Gå direkt till Nyheten (De la Gardiegymnasiet får kritik för betygssättningen
”Eleverna måste få veta grunderna”)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 18 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

De la Gardiegymnasiet får kritik för betygssättningen
”Eleverna måste få veta grunderna”

Publicerad tisdag, 24 augusti 2010, 09:17 av Redaktionen

studentmossaDe la Gardiegymnasiet i Lidköping ingår i den granskning av betygsättning som Skolinspektionen gjort. Skolinspektionen har kritik mot att betygen sätts på olika grunder – och inom sex månader skall skolans ledning klarlägga hur eleverna får säker information om vilka grunder som betygen sätts på, och även vidta flera andra åtgärder för att säkra en bra betygssättning.

Det finns oklarheter i betygssättningen i gymnasieskolan. Det är inte ovanligt att lärarna tar hänsyn till faktorer som inte ska påverka när de sätter betyg. Skolorna brister också när det gäller uppföljning och analys av betygssättningen. Det visar Skolinspektionens granskning av betygssättningen vid 30 gymnasieskolor.

För att läsa hela utredningen och Skolinspektionens beslut om De la Gardiegymnasiet – klicka här

– Betygen är avgörande för eleverna både när det gäller vidare studier och möjligheter till arbete. Därför borde det vara grundläggande för skolorna att ha system för sin betygssättning som motverkar godtycke och ger rättsäkra och likvärdiga betyg så långt det är möjligt, säger Elisabeth Porath Sjöö, projektledare Skolinspektionen.

– Många skolledningar arbetar inte aktivt med att följa betygen i den egna skolan och sammanställa resultaten för att på så sätt skapa större likvärdighet. Utan ett sådant arbete är det omöjligt för skolorna att bli medvetna om brister när det gäller enskilda lärares betygssättning eller att genomföra förbättringar, säger Elisabeth Porath Sjöö.

Skolinspektionen påpekar i sin rapport att skolorna nu behöver säkerställa att betyg sätts utifrån de nationella betygskriterierna och att inte andra faktorer ska påverka. Skolorna behöver också säkerställa att betygen sätts utifrån ett allsidigt underlag där eleverna ges möjlighet att visa sina kunskaper.

• Skolinspektionen har granskat 30 gymnasieskolor, i första hand kurserna engelska A, naturkunskap A och ellära A, för att se om betygssättningen motsvarar målen i kursplanerna och vilka system skolorna har för en likvärdig betygssättning. Granskningen omfattar även användningen av nationella prov i samband med betygssättningen.

• Granskningens resultat är inte generella för alla gymnasieskolor i landet, men ger exempel på problem och vad skolor generellt kan göra för att säkra att betygen sätts på ett likvärdigt sätt.

• Skolinspektionens granskning omfattar både kommunala och fristående skolor, i 21 kommuner: Botkyrka, Enköping, Göteborg, Hagfors, Hässleholm, Karlstad, Kungsbacka, Laholm, Lidköping, Ludvika, Lund, Mölndal, Nässjö, Ronneby, Solna, Stockholm, Uddevalla, Uppsala, Vaggeryd, Värnamo, Ängelholm.

• Granskningen grundas på dokumentstudier och intervjuer med skolledningar, lärare och elever. Dessutom ingår en enkätundersökning riktad till eleverna i underlaget.