Sjöfartsverket överklagar dom om ny bro över Göta älv
Publicerad måndag, 06 oktober 2014, 09:52 av RedaktionenSjöfartsverket har överklagat Mark- och miljödomstolens dom i målet om ny broförbindelse över Göta älv, i vilken Göteborgs stad lämnats tillstånd att anlägga en ny bro över Göta älv. Enligt domen ska den nya bron utformas i huvudsak i enlighet med det underlag som Göteborgs stad redovisat, det vill säga en höj- och sänkbar bro med segelfri höjd 12 meter.
Tidigare har även Lidköpings kommun som en av Vänerhamnskommunerna beslutat överklaga.
– Sjöfartsverket har under lång tid påtalat att den nya bron bör ha samma höjd som den befintliga, säger Over Eriksson, affärsavdelningsdirektör på Sjöfartsverket.
Sjöfartsverket har överklagat Mark- och miljödomstolens dom i mål M2557-13, i vilken Göteborgs stad lämnas tillstånd att anlägga en ny bro över Göta älv. Enligt domen ska den nya bron utformas i huvudsak i enlighet med det underlag som Göteborgs stad redovisat, d.v.s. en höj- och sänkbar bro med segelfri höjd 12 meter.
Sjöfartsverket har under lång tid påtalat att den nya bron bör ha samma höjd som den befintliga, d.v.s. en segelfri höjd av 19,5 meter. Göta älv är en farled av riksintresse som ger möjlighet att trafikera hamnarna utmed Göta älv och i Vänern med oceangående fartyg. Vid 12 meters segelfri höjd kommer i princip samtliga av dagens lastfartyg och 60 procent av segelbåtarna att kräva broöppning. Sjöfartsverket ifrågasätter dels hur kollektivtrafiken över bron kommer att klara de broöppningar som krävs, med befarar också att risker kan komma att uppstå när fartyg tvingas vänta på broöppning i en farled som sommartid trafikeras av en relativt stor mängd fritidsbåtar.
Mot bakgrund av ovanstående, Sjöfartsverkets uppdrag att värna riksintresset sjöfart samt det faktum att domen kan komma att få prejudicerande verkan för andra brobyggnationer, överklagar Sjöfartsverket Mark- och miljödomstolens dom.
Nyutnämnda infrastrukturministern Anna Johansson lär få en hel del problem att lösa i sin hemstad. Här är det bron, men även trängselskatten och västlänken… Å ena sidan kan hon beskyllas för jäv, å andra sidan kan hon bli en svikare i göteborgarnas ögon.. Och vad säjer pappa???
Det var förväntat. Om Sjöfartsverket vill ha en insjöfart värt namnet så var detta överklagande en nödvändighet.. Den negativa påverkan för Göteborg är mindre än vad den skulle bli för Vänersjöfarten med en ”propp” till Vänern. Och eviga broöppningar vore nog inte så populärt i Göteborg heller.
Det finns ju redan en låg järnvägsbro norr om denna tilltänkta bro.
Ja, och det är ännu fler broar på väg mot Vänern som måste öppnas för sjötrafiken. Men ingen av dem har tillnärmelsevis samma trafikmängd som den nya Hisingsbron kommer att ha. Det är störningarna i kollektivtrafiken som ingen räknat sanningsenligt med, man gör glädjekalkyler. (Detsamma gäller för hela västsvenska paketet.) Man är hysteriskt intresserad av att få loss tomtmark för att bygga bostäder där de nuvarande uppfartsramperna till bron finns. Och det blir inte bostäder för vanligt folk…
Tänkte mest på redaren som uttalade sig om hur svårt och farligt det skulle bli att navigera genom bron nedströms. Detta är ju inget nytt då pga denna bron.
Jo sant Ove, det är järnvägsbron Mariholm. Den bron har ju öppning efter hur tåg kommer. Så det kan bli två stopp efter varandra.Napir sedan om jag ej minns fel så är det efter Göteborg till Vänern fem broar dem är det ingen väntetid alltid öppna, kan bli vid järnvägsbron Trollhättan./Befarit denna led över hundratals ggr/Sjöman.