Gå direkt till Nyheten (Vägarna i Götene och Lidköping blir målet i ny turistsatsning)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 16 juni 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Vägarna i Götene och Lidköping blir målet i ny turistsatsning

Publicerad Thursday, 16 December 2010, 14:27 av Björn Smitterberg

Romantikens väg kallas den långa vägslinga som skall binda samman små och stora satsningar på turismen i Götene och Lidköpings kommuner nästa år. Det är ingen kort vägslinga – den kommer att ta flera dagar att åka med bil även om bara några av attraktionerna längs vägen utnyttjas.

Ännu är inte allt klart. Ena änden är Kinnekulle och Lundsbrunn, i sydväst täcker den nästan ned till Lidköpings kommungräns och blir samlingsvägen via Kålland mot Spiken och Läckö.

– Vägens sträckning är inte exakt, men tanken är att markandsföra vägen och allt det man kan finna längs vägen eller med avstickare från denna. Hittills har cirka 15 företagare anmält att de vill delta i det hela. De stora dragplåstren blir Läckö slott med kultur och historia, samt Lundsbrunns konferens, golf, spa, hälsobrunn och hotell som blir de båda dragplåstren i var sin ände.

romantikvegen

Bilden är klickbar till större format.

Stora delar av vägen går i en cirkel – man behöver alltså inte åka exakt samma väg åt båda hållen.

Idén till att marknadsföra Romantikens väg Kinnekulle-Läckö har vuxit fram hos Gunilla Davidsson i ett par år. Hon har träffat företagare och diskuterat, skissat och ändrat för att till slut komma med det förslag som nu marknadsförs.

– Men det betyder inte att vi är färdiga. Nu marknadsför vi detta och får se vilken respons turisterna ger, så får vi kanske anpassa oss på ett eller annat ställe, och säkert kommer även fler företagare med.

Startskottet för marknadsföringen blir i mars med den stora TUR-mässan som traditionellt samlar hela branschen i Götborg.

– I år kommer vi att ha en egen monter för Götene och Lidköping, säger Katarina Krantz, marknadsassistent. Vi kommer att finnas tillsammans med våra grannkomuner, men agera själva med monter som anknyter just till den romantiska vägen – det är ju bra att anknyta till vår tidigare satsning om Bröllop och Romantik som vi också fortsätter att driva.

Den huvudsakliga målgruppen är svenskar och inte minst västsvenskar. Men de utländska besökarna ökar nu tydligt. Många av dessa har ju sina stora semesterperioder i augusti.

– Vi kommer nu att arbeta för att bredda turistsäsongen – Romantikens väg kan man åka mellan april och början på oktober. I juli har vi en stark pik och många återkommer.

Magnus Lönnroth, VD för stiftelsen Läckö Slott, säger att det redan nu börjar bli slut på biljetter till operapremiären – trots att det är nästan ett halvår till marknadsföringen är i full gång.