Gå direkt till Nyheten (Resandet med Västtrafik ökar kraftigt – Lidköping bland de som ökar)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Resandet med Västtrafik ökar kraftigt – Lidköping bland de som ökar

Publicerad Tuesday, 30 August 2011, 11:26 av Björn Smitterberg

Från augusti 2010 och fram till juli i år har 245 miljoner resor gjorts med Västtrafik. Det är rejält över målkurvan för det fördubblingsarbete av resandet som pågår nationellt i hela persontrafikbranschen. Lidköping hör till de kommuner som ökar mest.

Det skriver Västtrafik i ett pressmeddelande.

Från basåret 2006 och fram till 2025  ska resandet inom Västtrafiks område öka från 202 miljoner resor till 404 miljoner, alltså fördubblas. Under 2006-2011 ligger ökningen nu på 21 %, och årets mål på 232 miljoner är alltså redan uppnått och överträffat.
 
– Det känns bra att vi har så kraftig resandeutveckling, men vi måste också se till att behålla kunderna genom att fortsätta arbeta för bättre kvalitet och se till att vi även framöver har tillräcklig kapacitet så att alla som vill resa med oss får plats, säger Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist.
 
Några förklaringar till den stora ökningen är de satsningar som gjorts på stadstrafiken i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Borås, Skövde, Lidköping, Falköping och Mariestad, där ökningarna nu ligger på mellan 10-15 %. Resandet på pendeltågen till Kungsbacka och Alingsås har ökat med nära 9 %, och på de regionala Västtågen med närmare 12 %, trots att det varit störningar i tågtrafiken, framför allt i början av året. Spårvagnstrafiken har ökat drygt 8 %, bland annat genom satsningar på tätare trafik och utökad trafik senare på vardagkvällarna.

1 Kommentar
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
snorren
Gäst
snorren
30 August, 2011 02:20

Statstik kan man göra vad som helst med, för sanningen är hur man räknar. Vissa skolkort kanske stämplas upp till fyra gånger om dagen och man talar aldrig om hur många platser det finns i förhållande till resande. Visst är det bra att det ökar men någon måste betala notan då alla resor är kraftigt subventionerade med andra ord ju fler som reser desto dyrare blir det för skattebetalarna.

Fundera också på avtalen med bolagen som kör både tåg och buss. tar man DSB first väst som kör huvuddelen av trafiken i väst när det gäller tåg så har man ett underskott på tio miljoner i månaden. Hur länge kommer de vara kvar. Arriva som kör kinnekullebanan kör fortfarande ett stor del av trafiken med gamla fordon då de nya Intino tågen dras med ständiga problem. Dåligt upphandling av västtrafik eller neddraget underhåll av Arriva för att det skall gå ihop med ekonomin vem vet. Men ansvariga som leker med skattepengar tar inte sitt ansvar.

Buss och taxibolag kör på så låga ersättningar att man undrar hur ekonomin går ihop. Jag förmodar att personalen får sitta emellan med sina taskiga löner och ersättningar.

Ansvariga politiker och tjänstemän borde väl förstå att det finns en gräns hur billigt bolag kan köra, men tydligen inte.

Snorren