Central godsmottagning för kommunen planeras
Publicerad torsdag, 21 mars 2013, 16:09 av Björn SmitterbergLidköpings kommun överväger att inför en för kommunens verksamheter gemensam mottagning av gods och livsmedel och sedan i egen regi stå för distributionen från centralen.
Förslaget har kommit från kommunens inköpsenhet som även utarbetat ett förslag. Om kommunen skall driva den här egna distributionscentralen i egen regi eller upphandla den är inte helt klart.
Politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott har fått en information om förslaget och givit klartecken för fortsatt arbete med idén.
Om idén genomförs får alltså allt som levereras till kommunen en enda adress, varifrån den sedan distribueras med egna bilar i stället för att många bilar kör till alla kommunens verksamheter. För vissa verksamheter kan det handla om tiotals olika leverantörer per dag.
Beställer någon från Lidk.Kommun varor levereras dessa per lastbil. Frakten för trp.
beräknas från avsändaren till mottagarens adress.Trp-företaget står för lastbil, lön till
föraren,sociala avgifter, bränsle , däck, försäkringar m.m.
Om kommunen skall för dessa kostnader + inköp av bilar, anställa folk (bra för arbetslösheten), fixa lokaler, inköp av handtruckar m.m, vad kostar detta???
Mycket konstigt att politikerna i kommunstyrelsen gett klartecken då kommunens
förvaltningar har sparkrav på sig. Vissa politiker brukar ju ifrågasätta onödiga kostnader.
Chrille