Gå direkt till Nyheten (Första (S)-motionen i riksdagshösten: Stoppa olaglig trafik!)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 22 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Första (S)-motionen i riksdagshösten: Stoppa olaglig trafik!

Publicerad Thursday, 15 September 2011, 15:08 av Redaktionen

Idag öppnade riksdagen och därmed startar den allmänna motionstiden. De socialdemokratiska riksdagsledamöterna från Skaraborg startade med att lägga en motion om att stoppa den olagliga tunga trafiken. En ny myndighet kan placeras i Skaraborg.

Monica Green, Urban Ahlin, Carina Ohlsson, Patrik Björck föreslår i en motion att staten inrättar en ny myndighet som får ansvaret för att arbeta mot olaglig yrkesmässigtrafik. De tycker att den nya myndigheten med fördel skulle kunna ligga i Skövde.

En utvecklad illegal inrikestrafik har försatt svenska åkerier i en närmast ohanterlig konkurrenssituation när stora godsströmmar sker i form av olaga inrikes yrkestrafik. Det innebär sämre villkor för transportarbetarna och sämre miljö på våra vägar. Detta oroar de socialdemokratiska Riksdagsledamöterna som varit i kontakt med såväl Transportarbetarförbundet och Åkeriföretag Skaraborg.

– Det behövs ett helhetsgrepp från samhället sida för att komma åt de växande problemen när åkerier från andra länder lämnar landet innan åtal har kunnat ske, säger Monica Green

– Vi måste agera mot dåliga arbetsförhållanden i åkeribranschen, och för en åkerinäring där de seriösa företagen inte behöver konkurrera med olaga yrkestrafik, säger Patrik Björck.
Dagligen skickas anmälningar om misstänkt olaglig yrkesmässigtrafik till berörda polismyndigheter.

– Den nya myndigheten måste ta sig an den brottslighet som dessa olagliga transporter drar med sig som till exempel människohandel, säger Carina Ohlsson

De senaste åren har den olagliga trafiken ökat dramatiskt och trots att poliser gör ett bra jobb vidtas inga åtgärder från samhället  Under en tioårsperiod har en klart växande andel av den långväga inrikestrafiken flyttats över till utlandsregistrerade fordon.  Enligt uppgifter från Sveriges Åkeriföretag är omkring 40 procent av lastbilarna på det svenska Europavägnätet utlandsregistrerade. Samstämmiga uppgifter indikerar att bilarna inte bara engageras för export- och importuppdrag och inte heller begränsar sin verksamhet till godkänd cabotagetrafik.

– Vi föreslår att den nya myndigheten förläggs till Skaraborg, säger Urban Ahlin.

– Pressmeddelande

4 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Danne Dyckert & K H
Gäst
Danne Dyckert & K H
15 September, 2011 02:26

Det anmärkningsvärt att inget hänt tidigare i denna fråga.
Troligtvis för att näringslivet ser intresse i billiga fraktpriser som de Svenska transportörerna inte kan mäta sig med. Undrar om staten är medveten om hur mycket de utländska bilarna kostar varje år i form av slitage på vägar å utsläpp å annat. Det får du å jag som skattebetalare betala.
Cabotage reglerna är ju rena skämtet. Driftiga poliser anmäler det de kan men det läggs ner eftersom straffsatsen inte motsvarar mödan värt å utreda.

Det ska bli spännande å se vad utfallet i Hovrätten blir i fallet Frode Laursen som står anklagade att ha kört olagligt i Sverige för ICA. Möter dagligen flera av deras bilar på E20. Så jag tror knappast de är här “tillfälligt”. Men som sagt, det ska bevisas oxå…

Nisse
Gäst
Nisse
15 September, 2011 03:39

Att Frode Laursen är här tillfälligt är väl inte troligt – de har en nybyggd terminal bredvid Estrella i Göteborg. 

Danne Dyckert & K H
Gäst
Danne Dyckert & K H
16 September, 2011 03:53
Svarar  Nisse

Det ena har inget med det andra å göra.
De kan ha svensk registrerade bilar oxå.
Då får de betala vägskatt med mera i Sverige.
I fallet med ICA har de använt sig bl.a av polsk registrerade bilar.
Då får staten inte ett nickel.
Förenklat går reglerna för cabotage ut på att en utländsk
transportör får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat land
under en period av sju dagar. Sedan måste han lämna landet. En
förutsättning för att få utföra inrikestransporterna är dock att
fordonet kommit in i landet med gods från ett annat land.
Men vem kontrollerar att lagen följs?
Svaret är: Nästan ingen……
Polisen har i alla år tyckt att det har varit mer prioriterat att bötfälla svenska åkare för bagateller.
Kan de inte sätta dit dig för att du brutit mot kör tiden med någon minut (Du kanske gjort dig skyldig till dem grova brottet att bara ta 43 min rast istället för  lagstadgade 45min) så kan de alltid hitta nån trasig sidomarkerings lampa å så kan de skriva en liten böteslapp.
Skulle en utländsk åkare få böter så kan han kasta lappen å köra vidare å inget mer händer.
Det finns en lag som säger att Sverige i bästa EU anda ska kunna driva in böter från andra EU länders medborgare, men som så ofta annars så drunknar ansträngningen i byråkrati å det blir inte mödan värt. Sverige i ett nötskal.
Lagen är med andra ord helt tandlös
Ordspråket sila mygg å svälja elefanter stämmer mycket bra in i sammanhanget.

Kerca
Gäst
Kerca
15 September, 2011 07:16

Verkligen på tiden att nån tar tag i Sveriges mest oseriösa bransch. Men precis som “Danne Dyckert & K H” säger är det våra svenska företag som annars brukar  prata om konkurrens på lika villkor nu gladeligen anlitar dessa oseriösa speditörer. ICA är ett av de företag som ser till att svensk åkerinäring går på knäna. Hoppas nån i regeringen verkligen VILL ta tag i detta. Men som vanligt när nånting är åt h-e går det ju alltid att skylla på EU-regler.