Klart i domstol: Göteborg får bygga låg öppningsbar bro
Publicerad måndag, 15 september 2014, 13:41 av RedaktionenMark- och Miljödomstolen gav i dag klartecken åt Göteborgs kommun att bygga en ny bro över Göta Älv. Domstolen gick på kommunens linje – tvärs emot sjöfartsintressena – och tillät en bro med 13 meters segelfri höjd.
Det uppger Sveriges Radio.
Den nya bron skall ersätta Göta Älv-bron vars segelfria höjd är 19,5 meter.
Intressena som står för sjöfart på Göta Älv och Vänern har protesterat kraftigt och har även haft stöd av Sjövartsverket.
Bevisar väl bara hur lite man skiter i Vänersjöfarten. En lite brasklapp har man infogat att minst 15 handelsfartyg skall passera per dygn och minst ett per timma förutom den tiden då det är mest trafik i Göteborg på morgon och eftermiddag.. Det var väl väldigt snällt!!!
Det finns beräkningar på hur mycket kollektivtrafiken störs av en broöppning. Men om klockan är nio på förmiddagen och det finns ett par fartyg som ligger och väntar och skall passera i vardera riktningen, så blir det betydligt större störningar. Det är ingen brist på passagerare i kollektivtrafiken som skall till jobbet även när det inte är rusningstid, Det här kommer inte att fungera i längden. Vad gör man då? Begränsar båttrafiken eller kräver dyra omlastningar till nybyggda pråmar? I så fall blir det ingen minskning av den tunga trafiken norrut från Göteborg.
Känns som det kommer bli kraftiga störningar i trafiken om bron måste öppnas i tid och otid.?
Jaha. Göteborgarna vill tydligen ha mer lastbilstrafik genom stan……
Då kan de ju betala för utbyggnaden av E20 istället. Så vi här inne i landet slipper dras med ”dödens väg”.
Göteborgarna får skylla sig själva. Nu när fartyg ligger och väntar på broöppning sprids det ut avgaser från maskinerna, dem stängs ju ej av hur som helst bara så där