Debatt: Ordning och reda i kommunens ekonomi
Publicerad onsdag, 28 juli 2010, 04:45 av Björn Smitterberg– Vad får vi kommuninvånare ut av att Lidköping har ett stort kapital att ta överskottet från, frågar moderaterna Bertil Jonsson och Annika Håkanson i en debattartikel.
Ordning och reda i kommunens ekonomi
Lidköping har som kommun en unik ekonomi. Förutseende Lidköpingsbor deltog en gång i bildandet av Gullspångs Kraft AB. Ett beslut som grundlade en förmögenhet hos kommunen som nu motsvarar ca ett års kommunala nettokostnader. Vi har under många år haft nytta av denna starka ställning då den inneburit att avkastning av kapitalet tillförts ekonomin istället för de räntor andra kommuner betalat för sina lån. Vi har haft betydligt mera pengar att röra oss med i verksamheten jämfört med övriga landets kommuner i samma storlek.
Och vi har använt avkastningen årligen. Jämfört med ”normalkommuner” i vår storlek har vi haft kostnader på mellan 75 och 100 miljoner per år mera än vad som Sveriges Kommuner och Landsting ansett vara förenligt men begreppet ”Ansvarsfull kommunal ekonomi”. Nu är det inte så att vi säger att man ska banta ner budgeten till de andra kommunernas nivå utan snarare ställa sig frågorna: Vad får vi ut av alla extra pengar vi pumpar in i verksamheten? Ger alla förbrukade pengar det mervärde till Lidköpingsborna som man som invånare har rätt att kräva? Vi är övertygande om att det krävs betydligt hårdare och mera planerade tag för att få ordning på detta för kommande år. Inte minst med tanke på de nya utmaningar som kommunen står inför med ökade kostnader för äldrevård och en stor pensionsskuld till tidigare kommunanställda som ska betalas.
I årets budgetdebatt i Lidköpings kommunfullmäktige kunde man inte finna någon som helst ambition från den styrande majoriteten (s, v, mp) att ens ta i frågan om en bättre balans i ekonomin. Målsättningen var att ligga med så liten marginal som möjligt i förhållande till vad som lagstiftningen tillåter. Man kunde inte ens precisera skattesatsen beslutsmässigt. Klart stod dock att kommunalrådet Kjell Hedvall knappast kommer att medverka till att återställa den ”engångshöjning” av skatten som gjordes felaktigt för ett år sedan. I majoritetens budget finns inte det utrymmet.
Det minsta majoritetspartiet, Miljöpartiet, flaggade för ytterligare skattehöjning. För Göran Larsson och hans partivänner har Lidköpingsborna fortfarande för mycket pengar i plånboken. För ett drygt år sedan yrkade Göran Larsson i sin egenskap av politiker i Västra Götalandsregionen på skattehöjningar i region och kommun på sammantaget en skattekrona i samma vecka. I regionen gick han bet, men i kommunen blev det en höjning med 30 öre. I år flaggade Göran Larssons Miljöparti för skattehöjning med 50 öre i regionen och hur mycket man kommer att yrka på i skattehöjning i november när kommunen prövar skattesatsen för 2011 igen, har vi ännu inte svar på. Ska man ta intryck av agerande i argumentation från Göran Larssons sida blir det minst en krona till. Och kom ihåg att Miljöpartiet är en del av majoriteten i Lidköping idag.
Vi moderater anser att Lidköpings kommun har råd att göra saker som andra kommuner inte kan göra, men vi ska veta vad vi får ut av dessa satsningar som högre kvalitet i verksamheten och i form av ökad konkurrenskraft. Den starka balansräkningen ger oss möjligheter till satsningar och investeringar som inte hade varit möjliga utan tidigare generationers framsynta Lidköpingsbor. Men den bör också ge möjligheter till en trygg privatekonomi utan upprepade skattehöjningar för Lidköpingsborna.
Bertil Jonsson, kommunalrådskandidat (M)
Annika Håkanson (M)
Vad anser skribenterna att dessa ”betydligt hårdare och mera planerade tag” innebär i praktiken?
När man läser Jonssons och Håkanssons artikel skulle man kunna tro att skatten aldrig höjts ngn gång under borgerligt styre i Lidköping.
Kanske artikelförfattarna kan svara på denna enkla fråga?
Och om det förhåller sig så att borgarna tidigare höjt skatten, kan man då förklara varför man gjorde det?