det många som överskridit 40-gränsen på den här vägsträckan. Men kritiken gäller nog främst de som medvetet gasar på längs gatan.
Sjukt att det är 40 där, skulle kunna var 60 eller 70 utan problem….En rak väg utan hinder!! Man tappar respekten för hastigheter när dom sänker till 40,60,80 på helt onödiga väg sträckor! 40 i stan kan vara bra men 50 passar bättre!! Inte alls nöjd med detta!!
Jag tycker det är bra att ha 40 km:s hastighet i stan,men varför ska det vara 40 mellan Dalängen och Rådarondellen? Det skulle vara 50 km fram till överfarten av cykelvägen vid rondellen.Sen är det ju 50 km/tim från rondellen upp till Råda.
har vi fått en ny trafikpolis i stan
Vansinnigt att sänka hastigheten på denna raka till 40 km/h.
Vad finns det för motivering till detta?
Har det varit ovanligt många incidenter på denna raka som jag missat?
Jag åker där ett par gånger varje dag och har aldrig sett eller upplevt att hastigheten på något vis varit för hög. Rak fin väg med bra sikt.
Kan ju dock tycka att låtsaspolisen som bor längs med vägen är en relativt stor säkerhetsrisk med sin handmålade skylt ”laser kontroll” eller vad det nu står….
Det här är bara ett bevis på att särintressen i en småstad genom lobbyarbete kan få till vilka dumma beslut som helst. Rak väg, bred gräskant mellan körbana och cykelbana, inga korsande vägar förrän strax innan rådarondellen. Men det lönar sig visst att vara gnällspikar i denhär stna.
Vi har inte lobbat, vi gillar heller inte den inkonsekventa trafiksäkerhetspolitik som Tora Gustavsson avgudar.
Detr har förekommit en del rätt avancerade ”påtryckningar” för att få ner hastigheten på den aktuella sträckan p g a trafikljudet. Jag har en släkting som bor där så jag har hört en del om detta. Om sedan R har deltagit, det känner jag inte till.
Vi har föreslagit olika åtgärder, men ALLA har avslagits av ansvariga på Lidköpings Kommun. Dom vet ju bäst själva, bl.a. att göra vägen 3 m smalare och då vara övertygade om att folk kör långsammare.
De kunde ju åtminstone lagt s.k. ”tysta” asfalt, men icke.
farthinder som det utanför infarten till Netto kan man inte ha för då går framvagnarna sönder på utryckningsfordonen. Att inte framvagnarna går sönder när de kör till Råda är en gåta. Enl. räddningschefen är det lika många utryckningar söderut.
Blomlådor får man inte ställa ut,trots att dessa sänker farten, men bara om man BOR på gatan.
Då gäller inte trafiksäkerhetsregler.
Det var väldigt skönt att höra att mina skattepengar inte går till en massa åtgärder på denna väg. Som någon annan sa – du är inte den ende som bor bredvid en trafikerad väg- Du visste att den fanns när du flyttade dit.
Ett bullerplank lär kosta minst 3 miljoner, det är nog sista utvägen för kommunen om inte farten sänks.
Vadå kommunen???? Kommunen är vi tillsammans. Det är våra surt förvärvade slantar du ”spelar med” när du pratar, ”tysta asfalt, flyttning av vägar, farthinder” och vad det nu kan vara. Detta på en väg där man inte vinner något annat än att du får mindre att reta dig på. Jag hoppas vid gud att du får betala planket själv, du och dina 12 grannar.
Är du trög i tänket?
Jonas Sundström har föreslagit ett plank för 3 miljoner.
INTE JAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eller någon annan på Lilleskogsvägen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
För ett år sedan la man ny asfalt för MINST ½ miljon, men man tänkte inte på att lägga s.k. tyst asfalt, vilket hade i detta sammanhang varit en försumbar kostnad.
Problemet finns hos Samhällsbyggnad. RING DIT om du törs!
Hahaha den repliken har jag inte hört sedan jag gick i skolan. Jag tänker inte ringa Jonas… jo kanske föresten. I den argumentation som jag tidigare har läst från dig, verkar det som du har varit egen företagare. Är det så att du har tagit för mycket betalt av dom som anlitat dina tjänster och har mycket pengar över tycker jag du skall bygga ett plank. Är det däremot så att du och dina 12 vänner lobbar för att jag och alla andra medlemmar i Lidköpings kommun skall bygga planket åt er, genom kommunens försorg, är ni fel ute. Jag tycker det är bra att Lidköpingsborna, genom dig har fått insikt hur det går till, och kan hjälpa till att stoppa galenskapen i tid.
Vad är det du är emot egentligen? Hastigheten på en gata som du har 10-20? meter från ditt hus? Eller är det ”bullret”? Om det är bullret så hjälper inte att sänka hastigheten om du nu trodde det. Jag kan komma och cykla förbi på min cykel och tuta i en vuvuzela så får du se att det kan låta om något som går i 5km/h. Låter på er som att ni skulle klaga på om det fanns en flygplats bredvid och planen gjorde 300km/h när de lyfte så vore det hastigheten som är det jobbiga och inte ljudet. Eller är det hastigheten ni klagar på för att ni tror att ni blir av med ljudet då?
Max 4 meter.
Och? Du har inget mer att bemöta mitt inlägg med att du bor 4 meter från vägen? Skönt att höra för då tycker jag du ska ta och tänka på hur de som bor 4 meter från betydligt värre trafikerade vägar har det. Om de har det värre så har ju du inget att klaga på eller hur? Det är ju din logik.
Varför sätter du inte upp ett bullerplank istället för att ha den mest kortklippta häcken på hela rakan om nu bilarna stör något så fantastiskt….eller missar du att se någon fortkörare du kan irritera dig på då…Vägen går inte 4 meter från ditt hus utan tomtgränsen går möjligtvis 4 meter från vägen..
Dessutom får ni inte alls parkera som ni tidigare gjort utmed huvudleden på rakan! Det är rejält mycket trafikfarligare att göra en så fullständigt korkad parkering än att någon riktigt fartdåre blåser förbi i 50-60 km/h…
Red vill påpeka att det i debatten förekommer uppgifter om saker som gjorts och inte gjorts som numer inte går att kontrollera närmare.
Denna gata är också skolväg för barn på Dalängsskolan och Stenportsskolan. Vi är inte emot de som kör i 50 eller som nu 40, utan de som kör i motorvägsfart.
Skolbarnen använder inte vägen. De som cyklar har en fin cykelväg vid sidan av vägen.
Erik du har fel. Det är 50 från rondellen upp mot Råda.
Men ni som klagar på att det är för låg hastighetsgräns.
Handen på hjärtat, skulle ni släppa iväg en 7-åring på cykelvägen till skolan, när ni vet att det åker bilar och MC 3 meter ifrån dem i farter som OFTA överstiger 100 km/tim?
Förarna är i samma ålderskategori som de som är överrepresenterade i olycksstatistiken, c:a 25 år, obältade och onyktra!
För mig börjar vägen till Råda vid Dalängskolan. Detta är en väg utan in och utfarter vilket gör att det är en säker vägsträcka som borde vara minst 60 på som andra genomfarter i stan. Detta gäller fram till infarten till Brandstationen och Lilleskogsvägen samt övergångstället för cykel/gång vägen där farten borde sänkas till 50.
Efter rondellen är det in och utfarter till villa områden och till Netto där jag kan förstå om man sänkt farten.
Det farligaste stället på vägen upp till Råda är backkrönet ovanför Tomtehagsvägen där man måste köra på fel sida över krönet pga farthinder.
Erik, kan du inte läsa?
Det är 50 från rondellen mot Råda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja, jag klagar på att det är för låg hastighetsgräns. Hur är förhållandet mellan hastighet /avståndet mellan barn och bilar på Järpås/Örslösa/Tolsjövägarna? Hur många dm är det i stadstrafikens 40?
Lagstiftning skall ha ett folkligt stöd. Hastighetsgränserna måste vara logiska. Görs en stor del av befolkningen till hastighetsöverträdare med 10-20 km/h då finns en ökad förståelse för de som kör 20-40 för fort.
De som som kör över 100 där bryr sig överhuvudtaget inte om vad som står på skyltarna. Det gjorde de inte i fjol heller då det var 50.
Får förresten 7-åringar cykla till skolan?
Ytterligare ett ställe med helt fel hastighetsbegränsning. Att det är 80km/tim i rondellen och bara 40km/tim på vägen upp mot Råda som en gång i tiden var 70 väg. Rak och fin väg utan cyklister och gångare borde vara minst 60 väg.
Återinför 50 i hela stan så slipper vi dessa konstiga hastigheter som nu är.
Skandal att denna väg har 40-Km/h begränsning.
En av dessa tolv grannar som tydligen är med och sätter hastighetsbegränsningar på denna raka fina väg ställer dessutom ut sin bil+släpkärra för att bromsa upp trafiken…Smart sätt att leka hobbypolis på….
Kommunen har ålagt oss fastighetsägare att klippa det kommunala gräset i diket.
Vidare är det tillåtet att parkera dygnet om på Kartegårdsvägen, precis som på vilken annan gata som helst i stan, bara man följer datumreglerna.
Det är inte tillåtet att parkera på huvudled.
Redaktörn!
Jag har aldrig påstått att Lidköpingsnytt skall uppmana bilister att sänka farten, däremot är jag kritisk till att du censurerar mina insändare i detta ärende.
Det vanligaste felet är att den som skriver staplar egna argument i det ena inlägget efter det andra. Ta en sak i t aget! Och håll i ämnet. /red
Finns väl knappast ett vägavsnitt i västra Sverige som skapat ett sånt enormt intresse vad gäller hastighet. Vissa av fastighetsägarna utmed gatan verkar ha fått för sig att de är de enda som bor utmed en trafikerad gata och har till och med fått kommunen att flytta stråket några meter från tomtgränserna vilket naturligtvis inte var tillräckligt. Gatan som faktiskt inte har några utfarter från tomterna skulle väl stängas helt för att tillfredsställa klagarna vilket antagligen blir nästa åtgärd!!?? .
Är det boende längs vägen som arbetet för en sänkning av hastigheten pga att de anser sig vara störda av trafiken?
En sänkning kommer nog inte göra så mycket för de som redan körde för fort när det var 50.. Personligen försöker jag hålla 40 där nu men det är svårt när man inte ser något vettigt skäl för sänkning just på den sträckan.
En motivering till varför det är 40km/h? Någon som vet?
Vi som bor här, har inget att göra med sänkningen till 40.
Att det är 40 är en konsekvens av att det ska var det i hela stan.
Det är väl att det ska vara samma hastighet i hela stan, alltså 40km/h inom tätbebyggt område. Att det sedan blir otroligt fel hastighet på vissa sträckor är väl något som får komma på köpet då så att säga. Varför just 40 och inte 50 vet jag däremot inte om det var det du undrade över.
Att ni orkar hur gamla är är det så farligt att det är 40 km varför inte bara följa hastigheten som är i stan och sluta gnälla nu har dom bestämt att det är nya hastigheter i stan och det är ingen ide att ni gnäller bara att följa istället.
Det är valfritt om man vill huka sig under överhetens beslut eller på något sätt protestera.
”Dom” som du skriver är inte tillsatta av Gud utan kan avsättas, själv är jag inte villig att lyda bara för att de har en maktposition. Bara om det finns en mening och en logik som går att acceptera.
Jag tycker det är väldigt viktigt att väljare uttrycker sina synpunkter även mellan valen. Men somliga vill inte bry sig, då slipper dom. Som Eddie Meduza sjunger ”Har jag gått o lagt mig har jag gått och lagt mig”
Vilket parti är intresserade av att riva upp dettta beslut?
I den lekstuga som styr över hastigheterna i Lidköping är det inte konstigt att de här diskussionerna kommer till ytan. Att sedan särintressen, som helst vill ha bort all trafik på ett visst vägavsnitt får fritt utrymme att lufta sina fantasier är bedrövligt. Vilka argument som helst duger uppenbarligen. Bilar och mc som kör i upp till 150 knyck, skolvägar fast det finns cykelbanor precis intill you name it… De som bor intill detta vägavsnitt viste att det var en väg där när de flyttade dit.
Där har du fel.
Vägen har byggts EFTER husen.
Flyttade du in före eller efter vägen byggdes?
Flyttade du dit före eller efter att vägen fanns där ronney?
Det stämmer ju förvisso, men det får nog ändå ses som en förbättring att trafiken går utanför gatan än på som var fallet förr. Min far växte upp där och har t.ex. berättat om lastbilar som susade förbi utanför huset och tappade mjölkkannor på trottoaren…
Ronney flytta tillbaka till Vinninga så slipper du trafiken upp mot Råda.
Tror du att farten minskar på Kartegårdsvägen då?
Alla andra vill ju höja farten till 50 eller 60 det är ju bara du som klagar här på Lidköpingsnytt.
Läs HELA insändaren innan du anklagar mig, PAJAS!
Funderar lite på tonläget. Kanske får man mer trovärdighet i sin debatt om man inte försöker med verbal misshandel av sina motdebattörer? Jag vet inte, men kan liksom tänka mig det!
Skulle nog inte kalla någon PAJAS här. Om jag förstått alla dina insändare rätt uttalar du dig dessutom för flera fastighetsägare. Tror inte de gillar din något uppskruvade ton!
En gång, bara en gång, kanske du skulle pröva mitt råd? Jag tycker hellre det är bättre att ge dig ett råd för man märker ju nästan att du är arg på riktigt! Och det har man rätt till att vara, även i debatten, men det kanske inte skall synas i språket!
Jag säger inte att du är en pajas, kanske tänker det, men visst är det mycket trevligare om du vet att jag bara tänker det utan att torgföra det, eller hur?
Det är bara en tanke Ronney, gör som du vill, men jag tytcker vad jag tycker.
Jag citerar Ingemar Stenmark:
”Det går int å förklar, för folk som int begrip”.
Förutsättning för en debatt är ju att debattörerna tar till sig det som redan är sagt. Att liksom tjatig papegoja ställa samma påstående igen, som man tidigare har svarat på är pajaskonster.
Ja du Ronney. Du borde kanske ha förstått att den bild av verkligheten som du har i huvudet, inte ser likadan ut hos andra människor…. som väl är…. Det du tycker är självkart och rätt är helt åt h-ete för andra. Att debattera är inte att försöka dunka in ”min sanning” i andra. Att debattera är lika mycket att lyssna.
Nu börjar den här diskussionen mer att bli en allmän diskussion om trafikförhållandena i Lidköping. Skulle man göra något slags stor enkät om vad man anser om förändringarna, så vet vi nog vad man skulle anse. Vissa hastighetsbegränsningar – och nu avser jag sträckor med både högre och lägre hastigheter – är inte logiska och skall man få bilisterna att följa hastighetsbegränsningarna så måste de kännas motiverade.
Märklig diskussion detta! Nu är ju enligt lagen hastigheten satt till 40 km/h . Då är det upp till oss bilister att respektera det. Har vi synpunkter på att det är fel så får vi naturligtvis påverka det i de demokratiska instanser som finns. Inte bryta mot lagen bara för att man ogillar den. Då kallas det anarki och DET är något helt annat!
Tack för ert engagemang, tydligen har det retat många.
Men, kontakta dom som har ställt till helvetet, Lidköpings Kommun Samhällsbyggnad.
Jonas Sundström
Hasse Rasetorp
Tora Gustavsson
Låt dessa få höra er åsikt.
Vi som bor här har sagt vad vi tycker, men det intresserar inte makten.
Men Ronney. Det är ju bl.a. du som piskar på det du kallar för h-etet.
Eller menar du på fullt allvar att det skall vara 40 på en rak väg utan av- eller påfarter bara för att du råkar bo där, och fri fart på alla andra gator???
Finge jag bestämma, så skall det vara 50 i hela stan utom runt skolor, där bör det nog vara 30.
Hastigheter upp till ca 60-70 är till för att skydda de som befinner sig på vägen/gatan utan bil – det är ingen som diskuterar huruvida ni klarar av att hålla er bil på vägen i 40 eller 50 här. Många trafiksituationer kräver faktiskt att man sätter andra i centrum än sig själv, vilket inte riktigt verkat gå fram…
Genom Vinninga centrum har vi 40
De enda som håller sig under denna fartbegränsning
är de med rullator.
Nej och åter nej.
Det fanns ingen väg här då husen byggdes.
Bullerplank hahahaha, vad löjligt för att personbilar passerar…
Vad ska då de som bor på andra sidan stan begära för det verkliga oljudet från motorstadion???