Gå direkt till Nyheten (Slut på sommarläsning?
Moderat vill stoppa bokbussen)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 11 februari 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Slut på sommarläsning?
Moderat vill stoppa bokbussen

Publicerad tisdag, 16 november 2010, 16:23 av Björn Smitterberg

bokbussenModeraten Annika Håkanson, själv politiker i kultur- och fritidsnämnden, vill stoppa det anslag som används för att bokbussen sommartid kör särskilda turer – bl a till Spikens båtgäster – för att locka med sommarläsning.
– En verksamhet som kostar 106 kronor per utlånad bok.

Enligt en redovisning lånades i somras ut 404 böcker från bussen.

– Ordinarie bokbussturer, riktade till kommuninvånare, ställs in under sommaren och istället körs bokbussen till campingplatser och gästhamnar för att serva turister. Särskild semesterlätt litteratur har köpts in för ändamålet. På svenska har jag förstått men förra bibliotekschefen torgförde för ett år sedan en idé om att böcker på tyska borde köpas in eftersom man ”hade mött så många tyska turister”.

– Vilken bild ger det av det svenska högskattesamhället? Fantastisk service? Eller slöseri? frågar bloggande Annika Håkanson.

– Själv skulle jag bli grymt förvånad om jag möttes av skattefinansierad utlåning av svenskspråkiga böcker på min grekiska favoritö. Jag, liksom de flesta turister, har bagaget fullt av egna böcker. Eller, vilket blir allt vanligare, en läsplatta. Ofta är man som turist även beredd att öppna plånboken och köpa en bok eller två. Om inte på hemspråket, så funkar det för allt fler bra med engelska.  

– I kultur- och fritidsnämnden har jag känt mig ganska ensam i min beska kritik mot sommarbokbussen. Majoriteten har glatt anslagit extra pengar till bibliotekets turistprojekt, utan att ifrågasätta nyttan och prioriteringen. Inte heller har man ansett att biblioteket borde klara av det inom ordinarie budget, som i år uppgår till 14,2 miljoner kronor.

Annika Håkansons blogg

30 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
PieterPan
Gäst
PieterPan
16 november, 2010 04:43

Här pratas det om den stora summan c:a 43,000 kr om man som politiker sitter i en nämnd som du, kan kosta på en drifts kostnad på miljoner åter miljoner utan att du blinkar. Sedan har man en tennismatch som kostar kommunen lika mycket som denna buss kostar i 5 år. Jag vi pratar pengar. Kom med ett förslag att stänga hallen i 2 månader under vinter så sparar man pengar.

megabra
Gäst
megabra
16 november, 2010 06:44

Heder åt dig Annika!! Sånt här kan vi bara inte lägga pengar på, man blir ju mörkrädd när man hör vilka vansinniga prioriteringar våra politiker gör!

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
16 november, 2010 08:19

Och så är man förvånad över att alliansen inte vann!

Medans ledande moderater undrar över kostnader för boklån lovar sossarna massa olika utvecklingsprojekt!

Olika syn på samma sak – politik!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
16 november, 2010 09:03

43 000:- hmmm. Hur mycket kostar det Moderata oppositionsrådet på ett år?

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
16 november, 2010 10:31

Jamen, Ove! Nu är du ju så där gemen i din kommentar!

Den jämförelsen blir ju inte ens ironisk! Den blir bara pinsam. Demokrati måste få kosta! Det trodde jag vi var överens om! Överge nu inte vår kommentarslinje! Alltså där vi håller på det vi är överens om! Kanske fel och skriva kommentarslinje! Är väl mer ett tankestreck!?

Nää, bättre kan du när du skall jämföra!! Ansträng dig!!!

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
17 november, 2010 08:08

Finns varken politik eller linje hos vänstern, bara desperata ”one liners”. Är du förvånad över deras isolering ute på kanten?

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
17 november, 2010 09:04
Svarar  Agust Vråk

Inte förvånad i stort! Men förvånad över Oves inlägg! Det är olikt honom att rubba demokratin! Att man fick makt i Götene innebär tydligen att man glömt hur viktigt det är med information om man är i opposition!
Minnet verkar bra, men kort!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
17 november, 2010 10:06

Inga problem med minnet alls Jörgen. Demokrati kostar och ska naturligtvis kosta det som behövs. Vad jag vänder mig mot är Moderaternas sätt att ondgöra sig över en i sammanhanget struntsumma till skillnad mot den reaktion de hade när Hedvall ifrågasatte oppositionsrådets kostnad för ett arbete som inte ens var heltid. Egen härd är guld värd som man säger. Detta visar Moderaterna med eftertryck.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
17 november, 2010 11:07

Nääämen Ove då!! Detta kallas ju efterhandskonstruktion!!!

I ditt första inlägg fanns inte ens en vink om att du menade hur M reagerade! Det kommer nu! Ditt första inlägg kan bara tolkas så att du tycker att demokrati skall krympas för oppositionen. Och med den tolkningen faller dina tankar rakt in i mallen för ditt partis historia!

Elof
Gäst
Elof
17 november, 2010 11:48

Där håller jag inte med dig om din tolkning. Tycker det är uppenbart att han vill ställa dessa 43k per år mot den kostnad som det är för moderaternas oppositionsråd. Att alltså dessa 43k är en piss i havet jämfört med den kostnaden som moderaterna inte alls ondgör sig över men som ändå är betydligt större. Kanske kan oppositionsrådet låta bli och plocka ut sin ersättning en månad per år så kan bokbussen få åka på sina resor och serva turisterna, svenska som utländska, varje sommar?

Maerwi
Gäst
Maerwi
17 november, 2010 03:19
Svarar  Elof

Och jag tycker att man ganska tydligt kan tolka ditt inlägg att du håller med eftersom du själv föreslår att oppositionsrådet skall avstå sin lön för att Lidköpings kommun skall kunna låna ut böcker till tyska turister.

Skrattretande kritik från Elof, Oven m.fl här nu.

Menar ni på fullaste allvar att man inte skall kunna ställa sig negativ till vad man tycker är onödiga kostnader bara för att kostnaden understiger oppositionsrådets månadslön? Löjeväckande…

Elof
Gäst
Elof
17 november, 2010 11:34
Svarar  Maerwi

Tyska turister? Mig veterligen så är väl alla som besöker bokbussen välkomna att låna böcker vare sig det är tyskar, svenskar eller kanske till och med lindköpingsbor. 43k för denna service är en piss i havet så jag tycker att man ska lägga sin energi på att leta vettigare saker att spara på om man nu vill spara. Sedan gällande oppositionsråd så är min åsikt att jag är tveksam till att ett sådant ska bekostas av Lidköpings skattebetalare för en heltidstjänst.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
18 november, 2010 12:09
Svarar  Maerwi

Inte alls, men man får ju också acceptera att andra tycker annorlunda. Sen missförstår du tydligen min kommentar ang. oppositionsrådet. När den debatten rasade ang. oppositionsrådet så framkom det i debatten att detta knappast var en heltidstjänst och att det enbart var en kostnad som inte gav något tillbaka. Då blev det ett ramaskri (helt naturligt) från Moderaterna av demokratiska själ förmodar jag. Kostnaden var inget man ens tog upp från deras sida då. Nu gnäller Håkansson över 43 000:- vilket jag ser som ett typiskt Moderatgnäll. Anledningen är att hon ser bara en utgift på 43 000:- som kan ifrågasättas, men alla arbetstillfällen och pengar som turismen för med sig tar hon inte ens upp i diskussionen. Vad tror du själv? Tror du turismen ger kommunen ett minusresultat på kontot p.g.a. dessa 43 000:-? Småaktighet för mig, ingenting annat.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
17 november, 2010 03:59
Svarar  Elof

Ove på kvällsskiftet: Då rycker den trogne Elof in!

Elof
Gäst
Elof
17 november, 2010 11:36
Svarar  Agust Vråk

Kanske dax att vakna för dig? Mig veterligen så är det ingen som jobbar kvällsskift vid 11-tiden på förmiddagen.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
18 november, 2010 08:01
Svarar  Elof

Är vaken, fråga Ove (Elof?) det var han som skulle jobba kvällsskift idag!

Elof
Gäst
Elof
17 november, 2010 11:48
Svarar  Agust Vråk

Jorgen_Oberoende_liberal på kvällsskiftet: Då rycker de trogna Agust Vråk och Undrandeinflyttad in!

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
18 november, 2010 08:03
Svarar  Elof

Aha, jobbar Jörgen också kvällsskift? Det var något nytt…

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
17 november, 2010 01:08

Nejdå Jörgen, det är din ”vinklade” tolkning. Ungefär som hornPär läser bibeln. Det är ganska intressant att lämna en kommentar lite öppen för spekulation. Om du var osäker på vad jag menade kunde du enkelt ställt den frågan men icke, det blev direkt en Larssontolkning som visste vad jag menade, och nu i slutklämmen får du även in ”mitt” partis historia. Seriöst?

UndrandeInflyttad
Gäst
UndrandeInflyttad
17 november, 2010 11:52

Du Ove Nordström politiskt förespråkare för V. Ta dig på allvar blir allt svårare o svårare. Dit engagemang i huruvida vi skall ha ett oppositionsråd eller inte och kopplar det till insändaren synpunkt i onödiga utgifter för en onödig service är för mig obegripligt. ”Många bäckar små brukar det kallas” Du brukar ha synpunkt på att debattörer inte håller sig till ämnet. Även en annan fråga, varför ifrågasätter du oppositionen i vår kommun Lidköping. du borde engagera dig i dit eget ansvarsområde, Götene eller vill de inte lyssna på dig där.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
18 november, 2010 12:13

Debatten är fri vet du Undrande Inflyttad, iaf i min värld och det tycker jag är viktigt att slå vakt om.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
17 november, 2010 09:43

Ja precis, demokrati måste få kosta. Och man skulle kunna se rätten till bildning och tillgången till ett bibliotek, eller bokbuss, som en demokratifråga.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
17 november, 2010 10:14
Svarar  erik_lisch

Du skriveer ”Man SKULLE KUNNA se osv….” Jaha, vad hindrar dig? Jag tycker nog man skall se tillgången till ett bibliotek som en demokratifråga!

Men vore kul höra hur du menar med att man skulle kunna!! Innebär det att andra demokratifrågor har företräde??

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
17 november, 2010 11:07

Ja. det var väl lite av en underdrift. Det ÄR en demokratifråga.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
17 november, 2010 11:51
Svarar  erik_lisch

Men du sa inte så!! Det kan vi vara överens om??

CurJoh
Gäst
CurJoh
17 november, 2010 01:40

Jörgen. Var någonstans skriver Annika om biblioteket ? Det handlar väl, om jag inte missförstått alltihop, om en bokbuss som kuskar runt extraturer för att låna ut böcker till semesterfirare. En service som sannolikt inte är så efterfrågad att den är värd priset. Jag skriver sannolikt eftersom jag inte har siffrorna. Skulle det visa sej att våra semestrande gäster verkligen vill ha denna service är väl inte kostnaden så hårresande och då kanske den skall vara kvar. Agree ?

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
17 november, 2010 02:46
Svarar  CurJoh

Har du hakat upp dig på något jag skrev? Vet inte riktigt var du vill komma? Min kommentar ovan riktar sig mot Erik_SP

CurJoh
Gäst
CurJoh
17 november, 2010 10:37
Svarar  erik_lisch

Jag ser framför mej hur kunskapstörstande semesterfirare köar vid bokbussen för att öka sin bildning med en kasse böcker att studera i solstolen eller på segelbåten. Tänk om de återvänder till sina hemorter högljutt klagande över bristen på demokrati i Lidköping på grund av att de inte hade tillgång till en bokbuss där de låg på däck och solade vid bryggan i Spiken. Jag förmodar att Du, om Du nu tar någon semester, springer runt dagarna i ända och letar bokbussar för att kunna höja Din bildningsgrad och Ditt demokratimedvetande.
Jag är skeptisk.

2realist2
Gäst
2realist2
16 november, 2010 09:27

Sån´t kallas för ”Att sila mygg och svälja kameler”.

7sovar1
Gäst
7sovar1
17 november, 2010 12:18

Håller med Annika helt och hållet.
OveNordström vad har sakfrågan med oppositionsrådets kostnad att göra? Låg nivå……..