Kund fick rätt mot företag om brandsläckare
Publicerad torsdag, 21 mars 2013, 09:40 av Björn SmitterbergEn kund i Lidökping har rätt till ersättning för sitt missnöje med en brandsläckare. Det menar Allmänna reklamationsnämnden och rekommenderar ett företag i Tyresö att stå för kompensation.
Företaget sålde i mars 2012 en brandsläckare till en dam i Lidköping för 4.000 kronor. Två veckor efter köpet skickade Lidköpingsbon in sitt ångerbevis – hon ansåg brandsläckaren vara för dyr. Det var en dag efter att ångerrätten upphört, hävdade företaget.
Allmänna Reklamationsnämnden anser att företaget skall ta tillbaka släckaren och återbetala 4.000 kronor, eftersom ångerfristen gäller från den dag då kunden tagit emot varan. Allmänna Reklamationsnämnden anser att Lidköpingsbon skickat in ångerblanketten i rätt tid.