Folkpartiet: En skola för framtiden
Publicerad onsdag, 10 september 2014, 13:59 av - Inskickat materialI en artikel för Pär Johnson och Thomas Jansson, första respektive femte namn på Folkpartiets lista för val till kommunfullmäktige, fram sina målsättningar när det gäller skolorna.
En Skola för Framtiden
Folkpartiet går till val i Lidköpings kommun på sex prioriterade områden.
Dessa områden är vård och omsorg, att bo och leva i Lidköping, miljö och klimat, jämställdhet, barn och unga samt skola, kultur och fritid.
Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskap och utveckla förmåga. Detta har skolan inte klarat av tillräckligt bra.
Kunskapsnivåerna i jämförelse med andra länder har stadigt sjunkit under en längre period (PISA). Varje år lämnar ca 13 000 elever grundskolan med ofullständiga betyg och löper stor risk att hamna i ett livslångt utanförskap. Förutom det mänskliga lidandet kostar detta utanförskap Sverige enligt bedömare 210 miljarder årligen.
I Lidköping görs visserligen extra insatser sista året i grundskolan för att hjälpa fler elever att få fullständiga betyg, men detta är långt ifrån tillräckligt för att förbereda eleven väl för fortsatta studier. Det krävs mer djupgående förändringar i skolan, med större fokus på den enskilda elevens behov av lärande, för att långsiktigt vända trenden. Barn och unga lär inte på samma sätt utan behöver en anpassad pedagogik för att var och en skall få möjlighet att utvecklas på bästa sätt efter sina förutsättningar. En skola som bygger på inkludering och att alla skall ta till sig kunskap på samma sätt skapar en ohållbar situation i klassrummet för både lärare och elever. Därför genomförs redan en rad förändringar i skolan med bland annat ny läroplan, tydligare mål, nationella prov, skriftliga omdömen, tidigare betyg, ny betygskala, ny skollag, ny gymnasieskola och satsningar på lärarna. Det är ett viktigt arbete som påbörjats, men vi vill mer.
Uppväxten och skoltiden går inte i repris och är oerhört viktig för en bra framtid. Skolan måste därför fokusera betydligt mer på barn och ungas lärande utifrån deras individuella förutsättningar och därigenom bygga både kunskap och förmåga. Arbetsmiljön för både elever och lärare skall vara lugn. Skolan skall vara individanpassad och garantera att varje enskild elev i tid får det stöd och hjälp som behövs för att uppnå målen.
Familjeförhållande och bakgrund skall inte vara utslagsgivande för hur eleven lyckas i skolan. En framgångsrik skola förutsätter att läraryrket har hög status och ett tydligt pedagogiskt ledarskap. Lärarens roll är central för elevers framgång i skolan genom vägledning och stöd i elevens eget lärande, därför behöver varje elev mer tid med lärare. Förskolan ska inte vara en ”skola”, men att tidigt delta i en pedagogisk verksamhet bidrar till att barnen utvecklas och lägger grunden för en framtida framgångsrik skolgång.
Vi vill mer.
Skall vi få en skola av världsklass igen behöver reformarbetet fortsätta, baserat på en kontinuerlig dialog med skolan, och ännu mer göras. Folkpartiet vill förstatliga skolan för att säkerställa att elever får tillgång till en bra skola var de än bor. Vi vill se en grundskola där varje elev får vägledning och stöd från engagerade lärare i sina studier mot tydligt uppsatta mål för vad som skall uppnås och där samtliga elever ges möjlighet att nå målen i en lugn och trygg miljö utifrån sina förutsättningar.
I Lidköping vill Folkpartiet att:
- Det införs en läs- och skrivgaranti från andra klass.
- Alla lärare och skolledare ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.
- Det ska löna sig att vara en skicklig pedagog. För det behövs bättre karriärmöjligheter för lärare och förskollärare. Lidköpings kommun skall införa de Förstelärartjänster som regeringen ger möjlighet till. Tjänsterna skall vara fasta.
- Vi får fler speciallärare och specialpedagoger i skolan. Insatser ska inriktas på de tidiga skolåren. Behovet skall avgöra vilket stöd eleven får i skolarbetet (En diagnos skall inte vara ett krav).
- Skolan arbetar målmedvetet med att förebygga och förhindra kränkande behandling.
- Elevhälsan byggs ut med kompetens inom både fysisk och psykisk hälsa. Vuxennärvaro i de miljöer barn och unga rör sig måste öka.
- Samverkan stärks mellan skola och de samhällsresurser som med sin kompetens och kapacitet tillsammans med skolan kan bidra till en bättre utformning av skolmiljö samt utvecklingen av anpassade arbetssätt för lärare med fokus på varje barns framgångsrika lärande.
- Barn till arbetssökande och föräldralediga ska erbjudas förskoleverksamhet minst 30 timmar per vecka.
- Alla har rätt till barnomsorg på kvällar, nätter och helger om föräldrarna har arbetstider som kräver detta.
- Föräldrarna ska få ekonomisk ersättning om kommunen inte klarar att erbjuda barnomsorg i tid.
- Föräldraråd bildas, med möjlighet för föräldrar att följa upp hur skolan utför sitt uppdrag och påverka skolans utformning.
Rösta för Skolan
Thomas Jansson
Pär Johnson
Folkpartiet i Lidköping