Gå direkt till Nyheten (“Kinnekullebanan behöver rustas upp!”
Triangelspår bör byggas omedelbart)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 18 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

“Kinnekullebanan behöver rustas upp!”
Triangelspår bör byggas omedelbart

Publicerad Wednesday, 15 December 2010, 16:08 av Björn Smitterberg

genre_kinnekulletaag_200lop– Kinnekullebanan är i stort behov av upprustning i form av nya spår och växlar. På flera håll är infrastrukturen starkt eftersatt och reseupplevelsen för resenärerna är undermålig. Hastigheten behöver höjas för att snabba upp restiderna.
Meningarna är hämtade i det nya kollektivtrafikprogrammet för Skaraborg som kommunfullmäktige i Lidköping tillstyrkte vid sitt möte i måndags.

I kollektivtrafikprogrammet pekas Kinnekullebanan särskilt ut för sitt behov av upprustning. Bl a pekas på behov av fler mötesplatser. Mellan Lidköping och Mariestad finns i dag bara mötesplats vid Forshem. Var de nya mötesplatserna skall vara kräver en särskild utredning men helt klart är att åtgärden skulle medföra utökade trafikmöjligheter.

Längs banan behöver också en del av plattformarna byggas om – de är för korta för de nya tågen.

– Ett triangelspår som förbinder Kinnekullebanan med Älvsborgsbasnan vid Håkantorp är en nyckelinvestering. Det skulle knyta samman Skaraborg med Tvåstadsområdet, restiderna jämfört med bil och buss kan minskas.

– Triangelspåret bör byggas omedelbart, står det. Byggtiden beräknas till fyra år, och kostnaden till mellan 60 och 75 miljoner kronor.

 genre_kinnekulletaagokt06

Det framförs i programmet att en elektrifiering skulle vara bra och öka effektiviteten på banan – men priset är högt. Cirka 3,5 miljoner kronor per kilometer.

Trafikverket har avsatt en pott på 200 miljoner kronor för upprustning av Kinnekullebanan, Viskadalsbanan och Norra Bohusbanan. Potten skall räcka flera år.

3 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
fologits
Gäst
fologits
16 December, 2010 05:41

Varför triangelspår så snabbt. Testa med att byta färdriktning i Håkantorp. Metoden används I Herrljunga utan några som helst problem. Varför elektrifiering? Satsa på konvertering till egenproducerad biogas.

jonasgu
Gäst
jonasgu
19 December, 2010 08:52
Svarar  fologits

Anledningen till elektrifiering kan ju vara att detta är den enda oelekrtifierade banan Västtrafik kör på. Att kunna köra samma tågtyp i alla omlopp innebär samordningsvinster på flera sätt bland annat i form av underhåll. Kinnekullebanan kan även användas då för att leda om godståg när andra vägar blockerats utan att man måste leta diesellok. Att byta färdriktning under en resa tar tid: I Herrljunga görs detta när tågen nått sin slutstation. I Håkantorp innebär rikningsbytet att resenärer får vänta under resan och att målet nås senare och det minskar tågets konkurrenskraft i form av längre restider.

fologits
Gäst
fologits
5 January, 2011 05:02
Svarar  fologits

Tåg som kör sträckan Uddevalla-Borås-Varberg och sträckan Uddevalla – Stockholm byter snabbt och utan besvär åkriktning i Herrljunga. Bör testas om det finns intresse före man man bygger triangelspår