Gå direkt till Nyheten (Rälsbrott stoppar tåget)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 17 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Rälsbrott stoppar tåget

Publicerad Tuesday, 30 November 2010, 11:00 av Björn Smitterberg

Den gamla rälsen på Kinnekullebanan har svårt i kylan. I dag har tågen mellan Mariestad och Lidköping fått ersättas av bussar på grund av rälsbrott mellan de båda städerna. /.

12 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
30 November, 2010 11:09

“Trafikverket har i en skrivelse till regeringen (TRV2010/26674A) redogjort för konsekvenserna av regeringens beslut om att sänka planeringsramarna till järnvägens drift och underhåll med 700 miljoner kronor per år. Trafikverket konstaterar att konsekvenserna skulle bli förödande.”

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
30 November, 2010 01:12

I debatten försöker de röd-gröna att angripa anslagsnivåer för drift och underhåll av våra järnvägar. Budgeten för drift och underhåll av våra järnvägar var 2006 3,8 miljarder kronor när alliansen vann valet. 2010 var statens budget för drift och underhåll av våra järnvägar 5,6 miljarder kronor. Slutsatsen är att alliansregeringen ökat anslagen till drift och underhåll av våra järnvägar med inte mindre än 47% fram tills nu.
Ytterligare en “sanning” som föll platt!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
30 November, 2010 07:17
Svarar  Agust Vråk

Det är Trafikverkets sanning August. Det är de som kommer med kritiken. Var har du hämtat siffrorna? Du hänvisar inte till källan.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
30 November, 2010 07:38
Svarar  Agust Vråk

Budgetramar:
2007 2008 2009
Totalt 5 165 4 958 4 438
Drift, underhåll och tågtrafikledning, anslag och bidrag 3 574 3 574 3 574

Källa: Banverkets verksamhetsplan 2007-2009

Sen kan man ju diskutera om Alliansen haft så stor del i denna verksamhetsplan daterad 2006-12-21
Nu var det som sagt Trafikverket som varnade för konsekvenserna om man skall spara 700 milj. på drift och underhåll. Det som August försöker anklaga de Rödgröna för.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
1 December, 2010 07:44

Ur RiR 2010:16:
Underhåll av järnväg Banverkets kostnader för driftsledning, underhåll och reinvesteringar ökade mellan 2002 och 2009 med cirka 3,4 miljarder kronor till 6,6 miljarder kronor i löpande priser. Nyinvesteringar ökade under samma period med 8,3 miljarder kronor till 12,7 miljarder kronor.
Föreslår att du läser Riksrevisionens sista rapport. De konstaterar följande:
1. De menar att Trafikverket inte har belägg för att det saknas pengar till underhållet.
2. De har i samma rapport också konstaterat att järnvägsunderhållet kraftigt förbättrats de sista 4 åren.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
1 December, 2010 08:47
Svarar  Agust Vråk

Kostnaderna för drift och underhåll var 2009 lägre än 2002. Källa DN och regeringskansliet.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
1 December, 2010 09:33
Svarar  Agust Vråk

1 Bara för att Riksrevisionen säger detta så behöver väl inte det betyda att de har rätt? Eller har Riksrevisionen själva besiktigat spår och växlar?
2 Sverige är det land som lägger minst pengar på underhåll / tågkm i hela Europa. Jämför bara med Norge och Finland så har de ett mycket mer omfattande underhåll.
Så jag förstår uppriktigt sagt inte vad det är du försöker försvara?

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
1 December, 2010 07:45

Om nu Alliansen inte har haft så mycket med den planen att göra så faller ju hela anledningen för dig att yttra kritik mot den eller hur?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
1 December, 2010 09:28
Svarar  Agust Vråk

Jag har fortfarande inte riktat någon kritik August. Jag presenterade Trafikverkets kritik mot neddragningrna. Svårt eller? Verkligheten de senaste dagarna och veckorna visar väl trots detta ändå att det ligger ngt i det de säger. Att du sen i vanlig ordning vill gå tillbaka till 2006 och kritisera sossarna är ju din sak. Men det har ju inget med min kommentar att göra.

Guest
Gäst
Guest
1 December, 2010 09:21

Besparingar gjordes redan på sossetiden (2006). Jag meddelade dåvarande banverket i juni 2006 att det saknades massor av rälsspik bl.a. vid Västerplana. Det svar jag fick var att det var olagligt att vistas på spåret. IDIOTER!

snorren
Gäst
snorren
30 November, 2010 03:22

Är det inte banan så är det fordon ständigt återkommande ursäkter, kanske är det så att investeringarna som gjorts i nya fordon är en riktig miss. Fast som vanligt ingen som tar ansvar, sen är det nog så att det är okey med beläggning av resande söderut men att det är mycket dålig beläggning norröver så om det skulle bli aktuellt med investeringar så måste man nogifrågasätta detta
Skattebetalare

Danne Dyckert & K H
Gäst
Danne Dyckert & K H
1 December, 2010 06:04

Tur man åker bil till jobbet så man slipper en massa trassel…