Turistschefen kommenterar gästnatt-statistiken:
Vi ska gasa i uppförsbacken!
Publicerad onsdag, 27 februari 2013, 07:30 av Björn Smitterberg
– Det är viktigt att gasa i uppförsbacke samtidigt som vi kan vara glada och stolta över campingplatserna – för här ökade gästnätterna när övriga Sverige minskade, skriver Gunilla Davidsson, chef för Destination Läckö-Kinnekulle i en kommentar över gårdagens siffror om färre affärsresebesök.
Klicka här för att se artikeln om gästnatt-statistik – klicka här
– Det stämmer att antalet affärsresenärer minskade under 2012. Lågkonjunkturen slår igenom och hotellen vittnar om färre konferensbokningar.
– 2013 har man på nationell nivå tom prognostiserat att affärsresandet procentuellt kommer att minska jämfört med 2012.
– Det är viktigt att gasa i uppförsbacke och i de kommande tre åren kommer vi återigen att fokusera på utvecklingen av segmentet med affärresenärer, efter det att man lade ner bolagets grupp- och konferensanläggning 2004, kommenterar Gunilla Davidsson, VD i Destination Läckö-Kinnekulle.
När det gäller privatresenärerna så noterades 2012 att fler dagsbesökare kom till Läckö-Kinnekullebygden och försäljningen av dagpaket ökade.
– Vi ska vara glada och stolta över våra fina campinganläggningar med stads- och sjönära lägen. När hela Sverige minskade så ökade Lidköping antalet campingnätter.
Vi har ett fantastiskt utbud av upplevelser i Läckö-Kinnekullebygden med Läckö Slott, Spiken, Vänern, Rörstrand, Kinnekulle och dessutom massvis av smultronställen. Att marknadsföra området är oerhört viktigt och inte minst att få dagsbesökarna att övernatta.
– Destinationsbolaget har en oförändrad budget för marknadsföring sedan mitten av 2000-talet. Besöksnäringen ses nationellt som Sveriges nya basnäring där tillväxt sker och en positiv utveckling i vårt område är en angelägenhet för oss, för företagen och kommunerna, säger Gunilla Davidssson avslutningsvis.