Hovbyfältets framtid kan bli valfråga
Publicerad tisdag, 17 augusti 2010, 14:00 av Björn SmitterbergFramtiden för flygfältet vid Hovby kan bli en debattfråga i valrörelsen. När det i dag för första gången skulle fattas ett beslut om att fortsätta satsningen med över sex miljoner kronor per år på driften fram till 1 juli 2012 så blev ärendet bordlagt och återremitterat. Framtiden för fältet kommer inte att avgöras förrän tidigast i oktober.
I det beslutsunderlag som fanns framgick nämligen inte vad som skulle hända om politikerna väljer att klassa ned flygfältet till en enskild flygplats utan yrkesmässig eller kommersiell trafik. Det framgick heller inte hur många flygplansrörelser som fältet har i dag.
Dagens flygtrafik bedrivs främst av Nextjet – som flyger taxiflyg åt Benders i Vara och Jula i Skara. Det bolaget drabbas naturligtvis hårt av en nedgradering.
För att behålla sin nuvarande status kommer nya regler att behöva uppfyllas från den 1 juli 2012. Bland annat krävs räddningstjänst på fältet.
– Vi tycker inte det finns någon anledning att dra ut på det hela, varför inte spara de miljonerna som går på att klassa ned fältet nu, säger Carin Lexmon, moderat oppositionsråd och talesman för alliansen.
Alliansen fick här stöd av Vänsterpartiet.
Socialdemokraterna med kommunalrådet Kjell Hedvall i spetsen föredrog att ha kvar nuvarande standard åtminstone till mitten av 2012.
– Jag ser det inte som omöjligt att få igång verksamhet här igen, säger Kjell Hedvall. Vi är ju i den djupast lågkonjunktur vi upplevt och på väg upp, så nog borde vi kunna locka verksamhet till Hovby igen.
Men nu kommer frågan inte upp i kommunstyrelsens arbetsutskott förrän om en månad och det betyder att frågan kommer att avgöras efter valet i september. Det betyder att frågan kan bli föremål för debatt i näringslivspolitiska bataljer mellan politikerna inför valet.
Genom årens lopp har åtskilliga miljoner ur kommunens kassa satsats på Hovby. Flera miljoner har de senaste åren satsats på drift – och dessa stiger nu till i snitt sex miljoner per år de närmaste åren.
– Om man räknar Hovbyfälteet som helhet handlar det säkert om långt över hundra miljoner, om investeringarna i byggnader tas med, säger Kjell Hedvall.
– Det lägger man inte ned utan vidare. Dessutom är skillnaden mellan att bibehålla nuvarande verksamhet och att klassa ned fältet bara cirka 2 miljoner per år.
Flygplatsen kallas för Lidköping Airport. Det ägs och drivs av Lidköping Hovby Flygplats AB som helt ägs av Lidköpings kommun. Kjell Hedvall är styrelseordförande och Hans Carlsson är VD.
Jaha, dags för nästa fråga som inte fega politiker vågar ta beslut om! FOLKOMRÖSTNING?
Sen finns det ju dem som är så fega att de inte vågar bli politiker.
Även den dummaste borde inse att det bara kommer att kosta
kommunen mer och mer ju längre man fortsätter med låtsasflyget!
Erbjud vägverket flygsträckan i stället för de ca 60 miljoner som kommunen ska lägga på riksväg 44 förbi filsbäck. Då kan vi ta en stor del av etapp två av nya väg 44:an samtidigt som ettan. Då sparar vi ganska mycket av de miljoner vi har lagt ner samtidigt som vi kan få en bra väg ända från filsbäck till jungvägen.
Helt rätt att lägga ner flygplatsen.
Kanske dags att starta en Dragracing klubb igen !