Anton tog fjärde raka USM-guldet i fristil
LAS-brottare hämtade medaljer
Publicerad måndag, 07 juli 2014, 11:33 av Redaktionen
Anton Mann avslutade sin tid som ungdomsbrottare med att ta sitt fjärde raka SM-guld i fristil. Totalt tog de tre LAS-deltagarna fyra medaljer i SM.
Anton Mann hade fyra motståndare i 54-kilosklassen för ungdom när fristils-SM avgjordes i helgen under SM-veckan i Borås. Nyckelmatchen kom i tredje omgången mot Anton Rosén, Klippan.
– När det var ungefär 15 sekunder kvar stod det 4-4 och i det läget var det han som skulle ha vunnit matchen. Men jag lyckades ta en sista poäng och avgöra, konstaterar Anton Mann.
Övriga tre utmanare vållade honom inga större problem. Det blev fallsegrar mot Simon Sjöström, BK Viking, och mot Ali Shirzad, BK Athen, samt seger på teknisk överlägsenhet mot Philip Rydell, Trollhättans AK.
– Härlig känsla att kunna ta det här fjärde guldet. Det har ju varit min målsättning, konstaterar Anton Mann.
LAS-brottarna Axel Käll och Anton Mann efter att ha tagit brons respektive guld i fristils-SM för ungdom. För Anton var detta fjärde raka fristilsguldet.
För tvillingbrodern Albin Mann, som tävlade i 58-kilosklassen, tog dock tävlingen slut redan efter två matcher med klara förluster mot Albin Olofsson, Västerås, och mot Adrian Rosell, Norrköping. Albin stod inte att känna igen och fick inte sin brottning att fungera.
– I den här åldern växer killarna till sig och många börjar träna riktigt hårt. Det gäller att lägga ned den tiden om man vill hänga med, säger LAS-tränaren Tommy Gustavsson.
I 46-kilosklassen gjorde Axel Käll debut i fristils-SM med att ta hem bronset bland de sju deltagarna. Axel kom tvåa i sin pool efter seger på teknisk överlägsenhet mot Hannes Björnqvist, Viskafors. I den andra matchen förlorade han mot blivande guldmedaljören Melvin Lindgren, Trollhättan.
I bronsmatchen mot Marcus Persson, Örgryte, tog Axel Käll kommandot från början och det var aldrig någon tvekan om var segern skulle gå. Axel ledde stort efter första perioden och avgjorde kort efter pausen med poängen 15-2.
– Jättekul för Axel som är väl unnad den här framgången. Han har tränat och tävlat flitigt under en längre tid och går framåt sakta men säkert hela tiden. Axel är dessutom sistaårspojk och har flera år på sig att växa in ytterligare i ungdomsklasserna, menar Tommy Gustavsson.
I den tunna juniortävlingen ställde bröderna Mann upp i egenskap av sistaårsungdom. Anton Mann vann guldet i 55-kilosklassen efter seger på teknisk överlägsenhet mot ende moståndaren Mehdi Jafari, Husum.
I 60-kilosklassen hade Albin Mann två motståndare och han säkrade silvret genom fallseger mot Fluck Pisit Thon Dang, Heby, i första matchen. Åt segraren Edwin Dominguez, Arboga, en redan etablerad brottare i Sverigeeliten, fanns inget att göra.
Placeringarna räckte till att göra LAS till delad vinnare av lagtävlingen för juniorer. På ungdomssidan blev LAS trea.
– Göran Berglund

