Turistmässan skall visa Lidköping som utbildningsort
Publicerad tisdag, 19 mars 2013, 11:35 av Björn SmitterbergDet är Campus Lidköping och utbildning som blir huvudnumret för Lidköping och Götene kommuners medverkan vid årets turistmässa i Göteborg – TUR 2013. Bakom satsningen står elever på Campus. I dag presenterades innehållet.
Destination Läckö-Kinnekulle AB medverkar i år i ganska liten utsträckning jämfört med tidigare. I stället har tolv kvadratmeter mässyta hyrts av Campus Lidköping för att elever i kurserna för kulturturism & marknadsföring skall få övningsområde.
Med stöd av bl a stiftelsen Läckö Slott och Destination Läckö-Kinnekulle kommer montern att ha de nya turistmagasinet för området, ha en stor skylt – så kallad rollup – men i övrigt bemannas av elever som talar om att Lidköping är en utbildningsstad.
– Vi skall göra det med hjälp av kringlor och tävlingar, säger Therese Jonsson och Magdalena Morén – de båda campuselever som presenterade mässmontern i dag tillsammans med destinationsbolagets marknadsassistent Malin Fahlström – längst till vänster. Längst till höger är det Anna Bolander från Campus-ledningen.
Kringlor?
– Ja, vi delar ut lite enkla kringlor men uppmanar publiken att komma till Lidköping och smaka riktiga Läckökringlor.
Samtliga var vid presskonferensen oklara över att Södertälje kallas för Kringlornas stad.
– Då ska vi ändra på det!
I lördags gjordes en dansfilm i Lidköping. En så kallad flash mob för att lägga ut på nätet med reklam för montern i Göteborgsmässan. Den spelades in på Stenportsgatan.
Vid mässan kommer alla 27 elever i klassen från Lidköpingsutbildningen att delta.