Gå direkt till Nyheten (Debatt: Satsa på Framnäs i stället för Skararondellen)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Satsa på Framnäs i stället för Skararondellen

Publicerad söndag, 23 december 2012, 08:07 av Redaktionen

Kommer ett nytt köpcenter vid Skararondellen att bli dödsstöten för centrumhandeln? Debattören Jörgen Larsson ifrågasätter tycker vi skall vara stolta över att ha centrumhandeln och föreslår utveckling av Framnäs Centrum med höghus.

En fundering i juletid!

Fem i tolv, 2012 lägger sig snart att dö.
Är det då försent att väcka en tanke, som kanske, kan bli en eftertanke för några?

Det planeras för ett nytt köpcenter vid Skara rondellen. Jag tror detta är den omedelbara dödsstöten för all centrumhandel. Och jag tror inte någon vill ha det så! Är det nått vi ska vara stolta över och egentligen värna fullt ut är det centrumhandel.

Det innebär i och för sig inte att det är kommunens sak att ordna det! Det ligger ett absolut krav på butikerna i centrum att tänka nytt!

Men den lilla tanken är troligen alldeles omöjlig att tänka, trots anställda centrumutvecklare och Clemens Lidsjö.

Varför köper inte kommunen Framnäs handelsområde?
Området är till salu. Bygg höghus på tomten och ner mot Vänern och museet. Fortsätt bygga hus, höga hus, på Shelltomten. Använd den mycket stora och knappt använda p-platsen vid Läckögrillen, grillen med Europas största p-plats.

Det handelsområde som b la Biltema vill ha mark på flyttas till markytan efter Rörstrand Centers p-plats och i höjd med gamla gjutetiet och rakt ner mot sjön.

På det sätt knyter man samman centrumhandel med Rörstrand Handelscentrum. Vi får på så sätt även en historisk koppling till Rörstrand.

Och hela området med Esplanaden i söder till vattenbrynet i norr binds samman till ett handelsområde.

I nya Rörstrands Handelscentrum skall butikerna i nuvarande Framnäs handelsområde erbjudas nya butiksytor.

Lyfter man Rörstrands Handelcentrum en våning får man p-yta som inte är särdeles känsliga för översvämningar. Vidare kan man enkelt bygga p-hus på Rörstrands Centers stora p-plats norr om kontorsfastigheten.

Med detta förslag förtas inte tanken på Hamnstaden. Bygger man bostäder väster om nuvarande reningsverket får man vattennära bostäder.

Förslaget bygger på höga punkhus och lägre byggnation mot Vänern. På så sätt får flera lägenheter vattenkontakt.

Frågan är om någon vågar bryta ingångna beslut och, fem i tolv, tänka nytt?

Med julhälsningar till dig.

Jörgen Larsson
Oberoende liberal

38 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
seupp
Gäst
seupp
23 december, 2012 08:34

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR!

Ett mycket bra förslag. Om man sedan flyttar Framnäs idrottsplats till Ågårdsområdet.
Och att man då samtidigt löser parkeringsproblemen där. Idrotten på ett ställe.
Då får man plats för ännu fler bostäder och kan helt skrota hamnstaden.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 09:41
Svarar  seupp

Precis! Jag har flera gånger tidigare väckt förslaget om att flytta Framnäs. Det är ju alldeles klart att det skall hänga ihop med all annan idrott! Finns mycket att vinna på detta förslag, om men nu vågar riva i alla detaljfrågor!

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 12:34

Det verkar ju finnas motsättningar efter ombildandes av fotbollsklubbarna. Kanske vore klokt att de får en ny hemvist att enas kring!

johanhson
Gäst
johanhson
23 december, 2012 10:02

 Diskussionen verkar flyta ut lite från grunden när idrotten kom in på ett hörn, men för att återgå till frågan om handeln i Lidköping så är det en väldigt enkel ekvation man har att ta ställning till. För att handeln i Lidköping ska locka kunder från kranskommunerna krävs ett handelscentrum av en storlek som Torp eller Överby eller en etablering av IKEA här, annars är det en ren kannibalism på den nuvarande handeln som redan nu har fått ta stryk av det ”fantastiska” handelsområdet på Änghagen. Så eftersom vi inte är fler invånare här i Lidköping så finns det inte tillräckligt med kronor att handla för om nuvarande och nytillkommen handel ska överleva. 1+1 blir alltid 2 i min värld men tydligen inte alltid i våra kommunpolitikers värld.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
23 december, 2012 09:28

Sen kommer de vanliga problemen upp. Tex att fotbollen vill ha en arena utan friidrottsbanor. Vad händer med friidrotten då? Skolan utnyttjar ju också banorna flitigt. Kan fotbollen tänka sig en ”Framnäsarena” men vid Ågården? Plats bör ju finnas om man lägger igen Hallgatan mellan Lidbil och Rudenschöldsgatan och utnyttjar parkeringen och grönområdet brevid den. Men parkering lär väl behövas också. Sen kommer väl kravet från handbollen om en fullstor hall och att ”Framnäsbadet” skulle få plats också.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
23 december, 2012 05:24
Svarar  seupp

Om man vill ha all idrott vid Ågården skall då ett nytt utomhusbad också byggas där? Simning är ju en idrott.

Och läggs Framnäsbadet ner så tappar väl Kronocampingen status? Eller räknas inte simning in i ”all idrott”?

seupp
Gäst
seupp
23 december, 2012 06:35

Simning är idrott och bedrives till nästan 100% i inomhushallar.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 06:49

Det där med badet är ju en knivig fråga! Men visst borde det finnas vinst att göra på samordningen.

Vad det får för konsekvenser för Kronocamping är väl, antar jag, till viss del avhängigt hur man ordnar det för turister i ett nytt bad bredvid badhuset.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
23 december, 2012 10:12

Den höga klassificeringen på campingen kräver väl tillgång till tempererad bassäng efter vad jag hört, men rätta mig gärna om jag har fel.

2realist2
Gäst
2realist2
23 december, 2012 08:49

Det är alltid vanskligt att väcka idéer utanför partisystemet. Det är alltid lätt att avfärda med att ”det har vi redan tänkt på”. Grundläggande för det framtida samhället är väl att vi inte skall bli lika fastbunda vid bilen som amerikanerna. Ett köpcentrum för hamnstaden måste vara naturligt att lägga nära bostädern. Lidköping har en chans att blir en framtidsstad. Möjligen öppnar sig också andra möjligheter i spåren på detta. Viktigt är att  inte gamla ställningstaganden låster alla mjöjligheter till nytänkande. Det kansk rentav finns pengar att spara.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 09:38
Svarar  2realist2

Ja, det är vanskligt utanför partisystemet. Men tror man på demokrati är det viktigt våga säga vad man tycker! Detta är en tanke som även är miljövänlig, alltså borde mp ompröva sitt beslut ang Skararondellen!

Redaktören
Gäst
Redaktören
23 december, 2012 09:00

Det var en väldigt bra idé att ta hand om. Visst finns det hakar, men inte olösliga väl. /red

Redaktören
Gäst
Redaktören
23 december, 2012 12:25

Inlagt av redaktören på begäran:Jag talade med en handlare på förmiddagen som sa att det som Jörgen Larsson föreslår har handlat drivit på hos kommunledningen om i flera år. Är det sant?Jag tycker verkligen Larssons förslag skall analyseras ordentligt innan Skararondellen blir affärsområde. Någon gång kan skogarna få ett värde också.
J K S

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 12:49
Svarar  Redaktören

Vad intressant! Jag var inte medveten om att handleln tryckt på om detta! Men jättesynd att man har gjort det i tysthet! Men kanske kan vi ändra på det här och nu!? Kan inte centrumhandelns företrädare skriva vad man tycker?

Och skogen är värd en helt egen debatt!

Jag tror inte att saldot mellan nedtagna träd och nyplanteringar är utjämnat ännu. Kanske någon från politiskt håll kan bringa klarhet i detta!?

Det är också ytterst märkligt att Miljöpartiet gått med på att bygga vid Skararondellen. Man tar inget ansvar, i det partiet, för skogen. Trotts att man lovat det vitt och brett. Men Göran Larsson borde väl snart vara genomskådad för sina läppars bekännelse kontra sina utförda gärningar. Där finns det ett mycket långt avstånd mellan ord och handling.

Danne Dyckert & K H
Gäst
Danne Dyckert & K H
23 december, 2012 05:15

Jag säger inte att du har fel ang skogen Jörgen.
Men det finns mer skog runt Lidköping än vad man tänker på.
Såg staden å dess omgivning från ett flygplan i sommras.
Det första som slog mig var hur otroligt mycket skog det fanns.
Jag tror inte du behöver oroa dig för den lilla plätt som ev ska tas ner.
God Jul Btw.. :)

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 06:46

Jag tror inte kommunen levt upp till fullmäktigebeslutet att nyplantera lika många träd som man avverkar!

Träd är viktiga och frågan är stor med tanke på ökad biltrafik och annan miljöpåverkan.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
23 december, 2012 04:59
Svarar  Redaktören

Så det var inget nytt som Jörgen kom med här då?

Petersomtalar
Gäst
Petersomtalar
23 december, 2012 01:59

Det var väl på tal för flera år sedan att satsa på Framnäs men det ville man inte då det är lätt att vara efterklok. Glöm inte att den stora frågan då var att fotbollen var tvungen att flytta. Man kom med så här har det alltid vart och så skall det bli.

seupp
Gäst
seupp
23 december, 2012 06:25

Då var det tal om att bygga affärer på Framnäs IP.
Det var ingen dålig ide. Men att bygga bostäder är
bättre. Idrottsplatsen bör flyttas till Ågården.

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
23 december, 2012 06:44
Svarar  seupp

Och hur tänker du ang. Framnäsbadet då? ”All idrott bör flyttas till Ågården” skrev du. Simning är väl också en idrott eller?

Funderar
Gäst
Funderar
23 december, 2012 02:12

Herregud… Tänk på hamnstadens 1500 lägenheter, utökad tågtrafik utan att bygga om vägar enl statsarkitekten… Fortfarande bra idé???

2realist2
Gäst
2realist2
23 december, 2012 03:13

Det har blivit litet för lättvindigt att säga att marknadskrafterna styr. Samhällsplanering måste vara en högt prioriterad politisk fråga. Om t ex Framnäs skall vara en del av centrum så krävs ett agerande utifrån det. Jag tror inte att vi vill ha något litet Överby eller Torp i Lidköping så här 30-40 år efter när idén är förbrukad. Planering måste vara till för människorna.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 04:22

Oj vad mycket positiva reaktioner jag fått idag, på stan, av vanligt folk!

Tack!

Några uttryckte att man kanske skulle kräva folkomröstning ang hamnstaden! Någon sa att Hamnstaden riskerar bli ett Äventyrsland.

Ja, det kan ju bli spännande, detta!!!

Kjell Persson
Gäst
23 december, 2012 05:50

Vad är för skitsnack om att ta död på centrumhandeln , det gör det alldrig här i lilla Lidköping för varenda lördag är det ju full smockat med folf både i cetrum och i Framnäshandeln medan det är midre med kunder uti vid skara rondellen.

Kjell Persson 
som ser frami mot mer större stormarknader ute vid skara rondellen!!

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
23 december, 2012 06:43

Jag tror nog att du måste höja blicken lite! Det finns fler dagar än onsdag och lördag! Det finns också mer timmar på dygnet att bereda öppettider!

Sen, när du tittat på detta vore det kul att höra vad du säger!

Funderar
Gäst
Funderar
24 december, 2012 06:26

I grunden en bra ide men omöjlig att genomföra pga infrastrukturen ( dåliga vägar som inte ens funkar idag och mer stillestånd pga järnvägen och 1500 lägenheter och alla inv från kranskommunerna som också kommer att ta bilen in till ”BIL”-tema som säljer BIL-tillbehör,totalt kaos med andra ord…) Möjlig att genomföra om man bygger om vägar och planskilda järnvägskorsningar, gångbanor… Men våran statsarkitekt med kommunledningen bakom vill inte göra det. Tror nog att det kommer att funka bättre vid Skaravägen…

1126
Gäst
1126
24 december, 2012 01:10

Jag tycker satsningarna på nya handelsområde är lite av en modern variant av ”kejsarens nya kläder”.Det talas mycket om att vi ska stärka handeln för att få fler att handla i Lidköping. Ibland hör jag också personer som tror att antalet Lidköpingsbor kommer att öka om vi har fler affärer att erbjuda. Jag får inte ihop detta då de flesta nya affärskedjor är sådana som alla kommuner med självaktning redan har eller jobbar för att få. Är det t.ex Biltema som ska rädda oss i Lidköping? Jag har svårt att tro det även om jag inte har något emot att handla där. Det som förvånar mig är att mp nu är positiva bara det ordnas cykelbana och kollektivtrafik till det nya handelsområdet. Hur många kommer att cykla dit för att handla?Det låter mer som en kosmetisk skrivning för att inte behöva tappa hela politiska ansiktet. Jörgens tankar behöver givetvis undersökas närmare men först och främst tror jag på en utvecklad centrumhandel gärna med butiker som inte finns i varje kommun och som kan få andra att vilja besöka Lidköping för att handla och se på vår stad och omgivningarna som i mitt tycke är betydligt mer att göra reklam för än några butiks-kedjor som redan finns i de flesta kommuner. God Jul önskar tomten.

2realist2
Gäst
2realist2
25 december, 2012 10:36

Vi behöver inte mer externa köplador. Livskvalitet är att kunna gå och köpa dagligvaror!

Funderar
Gäst
Funderar
27 december, 2012 12:14

Vad invånarna i Lidköping tycker är en sak, och vad tex ett företag som Biltema vill är en annan sak… Komunen kan givetvis säga nej till etablering vid skararondellen men de kan inte bestämma att Biltema skall etablera sig vid framnäs… Då försvinner arbetstillfällen och handel till en annan stad och vi står med en tom spökstad och kanske nån liten torghandel på ons/lör, om vi inte skrämt bort dom med… Vad tycker ni som är kritiska att vi ska leva på istället i framtiden? Kommunanställda kan inte alla vara (utgift), och tillverkningsindustrin växer ju inte direkt så det knakar… Om hus skall byggas måste de som ska köpa ha arbete… kanske kan vi alla ha rutarbete och gå och städa hos varandra..? 

Redaktören
Gäst
Redaktören
27 december, 2012 01:58
Svarar  Funderar

Det kan väl inte vara farligt och fråga Biltema. /red

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
27 december, 2012 02:58
Svarar  Redaktören

Redaktören har redan sagt det som är det egentliga svaret på din fundering!

Jag menar nog att man kanske även borde fundera lite på frågan om hur vi gör för att bli en mycket attraktiv stad för småhandel. Den frågan har aldrig debatterats öppet!

Funderar
Gäst
Funderar
28 december, 2012 04:53
Svarar  Redaktören

Tar för givet att de redan frågat och det är nog ingen slump att de vill öppna ett nytt handelsområde vid skaravägen, men borde ju gå att få svar på hos kommunen…

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
28 december, 2012 12:56

Är det viktigt med stora externa handels område? Är det så viktigt att man glömmer bort Lidköping som en mång hundraårig handelsstad?

Hur många kommuner förädlar sitt centrum och gör detta intressant för besökare? Måste kunna parkera centralt, gå i butiker av småskalighet för att sedan fika eller äta i samma centrum.

Vill Lidköpingsbon ha lador eller levande pitoreskt centrum? Båda alternativen kan bli svårt!

Elof
Gäst
Elof
28 december, 2012 03:31

Hur många tror du varje månad kan tänk sig att åka till detta pittoreska centrum för att handla i relativt dyra butiker jämfört med externt handelsområde med fler butiker och lägre priser? För att ta Biltema t.ex. så kan jag inte tänka mig att de vill ha en lokal mitt inne i centrum med dåligt med parkeringsplatser och krångligt att ta sig till. Det är inte där de etablerat sig i andra städer ivf.

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
28 december, 2012 05:46
Svarar  Elof

Så du menar att tänka nytt, eller i vart fall, annorlunda är inte ok så länge vi har Biltema som alternativ i ett externt område?

Jag försöker i alla fall, kanske inte lyckas men jag gjorde vad jag kunde för att visa alternativ.

Små fungerande, pittoreska butiker, som mår bra är väl ett gott alternativ. Men visst, du kan ha rätt, det verkar inte finnas glöd i centrumhandlarna idag!

Vad vill du göra med centrum??

Nisse
Gäst
Nisse
28 december, 2012 06:29
Svarar  Elof

Kan bara hålla med – jag är förvånad över vilka priser en del handlare kommer undan med i stan. Visst – om arbetsgivarna kan tänka sig att betala löner i linje med prisnivån i butikerna så är det väl ok… men det lär ju inte hända!?!
Eller är tanken att alla medborgare ska betala ”skatt” för att några har behovet av att handla i boutique?

2realist2
Gäst
2realist2
31 december, 2012 09:45

För de varor vi behöver handla för vårt dagliga liv vill vi gärna handla snabbt och smidigt. Många har inte tid att jag priser i olika handelsområden.
Faktorer som talar för det är att vi får fler ensamhushåll. Vidare påverkar åldersstrukturen. Det blir fler äldre som helst själva skall kunna får hem sina varor.
Vidare finns miljöaspekten. På något längre sikt är det inte troligt att vi far omkring i stora bilar och köper varor till hushållet. Då blir närhet viktigt!
När det gäller de inköp som man gör av intresse och livsstil är det litet annorlunda. Då kan man leta kläder eller elektronik. Kanske också frestas av Clas Olsson, Rusta, Harald Nyborg, Jula eller Biltema.
Hur man planerar för framtiden är en viktig politisk fråga. Det är inget som skall styras av att enskilda företag får, en för dagen, ”ljus idé”.
Låt oss undvika att slumpen får planera!

Jorgen_Oberoende_liberal
Gäst
Jorgen_Oberoende_liberal
31 december, 2012 03:13
Svarar  2realist2

Mycket kloka synpunkter!!

Undrar om detta finns med i tankarna på den planering som sker nu?? Man blir glad av att läsa det du skriver!!