Busstrafiken tätnar i Lidköping
Publicerad onsdag, 17 september 2014, 11:49 av RedaktionenEn kvarts miljon resenärer fanns på bussarna i Lidköpings stadstrafik under förra året. Utbudet har fördubblats. I december tas ett nytt steg då bussarna på ettans linje går var 20:e minut.
Nu tar Västtrafik och Lidköpings kommun nästa steg i utvecklingen av stadstrafiken i Lidköping. I december blir det lättare att resa tack vare fler avgångar och nya resmöjligheter. Syftet med satsningen är att skapa bättre bytesmöjligheter vid Lidköpings resecentrum och högre punktlighet i trafiken.
Det skriver Västtrafik i ett pressmeddelande i dag.
Sedan arbetet med att utveckla stadstrafiken i Lidköping startade har resandet ökat med över 70 procent, från 147 000 resor 2010 till 254 000 resor förra året. Samtidigt har utbudet i det närmaste fördubblats.
Nu tas nästa steg när bussarna på linje 1 från den 14 december får avgång var 20:e minut i stället för en gång i halvtimmen som idag. Linje 1 och linje 2 får då samma turtäthet och byten mellan linjerna blir enklare. Det skapar även bättre bytesmöjligheter till linje 1 Express och övrig regiontrafik vid Lidköpings resecentrum.
– Det känns bra att vi tillsammans med Lidköpings kommun och Nobina kan fortsätta utveckla stadstrafiken. Vi hoppas att det utökade utbudet ska locka ännu fler nya resenärer till stadsbussarna, säger Camilla Holtet, trafikutvecklingschef Västtrafik.
En annan nyhet i december är ett enklare och tydligare linjenät där linje 1 får delvis ny sträckning (se bifogad karta). Förändringen bygger på den utredning av stadstrafiken som genomfördes 2010 på uppdrag av Västtrafik och Lidköpings kommun.
– Med förändringarna på linje 1 och bra bytesmöjligheter på Lidköpings resecentrum skapar vi ett kollektivtrafiknät med resmöjligheter i alla väderstreck som vi tror blir attraktivt för många invånare i kommunen, säger Tora Gustafsson, trafikchef Lidköpings kommun.
Nyheterna i trafiken börjar gälla vid tidtabellsskiftet den 14 december i år.
-Jättebra och dessutom kul att kollektivtrafiken utökat sina turer, att så mycket resande också har ökat är ju fantastiskt. Något som Västtrafik också har ökat är dock priserna, om något bör sänkas så är det biljettpriserna…
-Att sedan de boende i Göteborgs stad har genomfört en folkomröstning angående trängselskattens vara eller inte vara och att utgången blev i majoritet, icke vara, är dock som motpol till Lidköping en tråkig läsning att ta del av! Hela det Västsvenska paketet kan raseras tack vare den, i Göteborg, genomförda folkomröstningen…
-Betänk all den så mycket bättre luft invånarna i Göteborg fått uppleva tack vare trängselskatten likväl hur mycket lättare en stadsvandring eller en cykeltur varit att genomföra i trängselskattens Göteborg…
-Lidköpings kommun bör ju följa Göteborg och det västsvenska paketet. Ringarna på vattnet från den Göteborgska modellen är nog att betrakta med det ökade intresset att åka kollektivt här i Lidköping!
ni har glömt det viktigaste, sänkta priser på periodkort och busstrafik efter kl 19-23 på vardagar och söndagar. Tänker aldrig betala 680:-/mån för ett kommunkort som bara funkar till kl 19 må-fr när motsvarande kort i Göteborg kostar 545:-/mån och då funkar nästan dygnet runt hela veckan och massor med olika bussar och spårvagnar åt alla väderstreck… Sänk priset på kortet… Börja med ungdomar och äldre så löser ni problemet med alla föräldrar som skjutsar barna till skolan, och slipp en massa färdtjänstkostnader… Vad väntar ni på?