Gå direkt till Nyheten (Debatt: När hostan kom till Lundsbrunn)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 juni 2026

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: När hostan kom till Lundsbrunn

Publicerad onsdag, 28 maj 2014, 10:56 av - Inskickat material

debatt-insikon– Angrip huvudorsaken till framgångar för SD.
Det skriver Ove Nordström, Vänsterdebattör, i en debattartikel.

När ”hostan” kom till Lundsbrunn!

EU-valet är över och SD kom in i EU-parlamentet.

Inte så konstigt med tanke på den orättvisa högerpolitik vi fått utstå i Sverige alltsedan S släppte kapitalet fritt 1985. Då släppte man också målet om full sysselsättning och lät istället arbetslösheten bli regulatorn för samhällsekonomin. Något som också den Moderatledda Alliansregeringen tackat för och eskalerat orättvisorna än mer de senaste 8 åren.

Före 1985 var 4% arbetslöshet kris och massarbetslöshet.
2006 var 6% arbetslöshet massarbetslöshet enligt Moderaterna.
Nu är inte 8% ens något att reflektera över enligt samma Moderater.

I spåren av denna utveckling har också skillnaderna i samhället ökat markant. Sjuka arbetslösa och pensionärer skall vara nöjda bara de inte behöver svälta. Allt helt i linje med Reinfeldts bok ”Det sovande folket”. Reinfeldts politik är som en lunginflammation! I dess fotspår kommer SD (hostan) som är symptomen på att något är riktigt fel.

Vad jag anser många gör fel då är att ständigt och ensidigt enbart attackera symptomen. Men att försöka bota en hosta som beror på lunginflammation med hostmedicin löser inte problemet. Problemet är ju lunginflammationen (högerpolitiken) och det är den man borde angripa istället för hostan. För blir man av med lunginflammationen (högerpolitiken) så blir man på köpet även av med hostan.

Tack för ordet
Ove Nordström (V)

4 Kommentarer
Nanne76
Gäst
Nanne76
28 maj, 2014 10:57

Du verkar uppenbarligen ha problem med att vi har demokrati i sverige!!

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
28 maj, 2014 01:41
Svarar  Nanne76

Demokrati är det sämsta styrelseskicket, förutom alla andra! (Winston Churchill)

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
28 maj, 2014 02:11
Svarar  Nanne76

Varför då? Att analysera och ge sin egen förklaring till varför folk röstat som de gjort är knappast ett ifrågasättande av det demokratiska systemet…

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
29 maj, 2014 05:53
Svarar  Nanne76

Har du själv något vettigt att komma med? Låter som att ditt förslag är att man inte längre ska tillåtas kritisera regeringen och vissa partier. Det låter ju väldigt demokratiskt…. Jag föreslår att du tar dig till Iran eller Nord Korea så att du får se hur det fungerar i sådana länder.