Gå direkt till Nyheten (Den berömda kollisionen ämne för Klubb Maritim)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 april 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Den berömda kollisionen ämne för Klubb Maritim

Publicerad torsdag, 31 mars 2016, 08:00 av Björn Smitterberg

fartygstockholmlopI kväll har Klubb Maritim i Lidköping sitt månadsmöte. Temat för kvällens träff är kollisionen utanför New York 1956 som medförde att Amerikalinjens ”Stockholm” fick svåra skador men tog sig i hamn och italienska amerikalinjens stolthet ”Andrea Doria” sjönk.

fartyg-stockholm
Privat foto av ”Stockholm” i Göteborg. Klickbart till större format.

Det var ett fartyg med problem, bl a klarade hon inledningsvis inte stabilitetskraven vid prov 1948, men det rättades till. Fartyget har moderniserats och byggts om i omgångar och ”lever” än sedan 2013 under namnet ”Azores” med ägare i Lissabon. Fartyget har haft flera ägare under årens lopp. flera år ägdes hon av östtyska staten och gick under namnet ”Volkefreundschaft”. Passagerarna var dock inte östtyskar – utan fartyget hämtade in västvaluta till Östtyskland.

Fartygen är ett av de äldsta som ännu är i trafik, kanske det äldsta större bland passagerarfartygen i drift.

Kollisionen hände en dag med mycket värme i Visby. Redaktören, som är sjökaptenson, hade fadern hemma på semesterveckor. Han löste korsord när min mor kom och sa att det varit en svår olycka på Atlanten, och det var extra nyhetssändningar på radio.

Sedan följde veckor då sjöfolk och sjöjurister diskuterade rätt och fel – men juridiskt blev olyckan aldrig klarlagd. Rederierna gjorde upp i godo – italienarnas varv fick en beställning på ett nytt stort fartyg åt Svenska Amerikalinjen. Samma varv började bygga en serie nya fartyg åt italienska rederiet.

En följd av kollisionen var att det blev internationella regler om kommunikation direkt mellan kommandobryggor – det var alltså då VHF blev standardkrav.