Skeppare får böta – hade inte koll på besättningsmedlem
Publicerad onsdag, 18 juni 2014, 20:26 av RedaktionenEn skeppare på en fiskebåt kan få kraftiga böter för att ha använt sig av en besättningsman som inte hade genomgått säkerhetskurs och inte hade läkarintyg om syn och hörsel.
Skepparen har fått ett strafföreläggande av åklagare på drygt 16.000 kronor för att ha underlåtit att följa säkerhetsbestämmelserna. Det var vid en kontroll utanför Spiken som bristen avslöjades.
Om strafföreläggandet inte godtas kan åklagaren gå vidare till domstol.

