Gå direkt till Nyheten (Debatt: Moderat parodi är inte politik Joakim Grundin!)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Moderat parodi är inte politik Joakim Grundin!

Publicerad måndag, 09 augusti 2010, 09:13 av Redaktionen

ikondebatt Vänsterpartisten Ove Nordström i Lidköping går i en debattartikel i polemik med moderaten Joakim Grundin som i helgen publicerade en debattartikel i Lidköpingsnytt och kritiserade Socialdemokraternas valtaktik.

Klicka här för att se Grundins artikel:

Debatt: Socialdemokratisk desperation inleder valrörelsen Skriven söndag, augusti 8th, 2010

 

– – – –

 

Grundin anklagar oppositionen för att inte redovisa några konstruktiva förslag utan istället ägnar sig åt att granska Alliansen.

Det är ju själva stommen i en demokrati att oppositionen skall granska makten för att eliminera ev. maktmissbruk. Har Grundin och Moderaterna något emot detta?

 

Och påståendet att oppositionen inte redovisar någon politik. Det är väl enkelt för Grundin att gå in på oppositionens gemensamma hemsida, rodgron.se och läsa. Där finns alla gemensamma överenskommelser. Fritt fram för vem som helst att läsa.

Och vilka förslag redovisar du själv i din artikel Grundin?

 

När det sen gäller pensionerna så skriver Grundin att påståendet om att Sverige beskattar pension hårdare än lön är missvisande. Förhållandet är enl. Grundin tvärt om, så att lön i Sverige beskattas hårdare än pension. Varför säger då Grundin att det är pensionsbeskattningen som skall sänkas? Vad menar Moderaterna?

 

Sen avslutar han med att ställa tre frågor till oppositionen.

 

1:”- Vilka samhällsproblem vill man lösa genom att höja skatterna för tre miljoner löntagare?”

Svar: Ja vilka samhällsproblem har Moderaterna löst genom sina skattesänkningar?

 

2:”- Hur blir ungdomsarbetslösheten lägre genom att kostnaderna fördubblas för att ha unga under 26 år anställda?  (sammantaget nästan 10 miljarder kronor)”

Svar: Ja vad har Alliansens politik lett till Joakim? Har du sett facit? Också i denna fråga har oppositionen  klart och tydligt redovisat sina förslag men enbart mötts av Alliansens misstro utan att Alliansen själva redovisat sina förslag. Så vad är det du vill ha sagt egentligen Grundin?

 

3:”- Hur ska pensionerna långsiktigt kunna stiga genom en nedmontering av arbetslinjen och ökat  utanförskap?”

Svar: Ja ni säger ju att arbetslinjen är införd och att den varit väldigt lyckosam. Trots detta så sjunker pensionerna i år och även nästa år, så vad har arbetslinjen då gjort för skillnad Grundin?

Och beträffande utanförskapet så är det högre nu efter fyra år av borgarstyre och då var det ändå tidernas högkonkunktur första halvan av mandatperioden.

 

Jadu Joakim, vad har era åtgärder lett till? Ändå vill ni fortsätta samma politik.

Och dravlet om pensionerna? Nu inför valet vill moderaterna sänka skatten ngt  pga att pensionerna kommer att sänkas även under nästa år. Då kan man fråga sig vad det är för politik M står för? Först gör man en pansionsöverenskommelse för att pensionerna SKALL sänkas om BNP går ner, men när detta inträffar så säger man att man inte vill att detta skall hända och så då vill man sänka skatten istället????????????   Vad var då vitsen med pensionsöverenskommelsen ni gjorde tillsamman med de andra borgerliga partierna plus S? Står ni inte ens för de beslut ni tagit? Parodi!

 

Nej Moderaterna för inte någon politik, de för någon absurd form av parodi. Något som Grundin verkligen belägger med sin enl. mig förvirrade debattartikel.

Parodi eller politik?

Ja med Alliansen kan man helt klart förvänta sig fyra ytterligare år av parodi om olyckan skulle vara framme. Men det ser nog det kloka svenska folket till att den inte är.

 

Tack för ordet

Ove Nordström (V)

32 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Nisse
Gäst
Nisse
9 augusti, 2010 08:58

Samtliga svar avslutas med frågetecken – ska vi bli klokare av det…?

Ta nu inte det här personligt, Ove – det är samma sak från alla politiker, oavsett om ni hör till Alliansen eller Rödgrön…

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 02:56
Svarar  Nisse

Du och August kanske t.o.m. håller med Grundin om påståendet att pensionärerna har lägre skatt än löntagarna? Tala om parodi!

Nisse
Gäst
Nisse
9 augusti, 2010 04:10

Jag – och där kan hända att bl a August håller med – tycker att du kan nöja dig med att hålla dig till en kommentar, om du inte kommit på något nytt… vilket du ju inte hade!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 09:41
Svarar  Nisse

Ni kräver svar men kan aldrig ge några själva.

Nisse
Gäst
Nisse
10 augusti, 2010 06:35

Right back at you!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 03:22
Svarar  Nisse

Ingen fara Nisse, och som jag skrev så är det enkelt att gå in på rodgron.se så finns alla överenskommelser där.
Jag undrar vilka svar Grundin har på mina frågor? Tycker du inte själv att det är i magstarkaste laget Nisse, att påstå på fullt allvar att pensionärerna betalar mindre skatt än löntagarna? Någonstans bör det ju finnas en gräns även för Moderaterna när det gäller att trixa med siffror och statistik för att det skall lura folk att tro något annat.

Goranz07
Gäst
Goranz07
9 augusti, 2010 10:01

Tänk så enkelt det skulle vara om man bara fick framhäva sitt eget parti och helt å hållet skita i att försöka ösa så mycket dynga det går över motståndarna,,det finns väl nåt gammalt ordspråk om att man skall hålla rent framför sin egen dörr innan..osv..osv Tänk så mycket man kunde göra istället för att bara hoppa på varandra…politiker börjar allt mer närma sej gränsen där man i sandlådan börjar kasta sand å leksaker på varandra,med andra ord ,uppträder som griniga småungar.Därifrån är steget till kiss å bajs-stadiet inte så långt.Inte konstigt att man hinner tröttna och slutar lyssna på allt som sägs och skrives redan i juni ett valår om inte ändå tidigare,,nä skärp er ta mej f**n.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
11 augusti, 2010 09:04
Svarar  Goranz07

På sätt och vis håller jag med dig Goranz07. Kanske det är dags att sätta upp ett regelverk för vilken statistik o.s.v. som får användas och hänvisas till, exempelvis SCB. Sen får man hålla sig till det oavsett vad man tycker för att det skall bli begripligt för gemene man. Det är ju omöjligt för enskilda personer att idag avgöra vad som redovisas, hur och med vilka beräkningsgrunder.
Men som sagt tidigare, en av hörnstenarna i demokratin är att oppositionen SKALL granska makten för att eliminera ev. maktmissbruk.

joachimgrundin
Gäst
joachimgrundin
9 augusti, 2010 11:00

Tre frågor. Inte ett enda svar.
Jag vet att det kloka svenska folket vill veta vad ni vill göra, så varför inte berätta det Ove?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 02:51

Som man frågar får man svar, Joachim! Påstår man på fullt allvar att pensionärerna har lägre skatt än löntagarna så bör man nog ta en skattetabell med sig ut på stan och fråga folk om de håller med. Gör det joachim och sätt dig sedan ner och fundera igenom svaren ordentligt!
Och som sagt, svaren hittar du på rodgron.se
Vilka svar har du själv betr. pensionsuppgörelsen o.s.v.?

joachimgrundin
Gäst
joachimgrundin
10 augusti, 2010 06:43

Jag föredrar att hålla diskussionen på en kunskapsbaserad nivå och förhåller mig till fakta Ove. Om man använder sig av olika beräkningsgrunder för att påvisa att Sverige har en usel skattepolitik är det ingen kunskapsbaserad nivå. Det är tråkigt att du försvarar det.

Socialdemokraternas rapport – du har väl läst den eftersom du försvarar den – presenterar två olika beräkningsgrunder. För Sveriges del har man inte räknat med sociala avgifter när man jämför pensionsskatter och löneskatter. Du anser det kanske irrelevant men kunskapen om sakförhållanden rätt viktigt. I alla fall för mig som avser ta ansvar för landet…

Jämförelsen är missvisande eftersom vissa nationers skattesystem räknar in sociala avgifter och vissa gör det inte. Tar man med de sociala avgifterna i beräkningen skattas lönen högre än pensionen även i Sverige.

Eftersom jag ställde tre frågor i min debattartikel ser jag nu fram emot att få dem besvarade av dig. Du kanske själv kan hitta svaren på rodgron.se för jag gör det sannerligen inte.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
10 augusti, 2010 09:40

Hej Joachim, det var ju kul att du vill hålla diskussionen på en ”kunskapsbaserad nivå”. Själv föredrar jag att hålla en diskussion som handlar om valfrågor på en för folket begriplig nivå, alltså en allmänt vedertagen nivå. Utan att blanda in sossarnas rapport (som jag för övrigt struntar blankt i och ej heller försvarar) så har jag själv fått uppfattningen av ALLA jag talat med, att pensionärerna idag betalar en högre skatt än löntagarna. Pensionärerna har inte fått höjd skatt men löntagarna har fått sänkt skatt och härmed har det skapats en differens mellan dessa grupper som inte funnits tidigare. M.a.o. så har Alliansen ändrat förhållandena på ett för pensionärerna missgynnande sätt. Om du anser att sossarnas rapport är missvisande så gör du dig själv precis lika missvisande med ditt utspel (det du kallar kunskapsbaserad diskussion).
Att påstå att pensionärerna i Sverige har lägre skatt än löntagarna beroende på en missvisande rapport från sossarna är inget annat än ett försök att själv vilseleda väljarna. Så ni är väl lika goda kålsupare både Moderater och sossar i så fall. Det hade räckt om du påtalat det du ansåg felaktigt i jämförelsen.
Nu skriver du ju själv: ”Om man använder sig av olika beräkningsgrunder för att påvisa att Sverige har en usel skattepolitik är det ingen kunskapsbaserad nivå.”
Tydligen var inte EU:s vedertagna sätt att beräkna den relativa fattigdomen heller på en för Moderaterna acceptabel kunskapsbaserad nivå. Här fick ju Moderaterna efter hårda förhandlingar inom EU till stånd en kompromiss för att varje land skulle kunna redovisa utifrån egna politiskt godtyckliga beräkningsgrunder. Alltså i rakt motsatt riktning mot vad du själv säger dig eftersträva här. Vad kommer det sig Joachim? Moderaterna har ju för övrigt alltsedan valet även dribblat och ändrat beräkningsgrunderna beträffande utanförskapet. Varför Joachim? Det vore väl enkelt att redovisa alla framställningar som gjordes i förra valrörelsen med exakt samma beräkningsgrunder nu som då?
Nej lägg bort din överlägsna attityd om kuskapsbaserade diskussioner över huvudet på folk och försök att hålla dig till det allmänt vedertagna och folkligt begripliga så ska du se att folks respekt för politiker ökar också.
Det är min personliga åsikt och jag tycker mig möta den även från andra dagligen på min arbetsplats och i övriga verkligheten.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
9 augusti, 2010 02:53

Ja det kan inte va lätt att försöka försvara en sånt korthus som den rödgröna alliansen… Som sagt tidigare det som du kallar olycka kallar Europa för nummer 1 i klassen vad gäller statsfinanser, tillväxt och budget. Märkligt att så många kan ha fel?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 03:53
Svarar  Agust Vråk

Det konstiga är August att när EU konstaterade att andelen relativt fattiga i Sverige ökat så ville inte Alliansen längre använda deras (EU:s) vedertagna sätt att mäta detta på. Fråga dig varför så får du också svaret på vilka som betalat krisen. Och budgetöverskottet från 2006 är som bortblåst och den enda minskning som skett av statsskulden beror på utförsäljningen av statliga bolag, varken arbetslinje eller annat trams har haft någon effekt på detta.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 03:57
Svarar  Agust Vråk

Påstår man som Grundin på fullt allvar att pensonärerna betalar mindre i skatt än löntagarna så behöver inte något rödgrönt försvaras August.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
9 augusti, 2010 06:54

Signaturen kanske skulle fundera lite på Peter Johanssons inlägg ovan?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
11 augusti, 2010 10:34
Svarar  Agust Vråk

Det är p.g.a. den ”goda” tillväxten pensionerna sänkts i år August och även nästa år och då med hela 4,5%. Betydligt mer än Anders Borg o co räknat med. Då vill de helt plötsligt sänka skatten ngt för att kompensera trots att sänkningarna är helt i linje med den pensionsöverenskommelse de själva medverkat till, förespråkat och lovordat.

Peter Reinhardt
Gäst
Peter Reinhardt
9 augusti, 2010 04:35

Hmmmm…..
Då man talar om pensionärernas inkomster och beskattning i olika länder, vilket är då det mest intressanta?
Vad som står på pensionsbeskedet eller det som landar netto i pensionärernas plånbok?
Kanske värt att fundera över….

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
9 augusti, 2010 09:38

Det mest intressanta är väl hur det är i Sverige! Inget att fundera över alls. Lika skatt för lika inkomst, svårare är det inte.Håller du också med Grundin om att pensionärerna betalar mindre i skatt än löntagarna Peter? Det verkar inget av de andra Allianspartierna göra.

Peter Reinhardt
Gäst
Peter Reinhardt
11 augusti, 2010 11:05

Nej, jag håller inte med Gundin. Till skillnad från dig så behöver jag inte dela uppfattning med de jag röstar på i varje fråga, utan jag har också en egen åsikt.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad som skall räknas in i ”skatten”. Håller man sig till enbart
inkomstbeskattning så är det riktigt att pensionärer betalar en högre skatt i Sverige.

Vad som också är sant är att Alliansregeringen sänkt skatten för pensionärerna 2 ggr under
mandatperioden. Socialisterna lyckades inte med en enda på 11 år.

Och du Ove, debatten vore mycket trevligare om alla de som inte håller med dig slapp att bli
bli kallade parodiker, mindre förstående, idioter etc. Du kan säkert föra fram ditt budskap i debatten
utan den nivån i dina debattinlägg.

Nu tar jag semester en vecka så jag återkommer senare. Fortsatt trevlig sommar!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
11 augusti, 2010 06:15

Men Peter, om jag kallar Moderaternas politik för parodisk så har jag väl för den sakens skull inte kallat någon enskild Moderat för detta? Skilj på sak och person.
Åsikter har också jag egna Peter precis som du. Men finns det en majoritet inom partiet som tycker annorlunda så böjer jag mig för det. Så jag behöver heller inte dela uppfattning i varje fråga med de jag röstar på. Precis som det skall vara i en demokrati. I sista änden så stödjer ju också du de du röstar på även i de frågor de tycker annorlunda. Eller hur?
Ha en trevlig semester!

2realist2
Gäst
2realist2
9 augusti, 2010 06:24

Varför skall just Sverige utmärka sig och diskriminera pensionärerna i skattehänseende. Många luttrade veteraner i alla partier ställer sig undrande den frågan.

oberg
Gäst
oberg
9 augusti, 2010 11:14

En undran bara! Har sverige farit så illa under lågkonjekturen och under Alliansens styre?
Med all ödmjukaste respekt, Är det något som är parodi så är det politiken i sin helhet. Snacka om The muppet show!!! Hur skulle det se ut om Iqa Hjertbergs stod och öste skit över Coop???
Nä gör reklam för det ”ni” står för och skit i att smutskasta konkurrenterna! Det är lågvatten märke på det om nåt.
Jag röstar blått för jag tror på ”arbete skall löna sig framför allt annat”

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
10 augusti, 2010 03:29
Svarar  oberg

När har det LÖNAT sig att inte arbeta Oberg?
Dock förvånas jag inte, för om man har inställningen att en Moderat BÖR fuska så mycket som möjligt men en sosse SKALL minsann inte fuska, så har man nog missuppfattat hela andemeningen med ett välfärdssamhälle.

oberg
Gäst
oberg
10 augusti, 2010 11:00

Vart kom fusket in i mitt inlägg?
Vad jag ville belysa var att det vore trevligare om politiken var rakare om de egna beslut/åtgärder/inriktningar än att fajtas i sandlådan ;)
Men det är klart att alla dessa hantverkare osv som röstar för ett högre skattetryck är sedan många av dom som sedan jobbar svart för att just slippa den skatt dom röstat fram. För det är väl så att det är fint att vara solidarisk, men i slutändan är man själv sig närmast!
Nu menar jag inte att det är rätt att jobba svart. Men tänk efter alla som vill ha högre skatter för olika ändamål, hur många har inte gjort arbete svart, eller anlitat svart abetskraft, myglat moms, justerat siffror till deklarationen osv. Ransaka er själva där och fundera sedan på vad ni tycker om skattetrycket i sverige? Moms på skatt osv!
Tack för ordet
Mvh Mats Öberg

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
11 augusti, 2010 09:44
Svarar  oberg

Men NÄR har det inte lönat sig att arbeta Mats?

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
12 augusti, 2010 01:12

När vänstern styrde och passiviserade folk med sin bidragslinje. DÅ lönade det sig inte att arbeta.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
12 augusti, 2010 02:43
Svarar  Agust Vråk

Det får du nog förklara lite bättre August, om du kan?

oberg
Gäst
oberg
12 augusti, 2010 09:08

Hej Ove,
Jag vet flera som fått tillfälliga jobb innom lantbruket( Nu pratar jag under röd flagg) som efter en eller två dagar kommit fram till att, men vi tjänar ju nästan lika mycket när vi är hemma och stämplar. Sen känner jag till ett antal som tyckt men va fan jag klarar mig på stämpling/soss pegarna så jag skiter i att jobba. Nu är det ju långt ifrån alla som resonerar så men tillräkligt många för att jag skall känna, varför i hela friden skall mina surt förvärvade skattemedel gå till sådana individer??? Så när fler har arbete och betalar (lägre) skatt samtidigt som det ställs krav på dom som inte vill göra rätt för sig. Då anser jag att det är lönsamt att arbeta! Och att DET är inte fult att tjäna bra med pengar och vara framgångsrik.

Vart var fusket Ove??? ;)

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
12 augusti, 2010 09:44
Svarar  oberg

Så för att några då resonerar så så tycker du att det är rätt att sänka ersättningen för alla andra (den stora majoriteten) som verkligen ligger i och försöker? Nej kollektiv bestraffning är olagligt och bör definitivt inte användas i trygghetssystemen.
Hur skall vi göra med allt annat fusk då som t.ex. inom momssystemet? Över 50 miljarder fuskas statistiskt säkerställt bort där. Skall vi minska avdragsrätten? Eller införa en karenssumma innan man får börja dra av moms överhuvudtaget? Varför agerar inte Alliansen lika kraftfullt i den frågan? Det handlar om betydligt större belopp. Har du ställt dig den frågan?
Och fusket finns överallt där människan breder ut sig så det får man lära sig leva med utan att behöva acceptera det.
Vi får fortsätta över javat en dag Öbbe.

Napier
Gäst
Napier
12 augusti, 2010 12:51
Svarar  oberg

Landet Sverige har inte farit illa under lågkonjunkturen, men grupper av enskilda medborgare har oförskyllt kommit i kläm, de ekonomiska klyftorna har ökat, välfärd är numera bara ett teoretiskt begrepp för sjuka, arbetslösa och pensionärer. Stadsmissionen och Frälsis m fl som jobbar på gräsrotsnivå har fått se ett ökat behov av hjälp från ”nyfattiga”.

Min högavlönade granne har bytt bil, åkt på solsemester ett par gånger i år, byggt vinterträdgård med hjälp av rotavdraget och jag ger mig sjutton på att hans fru har lyft sig här och där. sånt är inte billigt men han har råd. Andra får handla kläder second hand och sommarens utflykter går till Stadsträdgården och Villabadet.

Anders Borg har klarat de svenska statsfinanserna bra, men på vilkas bekostnad?

oberg
Gäst
oberg
12 augusti, 2010 08:56
Svarar  Napier

Jaha så du menar att om man jobbat upp sig så är man en ful fisk för att man har råd med saker???
Svensk avundsjuka på högsta nivå!
Personligen tycker jag inte arbetslösa varken skall byta bil (läs ny) eller åka på solsemester OM den andra hälften inte tjänar såpass bra att dom har råd med det. Själv har jag levt på existensminimum i 5 år (inte nu) Tack försäkringskassan, gissa vilka som satt vid makten då??? så nog vet jag hur det är att leva på lite pengar.
Företag måste startas och drivas av folk som vågar och är villiga att satsa och riskera sitt kapital. Vilka är beredda att göra det om det inte skulle vara lönsamt?