Gå direkt till Nyheten (Debatt: Våra svenska torg väntar på demonstranterna)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 11 mars 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Våra svenska torg väntar på demonstranterna

Publicerad måndag, 21 februari 2011, 11:42 av Redaktionen

– Det finns gott om torg i Sverige som bara väntar på ”verklighetens folk” – det pyser under ytan mot massarbetslöshet och utförsäkringar av cancersjuka, skriver Erik Edlund och Ludvig Sunnemark i en debattartikel

Vi har sett revolutioner i Tunisien och Egypten; i Jemen, Bahrain, Jordanien och Libyen har protester helt plötsligt uppstått.

I Irland agiterar unga arbetare och studenter för en ”Andra Republik”; i Frankrike har förortens ungdomar gått ut på gatorna i försvar för 60-åringars rätt att gå i pension; i Grekland har strejker och vilda protester blivit som en national-sport.
Och i Storbritannien har vi sett student-protester och ockupationer som ändrat hela det politiska klimatet, och sist men inte minst så har arbetarklassen återigen börjat röra på sig i Wisconsin, USA, där vilda protester uppstått mot den politiska ledningens antidemokratiska attacker mot de fackliga organisationerna.

Det är intressanta tider vi lever i!
Förändringens vindar blåser över hela världen, och även om allt verkar lugnt i Sverige så pyser det under ytan även här. Med en galopperande massarbetslöshet, utförsäkringar där cancersjuka tvingas ut på en brutal arbetsmarknad av en hånflinande socialminister, fas3 som är ett legaliserat slaveri för 2000-talet och en
allt hårdare utslagningspolitik som har gjort läget allt mer desperat för arbetslösa, unga, handikappade, invandrare och låginkomsttagare.

Det finns mängder av presumtiva Tahrirtorg i vårt land. Torg som bara väntar på att fyllas av de ”verklighetens folk” som vägrar att leva i den svenska högerns klassamhälle. Reinfeldt och Borg kan få ett lika brutalt uppvaknande som diktatorerna Ben Ali och Mubarak den dag även vi tar oss i kragen och säger:
– Nu får det räcka, vi har fått nog av ert systemskifte!

För bara några månader sedan kunde ingen drömma om att diktaturerna nu skulle rämna som korthus. Ingen kunde förställa sig den lycka som egyptierna och tunisierna kände när de gick ut i strid och vann. Den lycka kan också vi bestämma oss att uppleva om vi bara vill och törs.

För vem mår egentligen bra av det här samhället? Var finns lyckan i denna
kapitalism?

– Erik Edlund och Ludvig Sunnemark, Socialistiska Partiet.

22 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
21 februari, 2011 01:27

Det finns en mycket stor skillnad mellan Sverige och de länder som ni nämner ovan: I vårt land har vi fria och demokratiska val. Den regering vi har för tillfället är vald av folket och landet styrs inte av någon diktator utan en stadsminister. Hur ser ni på respekten för fria val och demokrati? Hur rimmar det med de uttryck vi kan läsa ovan ”ett brutalt uppvaknande”?

Anders_S
Gäst
21 februari, 2011 04:48
Svarar  Agust Vråk

Egypten, Algeriet, Jemen och Tunisien är också formella demokratier. Men demokratier med begränsningar, valfusk, fiffel och korruption.

Inte heller är det fel att protestera mot demokratiskt valda med hjälp av demokratiska icke-våldsmedel så som man gör i Egypten eller Wisconsin.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
21 februari, 2011 08:01
Svarar  Anders_S

Fortfarande består skillnaden mellan de länder som du nämner och Sverige av att Sverige har fria och demokratiska val. Fortfarande intressant och viktigt att få reda på hur artikelförfattarna ser på respekten för fria val och demokrati? Hur rimmar det med de uttryck vi kan läsa ovan ”ett brutalt uppvaknande”?

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
21 februari, 2011 08:19
Svarar  Agust Vråk

Med ett ”brutalt uppvaknande” menar vi inte att de ska lynchas på torget, eller landsförvisas till Saudiarabien. Det ”brutala uppvaknande” vi skrev om består i att Reinfeldt och gänget ska inse att de inte är omtyckta och att folk inte vill låta sig hunsas längre. En valförlust alltså. Dock så, det kan jag medge, ligger Allianspartierna bra till i mätningarna. Men det beror snarare på att den odugliga sk. ”oppositionen” inte förmår visa på ett alternativ.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
21 februari, 2011 08:55
Svarar  erik_lisch

Tror du inte att en massiv protestvåg, som får ut massvis med människor på gatorna i protest mot nedskärningar och försämringar skulle göra Reinfeldt och gänget lite skakis, även om allt skulle ske efter strikta ickevåldsprinciper?
Som du borde veta så finns det INGET odemokratiskt i att protestera mot ett beslut, även om det skulle vara fattat i demokratisk ordning.

Snubbe
Gäst
Snubbe
21 februari, 2011 09:55
Svarar  erik_lisch

Jo det är faktiskt odemokratiskt att protestera mot ett beslut som fattats demokratiskt. Det innebär att man inte respekterar det som fattats demokratiskt, och därmed även demokratin. Sedan kan man kanske diskutera hur demokratiskt vårt system verkligen är. Demokrati betyder folkstyre, men jag tycker det är mer en massa outbildade politiker som styr landet.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
22 februari, 2011 08:03
Svarar  Snubbe

Jag tycker du har fel i det första. Eller ja, det beror ju på HUR man protesterar. Om man med våld tvingar fram en förändring av ett demokratiskt beslut så är det, naturligtvis, odemokratiskt. Men att bara gå ut på gatorna och säga att ”det här tycker jag inte om!” är aldrig, aldrig fel!
Sen så kan man, precis som du skriver, fråga sig om vi har ett folkstyre idag. Vart fjärde år får vi lägga en lapp i en låda och välja vilket av två, det blåa eller det ”rödgröna”, alternativ som ska administrera precis det själadödande kapitalistiska system vi har idag. Demokratin behöver helt klart fördjupas. Felet är dock inte politikernas eventuella brist på utbildning.

Röda Lund
Gäst
22 februari, 2011 11:07
Svarar  Snubbe

Den svenska grundlagen håller inte med, Snubbe.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
22 februari, 2011 05:54
Svarar  Röda Lund

Snubbe kan nog inte den ;)

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
24 februari, 2011 11:36
Svarar  erik_lisch

Eller så får man läsa hans inlägg som att han vill avskaffa den demokratiska rätten att protestera mot sådant man tycker är fel. I så fall så är han antidemokrat, men jag vill inte riktigt gå så långt som att anta att han är det. Tror bara han hade lite väl bråttom till tangentbordet.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
23 februari, 2011 09:34
Svarar  Snubbe

Jag kollade just lite bland dina gamla inlägg, och såg precis att du vid ett tidigare tillfälle klagat på skattesatserna. Skattesatserna är beslutade demokratiskt. Respekterar du inte demokratin? ;)
Så var det det där med sten i glashus….

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
21 februari, 2011 09:14
Svarar  erik_lisch

Ett av oppositionspartierna eller vad som nu är kvar av det håller ju som bäst på med sitt slutna påveval och har inte tid med så triviala saker som politik. Vad gäller val så får vi snällt och i god demokratisk anda vänta till 21 september 2014.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
21 februari, 2011 09:53
Svarar  Agust Vråk

”Vad gäller val så får vi snällt och i god demokratisk anda vänta till 21 september 2014. ” så fram tills dess så ska vi alltså tiga och knyta näven i byxfickan, eftersom vi kan förarga någon annars? Låter inte särskilt demokratiskt! Det som händer utanför de parlamentariska salarna är det som håller demokratin vid liv. Utan utomparlamentariska protester och demonstrationer skulle demokratin snart förfalla till ett tomt skal. Är det något man tycker är fel i samhället så ska man protestera, och därmed basta!

Vad gäller sossarna så håller vi för en gångs skull med varandra. Det partiet kommer aldrig mer bli vad det har varit. Dock så var sossarna ett värdelöst oppositionsparti redan innan Sahlin tillkännagav sin avgång.

Agust Vråk
Gäst
Agust Vråk
22 februari, 2011 08:59
Svarar  erik_lisch

Du får väl ta med några slagordsagitatorer här från Lidköpingsnytt och gå till Torget i Lidköping och börja er protest. Tror dock att ni blir ganska få. Det är lättare att bedriva politiken framför datorn än i verkligheten, särskilt när ens egen verklighet ligger mycket långt ifrån den uppfattningen som flertalet i samhället har.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
22 februari, 2011 05:53
Svarar  Agust Vråk

Sådant kräver organisation och jävlar-anamma. Inget av det finns tyvärr här i Lidköping, men vi jobbar på saken ;)
Skåmt åsido; nån torg-ockupation som den i Kairo kommer det knappast bli frågan om, utan det där med ”mängder av presumtiva Tahrir-torg” var förstås symboliskt menat, vilket du hade förstått om du inte var ute efter att kasta skit snarare än något annat ;)

janne59
Gäst
janne59
22 februari, 2011 09:14
Svarar  erik_lisch

Om man skulle protestera varje gång man upptäcker något att något är fel i det svenska samhället hade riksdagshuset vart jämnat med marken för 15-20 år sen.

erik_lisch
Gäst
erik_lisch
22 februari, 2011 05:39
Svarar  janne59

Mja, allt behöver man inte protestera mot. Det kassa svenska februari-vädret är tex. ganska lönlöst att protestera mot ;P
Och vem har sagt något om att elda upp riksdagshuset? Protesten kan bestå i allt från en förbannad insändare till Lidköpingsnytt till att arrangera en demonstration.

Nisse
Gäst
Nisse
21 februari, 2011 09:47
Svarar  erik_lisch

Äh – erkänn att du hade lite för bråttom till tangentbordet, och gå vidare i ditt liv!

janne59
Gäst
janne59
22 februari, 2011 08:11
Svarar  erik_lisch

Finns det pest eller kolera att valja mellan så spelar det väl ingen roll vem som regerar.

Gandalf the white
Gäst
Gandalf the white
21 februari, 2011 02:27

Håller med debattörerna, ser man på utvecklingen i Sverige blir man rädd. Se hur arbetsgivaren Phone House agerar mot sina anställda, snacka om förtryck och slavarbete och det är denna ordning som högern vill införa. Nej, dax att kämpa emot!!!

Danne Dyckert & K H
Gäst
Danne Dyckert & K H
22 februari, 2011 03:24

Jag mår faktiskt jättebra av det här samhället. Jag har aldrig varit sjukskriven i hela mitt liv.
Jag jobbar hårt, unnar mig det jag vill ha å tycker inte att jag ska be om ursäkt för det.

Röda Lund
Gäst
22 februari, 2011 11:05

Grattis! Du tillhör den minoritet på den här planeten som gör det.