Kommunenhetschef svarar på kritik
Publicerad tisdag, 15 mars 2016, 14:52 av - Inskickat materialI fredags hade Lidköpingsnytts redaktör synpunkter på kommunens nyinrättade service – Kontaktcentrum. Anders Fyhr som är chef för kontaktcentret har skrivit ett svar som här återges i sin helhet.Klicka här till fredagens artikel.
Svar till Hört på stan: Öppna!
Tråkigt att höra att redaktören inte är nöjd med kommunens service. Själva syftet med Kontaktcenter är just att förbättra servicen till invånarna.
Lidköpings kommun ska vara en välkomnande och hållbar kommun. Kontaktcenter är ett led i det arbetet vars uppgift är att alltid finnas på plats och ge svar på de frågor som kommer till kommunen. Om våra kommunvägledare inte kan svara på frågan skickas den vidare till en handläggare som ska ta hand om ärendet så snart som möjligt. Har du redan ett ärende hos kommunen och vet vem du söker kopplas du till den personen som vanligt. När det gäller massmedia och Kontaktcenter ska journalister och annan press alltid bli kopplade till den person man efterfrågar.
Du skriver vidare att du saknar kontaktuppgifter på kommunens webbplats. Här finns fortfarande telefonnummer och e-postadresser till våra politiker men vi har tagit bort kontaktuppgifter till flera enskilda handläggare. Anledningen är att de ofta är upptagna och du kan få ringa både två och tre gånger innan du kommer fram. Genom att istället prata med en kommunvägledare kan du ändå få ditt ärende emottaget varefter handläggaren kontaktar dig så fort som möjligt.
Redaktören är även missnöjd med de låsta dörrarna i Stadshuset. Men att dörrarna hålls låsta beror på att vi vill öka säkerheten för vår personal men också för att öka kundservicen. Det upplevs många gånger är trevligare att vid ett besök i Stadshuset bli hämtad i receptionen.På så vis slipper kunden leta efter rätt person i en korridor.
Med vänlig hälsning
Anders Fyhr
Jag håller med redaktören! Den nya tingens ordning finns ingen nytta med! Skriv i stället som det är – Komplicera så mycket som möjligt så kommer inte någon att störa er!
Lås ytterdörren, då blir ju säkerheten den bästa!
Tänk att vara så rädd för sina uppdragsgivare att man låser in sig!