Debatt: En levande innerstad
Publicerad fredag, 11 juli 2014, 10:50 av - Inskickat material
– Bygg en tunnel under Lidan för tåg och bilar så båtar kan gå upp i Älven.
Förslaget kommer från signaturen Selma som vill se mer liv i Lidköpings centrum.
Efter att ha varit några dagar i Västervik och upplevt hur en stadskärna kan vara har jag några synpunkter som jag vill dela av mig av. Där har man verkligen tagit tillvara vattnets fördelar, det var två glassbutiker som även serverade kaffe, det var flera restauranger med ute- serveringar, man kunde bara flanera utan att det kostade en krona om man inte ville, där fanns många soffor och fina planteringar och en aktiv båttrafik.
Tänk om man gjorde en tunnel under Lidan för båt och biltrafik då kunde även vi få in båtar.
Det finns mycket som kan göras utan att bygga Hamnstaden. Om man åker fram till torget en vardagskväll är det heldött – man kan inte få en kopp kaffe engång. Ja det är inte bättre på helger efter det att affärerna stängt.
Vad gör campare och båtfolk på kvällstid inte finns det något som lockar. Nej fram för en levande innerstad.
Selma


Bra förslag, men att bygga en tunnel under Lidan för att lösa trafiksituationen i innerstan är viktigare än
läget för tågen. Tågen går mera sällan och om/när Hamnstaden kommer till stånd så kommer trafiksituationen runt Rörstrandsbron att bli ohållbar.
Att tro att vi kan leda trafiken (t.ex. jordbrukare som måste leverera till Lantmännen) runt stan är orealistiskt.
Som jag ser det i framtiden så är det två alternativ, 1 gräv ned järnvägen vid Cheapy och släpp upp den vid samängen i Råda, 2 det fulare men kanske billigare alternativet, häng upp den 5m upp i luften så har vi löst en hel del trafikproblem…
Det är precis det jag också tycker, sen kan man ha resecentrum i två plan, tåg i källaren och buss i markplan.
Det blir så fruktansvärt dyrt att gräva ner och ”hänga upp” så visst kan man ”önska” sådana lösningar men då anser jag att de flera hundra miljoner som det säkerligen kommer gå på går att lägga på annat först och främst. Och nej, trafikverket kommer inte ha en tanke på att bekosta det så det blir vi som kommuninnevånare som får stå för det hela fullt ut i så fall.
Klart det kommer bli dyrt, men för vart år som går och vi inte löser problemet ju större blir det. När stan ser ut som den gör och ligger där den ligger så får man försöka lösa problemet. Kollektivtrafik i all ära men när inte ens folk som bor I Lidköping använder stadsbussarna så blir det ingen ändring på problemet.
Tror inte ens tätare och billigare turer kommer hjälpa. Vi har vant oss vid detta och är för bekväma helt enkelt.
När folk till och med tar bilen till gymet när man bor inom stadsgränsen…
Då blir det ungefär samma kostnad som den nya tunneln som ska byggas under Göta älv i Göteborg. Vem skall betala då?
En tunnel med tåg och biltrafik under Lidan? Om det gäller att få fram folk till centrum så finns det nog billigare sätt att göra detta på. Inte gör några båtar under korta sommarmånader något speciellt för centrumhandeln… Bygga tunnel och riva Rörstrandsbron-Järnvägsbron, då är kostnaderna för reningsverket bara en bråkdel…
Någon som tror att Staten/Trafikverket har det minsta intresse för det? Eller kommunen heller för den delen! Levande innerstad är bra men inte till vilket pris som helst och speciellt inte när det inte finns garantier för att det lyckas.
Inga tunnlar, bygg en lång sluss under järnvägsbron rörstrandsbron,då får man in mera småbåtar i inne hamnen. Det förslaget fanns med i Göteborg när dem ska bygga lågbron över Göta Älv och då är det ju stora fartyg det gäller.
Det vore säkert trevligt. Jag är dock osäker på om det vore värt att lägga x antal miljoner på att gräva ner bron enbart för att få in några segelbåtar under tre korta somnarmånader….