Folkpartiets metod för bättre kollektivtrafik presenterad
Publicerad lördag, 06 september 2014, 08:27 av RedaktionenFolkpartiet har kommit med förslag till hur kollektivtrafiken i regionen skall kunna utvecklas.
– Rättvist biljettsystem är viktigast!
– Resandet med kollektivtrafiken är förhållandevis lågt i Västra Götaland. Andelen som väljer bussen eller tåget framför bilen måste öka, inte minst för miljöns skull. Då krävs bussar som kommer i tid, tåg med hög komfort och attraktiva priser, säger Helena Holmberg, kandidat till regionfullmäktige (FP), med anledning av Folkpartiets program för utvecklingen av kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen.
Folkpartiet Liberalerna presenterade under fredagen ett program för hur partiet vill utveckla Västtrafik och kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen under den kommande mandatperioden. I programmet läggs tonvikten på passagerarnas upplevelse av kollektivtrafiken, men stort fokus ges också till Västtrafiks finansiering och kollektivtrafikens centrala roll för att bidra till tillväxt i regionen.
– För mig är ett rättvist biljettsystem den viktigaste kollektivtrafikfrågan de kommande fyra åren. De förenklingar som nu genomförs är bra, men från Folkpartiets sida menar vi att regionen måste ta ytterligare steg. Taxesystemet måste lämna dagens krångliga och svårförståeliga zonindelningar. Biljettsystemet ska utgå från den enskilda resenären och präglas av enkelhet och rättvisa, säger Helena Holmberg (FP).
– Jag har länge önskat att kallelsen till sjukvården ska kunna gälla som biljett med kollektivtrafiken och det känns därför mycket bra att vi i Folkpartiet fortsätter att driva denna fråga. Detta, tillsammans med ett kulturkort, kommer att göra regionens verksamheter mer tillgängliga för alla. Samtidigt blir kollektivtrafiken ett mer attraktivt alternativ till bilen, fortsätter Birgitta Adolfsson, vice ordförande i kollektivtrafiknämnden (FP).
– Det är viktigt att utvecklingen av kollektivtrafiken sker på ett sådant sätt att regionens övriga verksamheter inte trängs undan. Vårt förslag bygger därför på att Västtrafik behöver höja biljettpriserna något mer än den budget som den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen lagt, avslutar Birgitta Adolfsson (FP).
Hmm, det är för få som åker nu och en av lösningarna på det är då ”attraktiva priser,” enligt FP. Sedan kommer slutklämmen, ”Vårt förslag bygger därför på att Västtrafik behöver höja
biljettpriserna något mer än den budget som den rödgröna ledningen i
Västra Götalandsregionen lagt, avslutar Birgitta Adolfsson (FP)”. Hur sjutton får ni det att gå ihop eller anser ni verkligen att högre priser är attraktiva priser?
Hur miljövänligt är det med bussar som i princip är tomma på folk när de kör runt i kommunen? Nu vet jag inte hur många som verkligen åker med bussarna här i stan. Mina upplevelser när jag ser bussar här i stan är att de är rätt tomma. Är kollektivtrafiken värd pengarna det kostar jämfört med nyttan av den? Kan dessa pengar användas till något bättre?
Det är bara en enda linje i regionen som går i hop sig och det är buss 100 ( Borås till Göteborg ) Alla andra är underfinansierade och kollektivtrafik är väldigt betydelsefull lör människor och MP i Lidköping vill få till 7 dagars kollektivtrafik i Lidköping samt kvälstrafik till kl 22 !
Det är väldigt tydligt att detta är nödvändigt att göra och på dagens kvälls debatt på Villa restaurangen anordnat av Lidköpings pentionärsföreningar så var jag tydlig med att det inte är ok att inte ha söndags trafik då männsikor inte kan ta sig dit som tex har lättare Hjärtsvikt mm !
Jag är verkligen illa berörd av denna ojämlikhet och faktisk av vissa brist på förståelse för detta i Lidköping !
När vi får deta sä kommer bussarna att bli fulla så att säga !
Jag ger mig inte i denna fråga !